eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wydatki Polaków na jedzenie rosną

Wydatki Polaków na jedzenie rosną

2010-11-02 12:50

"Gazeta Wyborcza" podliczyła zakupy spożywcze Polaków w 2009 r. Łączny rachunek wyniósł 152 mld zł. Poza koszykiem znalazły się alkohole i papierosy kupowane w sklepach w oddzielnych stoiskach, na które wydaliśmy kolejne 52 mld zł. Za jedzenie w barach i restauracjach zapłaciliśmy 21 mld zł.

Przeczytaj także: Polacy pokochali centra handlowe

Z raportu gazety wynika, że na jedzenie wydajemy coraz więcej - w ciągu roku wydatki wzrosły o 4 procent, a od 2000 roku - aż o połowę. Mimo to pochłaniają one coraz mniejszą część domowych budżetów, co jest wskaźnikiem bogacenia się społeczeństwa. Gdy podstawowa potrzeba jest zaspokojona, można więcej wydać na przyjemności, kupić nowe meble, odłożyć. Wciąż jednak jedna czwarta wydatków Polaka przeznaczonych jest na jedzenie, obywatel bogatego państwa Unii Europejskiej przeznacza na ten cel kilkanaście procent swoich zarobków.

Z tego, co kupujemy wynika, że gotujemy i jemy niemal tak, jak nasi rodzice. Jedyna radykalna zmiana w porównaniu z PRL-em - przestaliśmy gromadzić żywność. - Nawyki żywieniowe zmieniają się bardzo wolno. Ale na to, co jemy, wpływ mają nie tylko nasze gusty, upodobania czy tradycje, ale też cena, dochody oraz dostępność produktów na rynku - wyjaśniała w "GW" Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Jesteśmy kulinarnymi patriotami. Zdaniem większości polska kuchnia jest najlepsza. Nieco mniej z nas sądzi, że również najzdrowsza. - Jedynie 10-15 procent społeczeństwa, głównie młodych, lepiej wykształconych, dobrze zarabiających, to innowatorzy. To oni przyrządzą jagnięcinę, paellę, karczochy, pójdą na sushi. Dla reszty najważniejsze znaczenie mają takie wartości jak rodzina, dom, poczucie bezpieczeństwa. Na obiad najlepsze jest to, co gotowały ich mamy, nieśmiertelny schabowy, zrazy - tłumaczy prof. Wanda Patrzałek, szefowa Katedry Zachowań Konsumenckich na Uniwersytecie Wrocławskim.

Jak zauważa "GW", ten kulinarny schemat utrwalają producenci żywności - niemal każda reklama sosu, majonezu, czy żurku opiera się na jednym wzorcu: dzieci pomagają mamie w przyrządzeniu dania, które będzie smakować jak u babci, wszyscy się oblizują i chcą dokładkę.

Polacy wiedzą, co powinni jeść, jakie produkty są zdrowe, do koszyka trafiają jednak przede wszystkim te, do których smaku jesteśmy przyzwyczajeni. Przeciętny konsument zjada miesięcznie średnio 5,5 kg mięsa, z czego prawie 2,5 kg to wędliny, 4,8 kg chleba, 3,5 litra mleka, prawie kilo sera, 13 jajek, prawie 2 kg cukru oraz prawie 4 kg owoców i 10 kg warzyw. Do tego mała paczka kawy i prawie 100 g herbaty.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: