eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Reputacja jako kapitał firmy

Reputacja jako kapitał firmy

2010-07-19 13:57

Przeczytaj także: Marka wysokiej reputacji 2009


Jest również Competitor Relations jako zarządzanie zmianami organizacyjnymi, poszukiwanie partnerów i aliansów. Dla wielu polskich firm poszukujących inwestora strategicznego często stanowi największą szansę na rozwój. Nie należy pomijać w tym wypadku także relacji z konkurentami, słyszymy o wielu połączeniach, przejęciach, aliansach.

Government Relations jako działania dążące do utworzenia pozytywnych regulacji prawnych. Są to próby tworzenie korzystnego środowiska dla biznesu. W ramach tych działań można wykorzystywać takie narzędzia jak raporty prezentujące stan branży, świadczenie przed komisjami, działania lobbystyczne.

Employee Relations to zarządzanie praktykami pozyskiwania pracowników, naborem kadry menedżerskiej, bonifikaty, rozwoju w prezentowaniu zaangażowania firmy w dbałość o pracownika. To także wykorzystywanie niefinansowych benefitów dla pracownika, podnoszenie efektywności, lojalności i dbałość o pozytywne odbieranie firmy. To zwiększanie zadowolenia pracownika z pracy, docenianie go, umożliwianie rozwoju zawodowego i personalnego.

Community Relations to komunikowanie firmowej filantropii i dobroczynności, popularnie nazywane obecnie CSR – czyli społeczną odpowiedzialnością biznesu. Kluczowe strategie to: działania dobroczynne, charytatywne, wspomaganie artystów, systemu edukacyjnego, instytucji kulturalnych. Firmy integrują się ze społecznościami lokalnymi i budują pozytywną aurę wokół swojej działalności. Ten obszar aktywności firmy powinien także obejmować pielęgnowanie kultury korporacyjnej.

Public Relations rozumiany jest jako szeroko pojęte wpływanie na opinię publiczną. Oznacza zarządzanie relacjami z mediami, programami tożsamości firm, tworzenie reklamowych kampanii korporacyjnych, wydawanie informacji dla prasy i prowadzenie dialogu z otoczeniem.

O co powinniśmy zapytać w audycie reputacji?

Podstawowe pytanie dotyczy tego, co robimy, aby utrzymywać zdrowe relacje ze wszystkimi grupami , które mają styczność z firmą? Jakie podjęliśmy działania i jakie przyniosły efekty? Kolejne pytania powinny dać nam odpowiedzi jak dobrze monitorujemy nasz wizerunek w każdej z grup otoczenia firmy? Wynikną z nich informacje, jak możemy poprawić reputację firmy poprzez rozwijanie lepszego, spójniejszego wizerunku. Należy także określić jakie działania powinniśmy podjąć aby utrzymać naszą reputację?

Kolejne pytania to: czy pracownicy firmy rozumieją i doceniają znaczenie reputacji, a rywale, klienci, dostawcy, a społeczność lokalna, rząd? Dla przeprowadzenia skutecznych działań w przyszłości należy dowiedzieć się jak wiele powinniśmy wydać na działania charytatywne? Ile na fundacje, a ile na wsparcie bezpośrednie? Ile chcemy z tego mieć rozgłosu? Pytania organizacyjne dotyczą metod, w jaki sposób chcemy otrzymać przychylne recenzje i oceny w mediach? Konieczne jest określenie jak tworzymy przychylne oceny od analityków finansowych? Na koniec należy sobie odpowiedzieć jak firma może poprawić relacje z organizacjami które monitorują reakcje społeczne?

Podczas audytu reputacji warto poznać opinie i znajomość najważniejszych wartości firmy z ust otoczenia wewnętrznego. Warto sprawdzić czy pracownicy wiedzą jakie są kluczowe cechy kultury firmy, jaka jest misja firmy, jaką strategię realizuje firma w której pracują? Istotne może być także sprawdzenie jakie są silne i słabe strony firmy? Pytać także można o to, jak firma prezentuje pracownikom i czym zdobywa większy ich szacunek. Należy się dowiedzieć, czy pracownicy czują się traktowani z szacunkiem i doceniani.

Kontekstem do badania wewnętrznego jest zebranie ocen otoczenia zewnętrznego, dowiemy się wtedy jaka jest reputacja firmy w branży. Ważne są pytania które odwzorowują sposób działania na rynku i zarządzania architekturą marki a dotyczące stwierdzenia, co jest lepiej znane: firma czy jej marki? Z pytań do otoczenia zewnętrznego powinniśmy się dowiedzieć jakie są najsilniej widoczne przymioty firmy, jak otoczenie widzi perspektywy firmy i czy jest zadowolone z zachowania firmy?

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Jarosław Filipek / CODES CODES

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: