eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Blog jako narzędzie marketingowe

Blog jako narzędzie marketingowe

2004-09-30 12:44

Przeczytaj także: Polskie narzędzia marketingu, które warto poznać



Prywatny

Innym typem bloga partnerskiego jest skomercjalizowany blog prywatny. Podstawowym działaniem, jakie w przypadku stosowania takiej strategii marketingowej należy podjąć na początku, jest dokładne zanalizowanie istniejących blogów, tworzonych wokół nich grup i wyboru tego e-pamiętnika, który byłby optymalny z punktu widzenia realizowanych celów, wizerunkowych bądź sprzedażowych marki.

Zasady współpracy

Chcąc angażować się w działanie istniejącego już bloga, należy pamiętać, że najczęściej ich właściciel ma pewien stosunek emocjonalny do swojego e-dziennika i można spotkać się z odmową. Wiele osób jednak dostrzega w takiej kooperacji korzyści, szczególnie gdy możliwa jest współpraca z marką lub produktem powszechnie postrzeganym pozytywnie. Naturalnie, takie współdziałanie przynosi bloggerowi konkretne korzyści, np. wzrost liczby osób odwiedzających blog, wsparcie reklamowe online oraz offline, a także profity finansowe.

Współpraca z istniejącym blogiem może polegać np. na przesyłaniu jego właścicielowi informacji o wydarzeniach związanych z daną organizacją czy marką, przy czym on sam decyduje, czy poświęci choćby jedno zdanie na ten temat we własnym blogu. Można również zaproponować bloggerowi testowanie nowych produktów lub wyrażenie opinii na temat już istniejących. Opublikowanie takich informacji nie spowoduje utraty wiarygodności bloggera, zaś szczere opinie, np. o nowo testowanym telefonie, wzbudzają zainteresowanie ze strony samych czytelników i zachęcają do dyskusji. Bardzo ważną rzeczą jest niespamowanie bloggerów informacjami firmowymi, nawet jeśli wstępnie zaakceptowali już propozycję współpracy. Generalnie należy przekazywać im tylko najważniejsze informacje i być zawsze absolutnie szczerym w intencjach. Współpraca z blogami partnerskimi daje różne efekty. Na początku ubiegłego roku Dr Peper/Seven Up wypuściły na rynek nowy produkt mleczny dla młodzieży. Aby wzmocnić efekt nowości, firma zaproponowała kilkunastu nastoletnim bloggerom, aby przetestowali produkt i jeśli będą mieli jakieś opinie na jego temat, aby umieścili je w swoich blogach. Efekt... nikt nie pokusił się o komentarze (blog jednej z uczestniczek to ). Z drugiej strony jednak firma osiągnęła spory rozgłos za sprawą wykorzystania nowatorskiego pomysłu do celów marketingowych. Kto wie, czy samo opisywanie tego case study nie przynosi dziś markom Dr Peper/Seven Up więcej pożytku niż nawet skuteczna kampania bloggingowa w wykonaniu nastolatków. Podobny efekt szybkiego gaśnięcia nowej idei miało wykorzystanie bloga w promocji lalki Barbie. Po kilkunastu wpisach na produktowej stronie internetowej copywriter najwyraĽniej stracił wenę twórczą, bo od tamtej pory nie ukazały się nowe wpisy ().

Ale istnieją i pozytywne efekty działania bloga partnerskiego w kontekście kampanii marketingowej. Jeden z najbardziej znanych producentów telefonów komórkowych przed wypuszczeniem nowego modelu z aparatem cyfrowym oddał telefon do testowania wybranym bloggerom – twórcom i administratorom blogów poświęconych fotografii. W tym wypadku cel, czyli rozpropagowanie wieści o nowym modelu i jego cechach, został w pełni osiągnięty.

Blog społeczności slashgot.org oraz wspomniane blogi komercyjne, choć na pierwszy rzut oka bardzo różnią się od siebie, mają jedną charakterystyczną cechę wspólną – w tworzenie ich zawartości jest zaangażowana – bezpośrednio lub pośrednio – więcej niż jedna osoba.


BLOG KORPORACYJNY

Doskonalenie komunikacji marketingowej

Blogi korporacyjne (firmowe) mogą być bardzo skutecznym narzędziem marketingowym, szczególnie w bardzo wąskich, specjalistycznych branżach, gdzie każda wiadomość ma swoją wagę i powinna być publikowana. Blogi korporacyjne można z powodzeniem uznać za kolejny etap w doskonaleniu komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa z otoczeniem, a w szczególności z mediami.

Blogi takie można wykorzystać do budowania i wzmacniania relacji z klientami, mediami, inwestorami czy podwykonawcami, dzielenia się wiedzą, wzmacniania wizerunku czy budowania świadomości marki.

oprac. : Grzegorz Mazurek / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: