Centra handlowe w Polsce: rynek z potencjałem
2009-12-02 16:38
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Polsce VII-IX 2009
Średnie nasycenie krajów Unii powierzchnią handlową w centrach wynosi 219 mkw. na 1 000 mieszkańców. Ale w większości krajów, zwłaszcza starej Unii, wyższa niż w Polsce jest siła nabywcza gospodarstw domowych. Z uwagi na dużą część populacji wiejskiej oraz mniej zamożnej miejskiej, Polacy często robią zakupy w tradycyjnych lokalnych sklepach i na bazarach. Dochody ludności muszą wzrosnąć, aby uzasadnić zwiększoną sprzedaż droższych produktów sprzedawanych zwykle w centrach handlowych, uważają analitycy z King Sturge.Jednakże, same tylko wyższe dochody mogą nie wystarczać, żeby uzasadnić dalszą ekspansję centrów handlowych. Przykładem mogą być Niemcy, gdzie narodowe zwyczaje dotyczące wydatków (a raczej oszczędności) powodują, że zasoby powierzchni handlowej na mieszkańca utrzymują się na podobnym do Polski poziomie, pomimo ośmiokrotnie wyższych średnich zarobków.
Różne jest nasycenie nowoczesnym handlem poszczególnych polskich miast. W czołówce są Legnica, Bielsko-Biała i Poznań. Dla średnich miast, o liczbie mieszkańców około 250 tys. otwarcie jednego dużego centrum handlowego może gwałtownie zmienić sytuację na rynku lokalnym. Tak było w przypadku Galerii Jurajskiej w Częstochowie (46 000 mkw.) lub Galerii Słonecznej w Radomiu (36 000 mkw.).
oprac. : Handel-Net.pl
Przeczytaj także
-
49 nowych i rozbudowanych obiektów handlowych w 2023 roku
-
Rynek handlowy 2023 i prognozy na rok 2024
-
Rynek handlowy 2022 i prognozy na rok 2023
-
Colliers: rynek handlowy rośnie mimo przeciwności
-
Handel 2021 pod znakiem Covid-19
-
Rynek handlowy 2021 i prognozy na rok 2022
-
Colliers: deweloperzy ciągle wierzą w parki i centra handlowe
-
5 faktów z rynku handlowego w I połowie 2021 roku
-
Nieruchomości handlowe w II kw. 2021