eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2006-2010

Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2006-2010

2010-12-15 11:27

Przeczytaj także: Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2011-2012


Cele korzystania z Internetu

Jak podaje GUS, najczęściej Internet jest wykorzystywany w celu wysyłania i odbierania korespondencji za pomocą poczty elektronicznej. Z tej formy przesyłania informacji korzystała w 2010 r. blisko połowa Polaków. Coraz większy odsetek osób używa Internetu do wyszukiwania informacji o towarach i usługach – prawie 40% społeczeństwa. Udział w czatach lub forach dyskusyjnych deklaruje blisko jedna trzecia populacji.

Dużym, ponad dwukrotnym wzrostem w badanym okresie charakteryzują się takie czynności jak korzystanie z usług bankowych, telefonowanie przez Internet czy wyszukiwanie informacji dotyczących zdrowia. Związane jest to z postępującym rozwojem społeczeństwa, ale także z chęcią zaoszczędzenia czasu i pieniędzy – np. wykonywanie przelewów przez Internet nie wymaga stania w kolejkach na poczcie i często jest bezpłatne. Sprzedawanie towarów przez Internet cieszy się najmniejszą popularnością.

Zakupy przez Internet

W latach 2006-2009 liczba Polaków robiących zakupy przez Internet wzrosła prawie dwukrotnie (z 3,6 mln w 2006 r. do 6,7 mln w 2009 r.). W 2010 roku przybyło kolejne 1,6 mln kupujących w sieci. Porównując lata 2006 i 2009 możemy zauważyć, że odsetek Polaków kupujących w Internecie wzrósł o 11 punktów procentowych i taki sam wzrost zaobserwowano dla 27 krajów Unii Europejskiej, z tym że odsetek dla tych krajów wynosił w 2009 r. 37%. Liderem w dziedzinie zakupów przez Internet pozostaje Norwegia – udział osób deklarujących zakupy internetowe po dwóch latach stagnacji wzrasta o 7 punktów procentowych do 70%. Ciekawą tendencję można zaobserwować w Islandii, która do tej pory przodowała w wielu dziedzinach – tym razem notuje ona 12-sto procentowy spadek w stosunku do 2006 roku.

fot. mat. prasowe

Zakupy przez internet wg rodzaju wykonywanego zawodu

Zakupy przez internet wg rodzaju wykonywanego zawodu


Łączna wartość zakupów internetowych dokonanych przez mieszkańców naszego kraju w 2009 r. wyniosła ok. 9,5 miliarda złotych, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w poprzednim roku. Oznacza to, że przeciętnie każda osoba w wieku 16-74 lata wydała ponad 320 zł na towary zamówione przez Internet. Odsetek osób kupujących w sieci wzrósł z 18% do 23% populacji w ciągu roku, a przeciętna wartość zakupów jednego internauty wyniosła 1408 zł czyli o 548 zł więcej w porównaniu do 2008 roku.

W 2009 r. najwięcej zakupów dokonywały osoby do 34 roku życia, mieszkające w dużych miastach, z wyższym wykształceniem oraz uczące się. Mężczyźni wciąż dokonują więcej zakupów w Internecie niż kobiety, a tym samym ich wydatki na takie zakupy są większe i wynoszą przeciętnie 1658 zł na jednego pana przy 1129 zł przypadających na jedną panią.

Pierwszy raz w tej edycji badania zapytano również o to czy podczas dokonywania zakupów napotkano problemy. W prawie wszystkich krajach Unii omawiany wskaźnik był niewielki – nie przekraczał 9%. Wyjątkiem są Niderlandy, gdzie co piąta osoba w wieku 16-74 lata spotkała się z problemami podczas kupowania w sieci.

Umiejętności informatyczne

W latach 2006-2010 (z wyłączeniem 2008 r.) zapytano respondentów w Polsce o czynności wykonywane podczas korzystania z komputera i Internetu. W 2010 r. możemy zauważyć przede wszystkim wzrost odsetka osób wysyłających e-maile z załącznikami – w porównaniu do roku 2006 zwiększył się on o ponad 7 punktów procentowych.

poprzednia  

1 ... 10 11 12

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: