eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Reputacja jako kapitał firmy

Reputacja jako kapitał firmy

2010-07-19 13:57

Dobra może uchronić przed negatywnymi konsekwencjami wpadek, zła - pociągnie nas na dno. Reputacja jest jednym z najważniejszych zasobów firmy i z tego powodu należy nią odpowiednio zarządzać.

Przeczytaj także: Marka wysokiej reputacji 2009

Każdemu zależy na dobrej reputacji, lecz nie każdy na dobrą reputacje zasługuje. Reputacja firm obraca się wokół czterech wartości skierowanych do różnych audytoriów. Niezawodność odwzorowuje oczekiwania klientów i konsumentów, wiarygodność interesuje inwestorów, dostawców, partnerów i kredytodawców, solidnością najbardziej zainteresowani są pracownicy, a na odpowiedzialność zwraca uwagę szeroka społeczność, w której działa firma.

Rynek finansowy szczególnie zależny jest od reputacji. W świecie opartym na pieniądzu, utrata nawet drobnej kwoty może stać się tragedią. Bardziej boli nas strata 10 zł niż przegapienie szansy zarobienia 1000 zł. A co dopiero utrata zaufania i reputacji w relacjach między korporacjami? Od instytucji finansowych wymagamy pewności i bezpieczeństwa. Wymagamy więcej niż od innych marek. Na reputację pracuje cała branża, jak i każde z przedsiębiorstw samodzielnie. Łatwo można dostrzec, że gdy bankrutują biura podróży, to ludzie tak jakoś chętniej myślą o wakacjach organizowanych na własną rękę.

Można z tego wysnuć wnioski co do reguł budowania dobrej reputacji. Bo im bardziej niezawodna jest firma wobec swoich klientów i konsumentów, tym większy zdobywa ich szacunek. Należy więc dbać o niezawodność produktów i doskonały serwis. Im bardziej wiarygodnie firma prezentuje się inwestorom, dostawcom, partnerom, kredytodawcom, tym zdobywa większy ich szacunek. Wniosek z tego, że należy dotrzymywanie obietnic i realizować sumiennie wszelkie zobowiązania. Im więcej solidności firma prezentuje pracownikom, tym większy zdobywa ich szacunek. Powinno to objawiać się traktowaniem pracowników fair, respektowanie poczynionych z nimi wcześniej uzgodnień, a także szacunkiem dla osób i indywidualności. Bardzo ważne jest docenianie pracownika i umożliwienie mu rozwoju. Im większą odpowiedzialność bierze firma za społeczność, tym większy zdobywa szacunek. A można to uzyskać dzięki działalności filantropijnej oraz integracji i trosce o otoczeniem społeczne w którym działa firma.

Czym jest dobra reputacja?

Po pierwsze reputacja jest chwilowym ujęciem przez audytorium rozpoznawczych cech firmy i określeniem jej pozycji w kontekście konkurentów. Po drugie jest sygnalizacją ogólnej atrakcyjności firmy dla audytorium w kontekście co bardzo ważne indywidualnych wymagań jakości, kryteriów ekonomicznych, potrzeb i oczekiwań. Po trzecie reputacja jest wyobrażeniem otoczenia jego relacjach z firmą, respektującą oczekiwania i potrzeby w przyszłości. I jako ostatnie jest opartym na percepcji audytorium zbiorowym doświadczeniem działań firmy w przeszłości i perspektywą przyszłości w kontekście konkurentów.

Wobec powyższego dobra reputacja powinna być: trwała, elastyczna, łatwa do zarządzania w celu budowania pozytywnych i trwałych relacji z otoczeniem, zdolna do bezpośredniego sterowania wrażeniami i budowania silnych relacji z kluczowym otoczeniem oraz intrygująca i angażująca zainteresowanych obserwatorów, takich jak analitycy i dziennikarze.

Co tworzy dobrą reputację?

Reputacja zawsze jest kształtowana przez unikatową tożsamość i spójny oraz konsekwentny wizerunek. Tożsamość należy rozumieć jako wartości firmy, a nie jako jej system identyfikacji. Celem profesjonalnie budowania tożsamości jest bowiem tworzenie podstaw do uzyskania przewagi wizerunkowej na rynku. Wizerunek w uproszczeniu można określić jako wyobrażenie otoczenia o firmie. Tak więc reputacja to wykorzystywanie wartości jej wizerunku, to jakościowe odróżnienie się od konkurentów, realizowanie unikalnych wymogów audytorium demonstrujące wiarygodność i tworzące zaufanie i szacunek do firmy. Dobrą reputację można także znaczyć odróżnianie poprzez wartości. Silna tożsamość która jest podstawą prezentacji reputacji musi mieć dwie cechy: unikalność i niepowtarzalność. Oparcie reputacji na wartościach wynika z faktu iż reputacja nie jest pod żadną bezpośrednią kontrolą, jest więc trudna do manipulowania.

 

1 2 3

następna

oprac. : Jarosław Filipek / CODES CODES

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: