eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Dania gotowe: rynek zwolnił

Dania gotowe: rynek zwolnił

2009-09-25 13:48

Przeczytaj także: Dania gotowe: sprzedaż wyhamowała


Ewenementem na rynku dań gotowych w ostatnich miesiącach jest firma Profi, której sprzedaż wzrosła nie poprzez innowacje czy znalezienie niszy, ale przez wejście do tzw. mainstreamu, czyli wprowadzenie dań w słoikach. Można powiedzieć, że zrobiliśmy "krok w tył" - śmieje się Bogdan Śliwa, wiceprezes ds. handlu i marketingu firmy Profi. Z przeprowadzonych przez nas badań konsumenckich wynikało, że konsumenci nie oczekują od nas jedynie rozwiązań innowacyjnych, ale także klasycznego szklanego opakowania. Wiosną tego roku zar yzykowaliśmy i wprowadziliśmy na rynek dania gotowe w słoikach. Efekt przekroczył nasze najśmielsze oczekiwania. Dotychczas firma Profi chcąc uciec konkurencji, mocno inwestowała, m.in. w innowacje opakowaniowe. Jako jedni z pierwszych wprowadzili doypacki z zupą, a następnie posiłki na tackach do odgrzewania w mikrofalówce. Okazało się jednak, że to nie innowacje, a tradycja przyniesie Profi największy sukces w trudnych czasach.

Według przedstawiciela firmy, wprowadzenie dań w słoikach pozwoliło zdobyć firmie zupełnie nową grupę konsumentów. Oni znali naszą markę, ale nie byli skłonni kupować bardziej zaawansowanych produktów. Dopiero produkty w opakowaniach szklanych skłoniły ich do zakupu - wyjaśnia Bogdan Śliwa. Przedstawiciel Profi nie chce zdradzić, o ile wzrosła wartość sprzedaży dań w słoikach od momentu wprowadzenia ich do sklepów. Mogę jedynie porównać do sprzedawanych przez nas produktów na tackach. W kwietniu, kiedy wprowadziliśmy słoiki, sprzedaliśmy ich dziesięciokrotnie więcej niż wyrobów na tackach, w maju trzykrotnie więcej, w czerwcu czterokrotnie więcej, a w lipcu trzykrotnie więcej - wylicza Śliwa i dodaje: W naszym przypadku "kryzys" spowodował wzrost zapotrzebowania na produkty w słoikach przy utrzymaniu sprzedaży dań na tackach.

Dla przedstawiciela Profi , trudna sytuacja gospodarcza nie ma znaczenia. Kryzys to wyzwanie dla producentów. Konsument oczekuje od producenta nowego wyrobu, a ten się musi umieć przystosować do panujących warunków. Naszą odpowiedzią na spowolnienie gospodarcze było wprowadzenie dań gotowych w tradycyjnych słoikach - wyjaśnia Bogdan Śliwa.

Nowi wchodzą i się nie boją

Fakt, że kryzys spowolnił rozwój rynku dań gotowych, nie przeszkadza największym koncernom spożywczym. Prezes Agros Novej zapowiedział na łamach dziennika Rzeczpospolita, że szansę na dalszy rozwój swojej firmy widzi głównie na rynku dań gotowych i przetworów. Dlatego inwestuje w markę Łowicz. Chce, żeby w 2011 r. dania gotowe i tradycyjne przetwory - a nie soki i napoje - miały największe udziały w przychodach jego firmy. W 2008 r. wyniosły one ok. 900 mln zł.

Jednym z ostatnich graczy, który postanowił mocniej powalczyć na tym rynku, jest Grupa Animex, która wprowadziła niedawno do sklepów linię dań gotowych, w tym: polędwiczki, nuggetsy skrzydełka oraz panierowane kotlety drobiowe. Zdecydowaliśmy się na ten krok, bo zapotrzebowanie na tzw. convinience food jest na rynku bardzo wyraźne - mówi Andrzej Pawelczak z Grupy Animex. Przedstawiciel Animeksu nie chce zdradzić, o ile firma chce zwiększyć sprzedaż dzięki nowej linii produktów. Nie chcemy ujawniać naszych planów dotyczących wzrostu sprzedaży, ale decyzja o takiej dywersyfikacji naszego portfela produktowego powstała po analizie badań konsumenckich na przestrzeni ostatnich wielu miesięcy - dodaje Andrzej Pawelczak.

Przeczytaj także: Rośnie rynek dań gotowych Rośnie rynek dań gotowych

poprzednia  

1 ... 3 4

Górnictwo w kryzysie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: