eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Dania gotowe: rynek zwolnił

Dania gotowe: rynek zwolnił

2009-09-25 13:48

Przeczytaj także: Dania gotowe: sprzedaż wyhamowała


Podobnego zdania jest Marek Piątkowski z Mispolu: Potężnym problemem dla producentów dań gotowych jest bardzo niska podaż trzody chlewnej w kraju. To właśnie wysoka cena surowca szkodzi wielu spółkom. W Polsce mięsa po prostu brakuje. Większość surowca kupowaliśmy w krajach Europy Zachodniej. Z kolei importowi nie sprzyja słaby złoty.

Taka sytuacja wymusiła na firmach podwyżki cen produktów. W naszym przypadku pierwsza podwyżka miała miejsce na początku roku, druga dotycząca niektórych wyrobów - w połowie roku. Czy będzie następna, nie wiadomo. W każdym razie nastąpiła stabilizacja cen mięsa, a w miarę dobre zbiory warzyw sprzyjają utrzymaniu cen na obecnym poziomie - mówi Paweł Nowakowski. Ceny podnosił nie tylko Stoczek, ale także Mispol i Pamapol. Co więcej, żadna z firm nie twierdzi, że to koniec podwyżek. Wszystko zależy od tego, jaka będzie sytuacja na rynku surowców.

Wszyscy liczą na stabilizację cen surowców. Według analityków IRiGŻ, będzie ona jedynie częściowa o ile warzywa i owoce będą tanieć, to ceny mięsa do końca roku mogą nadal rosnąć. Według przedstawicieli branży, mimo obecnego spowolnienia gospodarczego, perspektywy dla dań gotowych są pozytywne. Rynek dań gotowych będzie rósł cały czas. Polscy konsumenci coraz mniej chcą się angażować w przygotowywanie posiłków w domu. Poza tym rynek będzie rósł w trochę innych niż standardowe kategoriach, czyli takich jak np. słoiki z flaczkami, klopsikami i bigosem - mówi prezes Makaronów.

Według niego, rynek dań gotowych będzie się powiększał w najbliższych miesiącach nie ze względu na rosnącą sprzedaż, ale dlatego, że kategoria dań gotowych stale się poszerza. Nie chodzi tylko o innowacyjne opakowania, np. doypacki, tacki, saszetki czy plastikowe kubki, ale przede wszystkim o nowe produkty. Jak zapewnia prezes Nowakowski, marka Stoczek notuje kilkuprocentowy wzrost sprzedaży dań gotowych, ale wynika to przede wszystkim z rozwoju sieci sprzedaży, a nie dlatego, że konsumenci zwiększają liczbę zakupionych produktów. W tym roku wyroby Stoczka pojawiły się w kilku nowych sieciach handlowych.

Z podobnych powodów rośnie sprzedaż Pamapolu. Prezes spółki Krzysztof Półgrabia zapewnia, że firma cały czas zwiększa sprzedaż. W kanale tradycyjnym notujemy wzrosty kilkunastoprocentowe. W nowoczesnym kilkudziesięcioprocentowe, ze względu na mniejszą wcześniej obecność naszych produktów w sieciach - mówi prezes Półgrabia. Jednak ogólne spojrzenie na rynek nie jest tak optymistyczne. Nie widać tak dużych wzrostów sprzedaży dań gotowych w słoikach, jakich oczekiwano. W latach ubiegłych rynek dań gotowych w słoikach rósł o 10 proc. r./r. W roku obecnym wzrost będzie mocno poniżej 10 proc. - prognozuje prezes Makaronów.

Stagnacji na rynku dań gotowych nie widzi Krzysztof Półgrabia. W bieżącym roku na rynku dań w słoikach pojawił się nowy silny gracz, czyli firma Profi. Poza tym Pudliszki i Agros Nova cały czas rozszerzają swoje oferty, podobnie jak Mispol - zauważa prezes Pamapolu. Dania gotowe to wciąż duży, perspektywiczny rynek. Podobnego zdania jest Andrzej Pawelczak z Grupy Animex, która pomimo trudnej sytuacji ogólnogospodarczej, zdecydowała się zainwestować na rynku wyrobów gotowych. Ta kategoria na kryzysie nie ucierpi. Można zaobserwować małe przesuniecie z kategorii premium do tzw. mainstreamu, ale to wszystko. Nasza sprzedaż plastrów pod marką Krakus ma stały trend wzrostowy i jesteśmy pewni, że podobnie będzie z wprowadzoną linią dań gotowych pod marką Morliny - wyjaśnia.
Przeczytaj także: Rośnie rynek dań gotowych Rośnie rynek dań gotowych
Górnictwo w kryzysie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: