eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Powierzchnie handlowe w Polsce 2009

Powierzchnie handlowe w Polsce 2009

2010-04-07 00:36

Przeczytaj także: Centra handlowe w Polsce: rynek z potencjałem


SYTUACJA NAJEMCÓW

Colliers International podaje, iż na początku roku najemcy musieli radzić sobie z niesprzyjającymi warunkami. Umocnienie się Euro spowodowało wzrost kosztów operacyjnych. Wyjątkowo zimna wiosna wpłynęła negatywnie na sprzedaż kolekcji wiosna/lato. Niektóre sieci zanotowały niski poziom sprzedaży, co w połączeniu z wyższymi kosztami operacyjnymi, w najbardziej skrajnych przypadkach doprowadziło je do bankructwa i wycofania się z rynku.

Ogólną tendencją był wydłużony proces decyzyjny najemców. Niektóre firmy tymczasowo zrezygnowały z ekspansji lub starały się opóźniać wszelkie strategiczne posunięcia. Sieci kontynuujące rozwój podchodziły do kwestii potencjalnych lokalizacji bardziej selektywnie i decydowały się tylko na najlepsze.

Druga połowa roku przedstawiała się jednak bardziej pozytywnie. W ramach optymalizacji kosztów część firm zdecydowała się na zamknięcie nierentownych punktów lub otwarcie sklepów multibrandowych(w przypadku firm posiadających kilka marek w swoim portfolio).

Niektóre sieci wykorzystały jednak trudny moment i zdecydowały się na wejście na polski rynek – np. Ann Christine, TK Maxx, New Look, Starbucks, Zara Home, Nova Décor Kids – lub zwiększyć liczbę swoich placówek np. Marks&Spencer, marki należące do Inditex i LPP.

W drugiej połowie roku byliśmy świadkami zapowiadanych wcześniej przejęć. Brytyjski Electro World sprzedał osiem swoich sklepów polskiej sieci Mix Electronics, a 25 marketów Billa znalazło się w portfolio E. Leclerc. Ogłoszono także możliwość przejęcia Coffeeheaven przez Costa Coffee.

STAWKI CZYNSZU

fot. mat. prasowe

Najwyższe stawki czynszów

Najwyższe stawki czynszów

Ograniczenie ekspansji przez najemców miało wpływ na stawki czynszu, które spadły o około 15-20%. By zachęcić potencjalnych najemców do podpisywania umów najmu właściciele, byli bardziej elastyczni przy negocjacjach i oferowali zachęty, takie jak okres zwolnienia z czynszu lub udział w kosztach aranżacji. Nie miało to miejsca w najlepszych centrach handlowych, które z łatwością znajdowały nowych najemców.

PROGNOZY

Zdaniem Colliers International ze względu na mniejszą liczbę projektów wchodzących w fazę budowy, w latach 2010-2012 rynek powierzchni handlowych będzie się rozwijał z mniejszą dynamiką. W małych i średnich miastach zostanie dostarczonych mniej inwestycji niż pierwotnie prognozowano. Centra outletowe i parki handlowe będą się cieszyły większą popularnością deweloperów z uwagi na mniejsze finansowanie potrzebne do realizacji projektów tego typu.

Wg ekspertów w nadchodzącym czasie będziemy świadkami sprzedaży niezrealizowanych projektów inwestycyjnych, które będą finalizowane przez nowych właścicieli. Wzrośnie także liczba transakcji na rynku inwestycyjnym, których przedmiotem będą najlepsze obiekty handlowe lub portfolia centrów handlowych.

Jeśli chodzi o czynsze Colliers International uważa, że obecne stawki utrzymają się na podobnym poziomie przez najbliższe 6-8 miesięcy. Później jednak z powodu ograniczonej nowej podaży w 2010 roku będzie można zaobserwować odwrócenie się tego trendu.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: