eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Powierzchnie handlowe w Polsce 2009

Powierzchnie handlowe w Polsce 2009

2010-04-07 00:36

Powierzchnie handlowe w Polsce 2009

Rozwój podaży oraz przykłady ukończonych projektów w największych miastach © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Rynek powierzchni handlowych zanotował dynamiczny wzrost nowej podaży w 2009 roku, ale ukończone projekty to inwestycje, które rozpoczęły się w czasach dobrej koniunktury. W minionym roku liczba inwestycji handlowych wchodzących w fazę budowy znacznie spadła z powodu restrykcyjnej polityki finansowej banków, co odbije się na wielkości podaży w latach 2010-2012 - wynika z raportu firmy Colliers International.

Przeczytaj także: Centra handlowe w Polsce: rynek z potencjałem

Kryzys wpłynął na plany deweloperów zwłaszcza w mniejszych i średnich miastach, gdzie znaczna liczba projektów została opóźniona lub wstrzymana. Kilka planowanych obiektów
zostało zmniejszonych.

W raporcie czytamy, że druga połowa roku przyniosła pewną poprawę nastrojów. Wiadomości o wstrzymywaniu kolejnych projektów zostały zastąpione informacjami o nowych otwarciach, które w znacznej części przypadły na czwarty kwartał, i sygnałami dotyczącymi polepszenia sytuacji na rynku powierzchni komercyjnych. Szczególnie było to widać w rosnącej liczbie transakcji sprzedaży, których przedmiotem były obiekty handlowe. Kilku inwestorów otrzymało również finansowanie na swoje projekty i mogło przedstawić nowe harmonogramy i szczegóły dotyczące inwestycji. Jednak znaczna ilość projektów wciąż ma status planowanych i dopiero się okaże, czy i kiedy będą realizowane.

PODAŻ

fot. mat. prasowe

Rozwój podaży oraz przykłady ukończonych projektów w największych miastach

Rozwój podaży oraz przykłady ukończonych projektów w największych miastach

W 2009 roku oddano do użytku prawie 800 000 mkw nowoczesnych powierzchni handlowych (galerie i centra handlowe, parki handlowe i outlety), czyli nieco więcej niż w 2008 roku. Warto wspomnieć, że około 23% nowo oddanej powierzchni to ekspansje istniejących centrów. Całkowita podaż powierzchni handlowych w Polsce wyniosła niemal 7,6 mln mkw. Najwięcej nowych projektów – niemal połowę całkowitej nowej podaży dostarczonej na rynek w 2009 roku otwarto w czwartym kwartale. Najważniejsze projekty ukończone na koniec roku to Bonarka City Center (91 000 mkw) w Krakowie, Galeria Jurajska (49 000 mkw) w Częstochowie oraz Focus Mall (35 000 mkw) w Piotrkowie Trybunalskim.

Największe miasta

Colliers International podaje, iż obecnie nieco ponad 5 mln mkw powierzchni handlowych zlokalizowanych jest w ośmiu największych miastach Polski, co odpowiada 66% całkowitej podaży. W sumie około 310 000 mkw zostało dostarczone na ośmiu głównych rynkach w 2009 roku. Kraków z 91 000 mkw zanotował najwyższy przyrost powierzchni handlowej, drugi w kolejności był Poznań z 74 000 mkw, a trzecia Aglomeracja Trójmiejska z 57 000 mkw.

fot. mat. prasowe

Nasycenie rynku w 8 aglomeracjach

Nasycenie rynku w 8 aglomeracjach

Pod względem wielkości podaży Warszawa (1,37 mln mkw) oraz Aglomeracja Śląska (905 000 mkw) nadal są największymi rynkami powierzchni handlowych w Polsce. Poznań jest liderem pod względem saturacji (980 mkw na 1000 mieszkańców), za którym plasują się Wrocław (837 mkw na 1000 mieszkańców) oraz Warszawa (około 800 mkw na 1000 mieszkańców). Warto zauważyć, że Kraków zanotował najbardziej znaczący wzrost wskaźnika nasycenia. Wpłynęło na to oddanie do użytku największego w 2009 roku projektu handlowego, czyli Bonarka City Center.

 

1 2 3

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: