eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Opinie internautów a decyzje zakupowe

Opinie internautów a decyzje zakupowe

2009-10-16 13:55

Opinie internautów a decyzje zakupowe

Czy kupujący w sieci uważają, że informacje o produktach i usługach zamieszczanych w Internecie są w © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Co szósty internauta komentuje w sieci produkty i usługi. Ponadto użytkownicy sieci, zanim zdecydują się na zakup jakiegoś towaru, coraz częściej czytają opinie tworzone przez bardziej aktywnych konsumentów, którzy stanowią mniejszość - blisko 74 proc. badanych deklaruje wcześniejsze zapoznanie się z komentarzami innych zanim podejmą ostateczną decyzję - wynika z raportu "Stosunek internautów do reklam" sporządzonego przez Gemius SA.

Przeczytaj także: Internauci a opinie o produktach

Dwóch na trzech polskich użytkowników sieci (66 proc.) zadeklarowało, że choć raz skorzystało z możliwości zakupu produktu lub usługi za pośrednictwem internetu – wynika z raportu na temat badania „E-commerce w Polsce” przeprowadzonego w 2009 roku. 85 proc. badanych internautów kupujących w sieci odpowiedziało, że internet jest dla nich głównym źródłem wiedzy o produktach i usługach.

Większość słucha mniejszości

Polscy internauci nie są jeszcze zbyt aktywni, jeżeli chodzi o dzielenie się z innymi wiedzą na temat marek produktów w sieci. Tylko co piąty badany internauta przyznaje, że zdarza mu się często albo czasami dzielić z innymi własnymi opiniami, czy komentarzami na temat zakupionego towaru.

Bierność użytkowników w sieci jest wyraźnie widoczna. Aż 71 proc. z nich w ogóle nie zadaje pytań w internecie o interesujące ich marki, a prawie 80 proc. internautów w ogóle nie komentuje i nie opisuje produktów lub zdarza im się to bardzo rzadko.

Ciekawą grupą w sieci są prosumenci, czyli proaktywni konsumenci. Są nazywani tak ze względu na ich widoczną aktywność w opisywaniu i komentowaniu produktów, uczestniczeniu w promocjach, podczas których współtworzą produkt, czy poszukiwaniu opinii o produktach. Prosumentami zazwyczaj są mężczyźni, w przedziale wiekowym 19-34 lata, z wyższym wykształceniem.

Jak wynika z badania Gemius SA, osoby, które często lub czasami zadają w internecie pytania stanowią 26 proc. populacji internautów, natomiast komentujący i opisujący produkty to 18 proc. Analizując badanie, można stwierdzić, że postawa prosumencka jest źródłem inspiracji i oceny dla większości internautów. Prawie 3/4 badanych zadeklarowało wcześniejsze zapoznawanie się z opiniami o markach i produktach przed podjęciem ostatecznej decyzji czy kupić dany produkt. Większość internautów nie zdaje sobie jednak sprawy, że w sprawach zakupu, wpływają na ich decyzję opinie mniejszości internautów. Wydaje się jednak, że zjawisko aktywnego oceniania i komentowania produktów w sieci jest w Polsce jeszcze dla wielu internautów praktyką nową i dopiero uczą się ją wykorzystywać.

„Internauci stosunkowo często ufają opiniom innych konsumentów, gdyż, według nich, są oni w stanie przekazać obiektywną wiedzę i rzetelną ocenę produktów. Użytkownicy sieci skutecznie opierają się działaniu reklam, które według nich nie dostarczają żadnych użytecznych informacji o produktach i po prostu irytują. Inni konsumenci mają doświadczenie w używaniu danego artykułu lub usługi, a internet umożliwia im swobodne, śmiałe wypowiadanie się o jakości i satysfakcji. Nie znaczy to jednak, że internauci traktują opinie innych jako wyrocznię. Sami aktywnie szukają informacji w wielu źródłach (m.in. wyszukiwarki, fora, porównywarki cen, blogi) i biorą je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowej. Z drugiej strony, większość z nich niechętnie stara się dołożyć choćby kilka słów od siebie, więc wszyscy korzystają z opinii najbardziej aktywnych użytkowników. Warto pamiętać, że coraz więcej internautów potrafi odróżnić fake marketing od wpisów faktycznych użytkowników produktów”, powiedział Wojciech Ciemniewski, Młodszy Badacz Gemius SA.

Klienci sklepów e-commerce intensywniej poszukują wiedzy o produktach i usługach w sieci. Częściej wzorują się na przeczytanych opiniach i komentarzach innych (78 proc.). Ich aktywniejsza postawa, przejawia się także w dzieleniu się swoją wiedzą z innymi (23 proc.), a także w częstszym zadawaniu pytań o interesujące ich marki, produkty, czy usługi (31 proc.).

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: