Komunikacja w biznesie: procedura rozwiązywania problemów
2011-02-22 14:08
Przeczytaj także: Odpowiedzialność Biznesu - sztuka dialogu
etap 3 – ustal listę kryteriów
Ustalanie kryteriów to etap najistotniejszy ze wszystkich. Kryteria to lista wymagań, które musi spełnić potencjalne rozwiązanie aby mogło być zaakceptowane przez grupę. Jest to – co do zasady – taka sama lista, którą pracodawca stawia potencjalnym pracownikom w ogłoszeniu rekrutacyjnym.
Przykładowa lista kryteriów wyboru dyrektora zarządzającego może wyglądać następująco:
- powinien spełniać wszystkie wymagania statutowe,
- powinien mieć co najmniej dziesięć lat doświadczenia w pracy na stanowisku związanym z budowaniem strategii,
- powinien być dobrym mówcą i jak najlepiej prezentować się przed kamerami,
- powinien być poważany przez najważniejsze firmy w Stanach Zjednoczonych i za granicą.
Istnieje grupa kryteriów zwana kryteriami operacyjnymi, które są narzucone poprzez warunki funkcjonowania firmy lub działu.
Kryteria te mogą wyglądać następująco:
- wybór pracownika roku musi być dokonany w ciągu dwóch tygodni od zakończenia roku kalendarzowego,
- wybór powinien uzyskać jednogłośne poparcie członków zespołu,
- wybór powinien uzyskać poparcie dyrektorowi działu,
- koszty działań związanych z wyborem (powielanie dokumentów itd.) nie mogą przekroczyć 50 dolarów.
Czy kryteria powinny być ustalane przed czy po utworzeniu listy proponowanych rozwiązań ? W tej kwestii, odpowiedzi płynące z badań są sprzeczne. Z jednej strony, kiedy już dane rozwiązanie znajdzie się na liście, członkom zespołu trudno zachować obiektywizm. Z drugiej jednak strony, ustalanie kryteriów przed utworzeniem listy rozwiązań może utrudniać wymyślanie prawdziwie nowatorskich propozycji. Dlatego przyjmuje się, że dla prac rutynowych i dobrze znanych należy najpierw opracować kryteria a potem szukać rozwiązań, natomiast dla prac innowacyjnych najpierw należy szukać rozwiązań, a potem wybierać kryteria ich oceny.
etap 4 – stwórz listę możliwych rozwiązań
Na tym etapie należy zebrać listę możliwych rozwiązań, wspomagając się technikami kreatywnego myślenia. Burza mózgów to praktycznie oczywisty wybór. Warto jednak wspomóc się także mniej znanymi a równie skutecznymi technikami jak lista Osborna, bisocjacja czy technika słów losowych.
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeczytaj także
-
Komunikacja w firmie: szef-podwładny
-
3 porady jak zapobiegać quiet quitting
-
Komunikacja wewnętrzna kuleje. Pracownicy nie wiedzą, jak pandemia wpływa na firmę
-
HRK: pracodawcy egzamin z pandemii zdali lepiej niż menedżerowie
-
Komunikacja w organizacji: jak w dobie koronawirusa mówić o zmianach?
-
5 faz koronakryzysu. Jaki czeka cię scenariusz i po co ci komunikacja?
-
Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w firmie. Jak rozmawiać o koronawirusie?
-
Komunikacja wewnętrzna w firmie. Strategia, zasady, narzędzia
-
Komunikacja w firmie. Antyporadnik