Model PPP: potrzebne szkolenia
2009-06-09 11:16
Przeczytaj także: Czy polskie miasta potrafią wykorzystać model PPP?
Instytut Badania Opinii GfK Polonia na zlecenie Kancelarii Prawnej Wojciechowska & Kotarba przeprowadził badanie ilościowe, którego celem była odpowiedź na pytanie, czy samorządowcy zamierzają korzystać z nowego modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego po zmianie przepisów.20 lutego 2009 r. weszła w życie Ustawa o koncesjach budowlanych, a 27 lutego weszła w życie nowa Ustawa o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym, która miała zastąpić dotychczasowe, skomplikowane i w praktyce martwe przepisy o partnerstwie. W nowej ustawie zrezygnowano z szczegółowego określania zakresu i treści umowy pozostawiając te kwestie decyzji partnerów. Zrezygnowano także z przepisów „instruktażowych” i odesłano do obowiązującego już w Polsce prawa, szczególnie do kodeksu cywilnego. Wybór partnera PPP ma odbywać się, na mocy obowiązujących przepisów, na podstawie prawa zamówień publicznych lub ustawy koncesyjnej.
Tylko 8 proc. mówi o korupcji
Wśród badanych kierowników biur, referatów, wydziałów zajmujących się inwestycjami w urzędach miejskich, wojewódzkich, marszałkowskich oraz starostwach powiatowych, niemal wszyscy (94 proc.) przyznają, że nigdy nie korzystali z modelu współpracy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przy realizacji samorządowych projektów inwestycyjnych. Jako bariery w wykorzystywaniu modelu współpracy PPP badani najczęściej podają kwestię przepisów – 22% z nich uznaje, że przeszkodą są skomplikowane i niezrozumiałe przepisy i procedury, a kolejne 10% twierdzi, że przepisy w tej kwestii są złe. Inne aspekty wymieniane jako bariery to brak wykwalifikowanej kadry w podmiotach publicznych a w tym własna niewiedza badanych (8%) oraz brak zainteresowania ze strony partnerów prywatnych (8%). Wśród argumentów pojawiła się również kwestia podejrzeń o korupcję, jaką rodzić może tego tupu współpraca (8%), a także wysokie koszty analizy ekonomiczno-prawnej (8%). Uwagę zwrócić może znaczny odsetek osób (44%), które wstrzymują się od udzielenia odpowiedzi na pytanie, co może oznaczać brak wiedzy badanych w tym zakresie.
- W obecnym kształcie ustawy o PPP nie istnieje już obowiązek sporządzania przed podmiot publiczny analiz ekonomiczno-prawnych w zakresie projektowanego przedsięwzięcia, które faktycznie stanowiły główną przeszkodę w realizacji inwestycji. Po drugie, obecne przepisy, stanowią jedynie o ramie współpracy partnerów, nie ingerując w nią szczegółowo, jak miało to miejsce, dotychczas. Wreszcie ustawa ma m.in. „zapobiegać” korupcji poprzez zalegalizowanie oraz „ubranie” w ramy prawne współpracy podmiotu publicznego z partnerem prywatnym – powiedziała mec. Monika Wojciechowska-Szac, wspólnik w kancelarii Wojciechowska & Kotarba.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Koncesja na roboty budowlane a PPP
-
Ustawa o koncesjach niezgodna z PPP
-
Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym: bezsensowna nowelizacja
-
Branża doradcza i finansowa a rynek PPP
-
Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce
-
Branża IT a partnerstwo publiczno-prywatne
-
Czym jest partnerstwo publiczno-prywatne?
-
Partnerstwo publiczno-prywatne a fundusze unijne
-
Partnerstwo publiczno-prywatne