eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jaki był rynek pracy w 2010?

Jaki był rynek pracy w 2010?

2011-01-01 00:17

Przeczytaj także: Niestandardowe oferty pracy 2010


„Niestety same chęci to nie wszystko. Przeciętną osobę poszukującą pracy nie stać na ponoszenie kosztów rozwoju. Pozostaje jej korzystać ze wsparcia Urzędów Pracy i podobnych instytucji, które prowadzą różnego typu akcje promujące podnoszenie swoich kwalifikacji. Oferty UP często są skierowane do ogólnej grupy odbiorców, przez co dla wielu są nieatrakcyjne lub nieprzydatne”, dodaje Murlowski.

Rozwój pracowników jest więc w dużym stopniu uzależniony od warunków jakie zapewnia pracodawca. Pracownikowi ciężko będzie ponosić koszty np. studiów podyplomowych (kilkaset złotych miesięcznie), jeżeli jego pensja waha się w granicach 1500 netto. Mimo to jednak młode osoby na początku swojej ścieżki kariery zarabiające w okolicach średniej krajowej bardzo aktywnie poszukują możliwości dokształcenia i doszkolenia się na własny koszt.

„Kiedy kandydaci widzą, że w ich firmie nie dzieje się dobrze, a przed zwolnieniem może uchronić ich tylko przekwalifikowanie lub zrobienie jakiegoś dodatkowego kursu czy dodatkowych studiów dokształcają się”, mówi ekspert Work Express.

Jeśli chodzi o pracę za granicą to coraz częściej ciekawe oferty otrzymują w Polsce specjaliści o bardzo wąskich umiejętnościach czy wiedzy. „ Mogą oni liczyć na ciekawe oferty na bardzo dobrych warunkach. W ostatnim roku mieliśmy też więcej przypadków, kiedy to firma zagraniczna, która nie ma oddziału w Polsce chciała zatrudnić specjalistę na terenie właśnie naszego kraju (np. do pozyskiwania nowych kontaktów i klientów) proponując ciekawe warunki za pracę na zasadzie home office. Takie oferty wciąż należą do rzadkości, ale w tym roku było ich zdecydowanie więcej niż w ubiegłym”, podkreśla Dariusz Lamot, prezes Work Express.

Seks w pracy i błędy w CV

W pokryzysowym roku 2010 Polacy chcieli wiedzieć więcej nie tylko o tym gdzie znaleźć pracę, ale też jak „sprzedać się“ pracodawcom, którzy nie byli już tak skłonni do ustępstw i chętniej podwyższali kandydatom poprzeczkę. „Zmiany na rynku pracy i większa świadomość kandydatów spowodowały także, że media o wiele bardziej interesowały się tematami z tego obszaru”, mówi Aleksandra Ślifirska, dyrektor agencji Kobold Public Relations. Wśród najchętniej podejmowanych przez media i komentowanych przez czytelników tematów były te dotyczące stereotypów związanych z pracą i pracownikami: czy Polacy wolą pracować z szefem mężczyzną, czy z szefową? Czy seks w pracy jest tematem tabu? O czym fantazjujemy w pracy? Czy tolerujemy osobę homoseksualną na stanowisku szefa?

Równie popularne były tematy poradnikowe. „Media na bardzo wiele sposobów podejmowały tematykę przygotowywania CV i listu motywacyjnego, z którymi Polacy wciąż mają spory problem. Często nie do końca wiedzą jakie zdjęcie dołączyć do CV, czy pisać w nim o swoim współmałżonku, jakie informacje eksponować, a jakim poświęcać mniej miejsca w dokumentach aplikacyjnych”, mówi Aleksandra Ślifirska.

Do najbardziej poczytnych informacji prasowych dotyczących rynku pracy przekazywanych mediom należały badania na temat korzystania przez Polaków z „lewego“ L4 oraz pracy na czarno w naszym kraju. Niezmiennym zainteresowaniem wśród czytelników cieszyła się tematyka pracy za granicą. W 2010 roku zmieniły się jednak kierunki i państwa, w których Polacy poszukiwali zatrudnienia. Wybierane od wielu lat państwa, jak Wielka Brytania i Irlandia, powoli oddają miejsce innym krajom zachodniej Europy, takim jak Francja, Niemcy, czy Belgia. „Duży procent z ponad tysiąca publikacji poświęconych pracy, które monitorowaliśmy porusza właśnie ten problem”, komentuje Aleksandra Ślifirska.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: