Powierzchnie handlowe w Polsce I-VI 2009
2009-08-29 00:10
Przeczytaj także: Rynek handlowy 2022 i prognozy na rok 2023
SYTUACJA NAJEMCÓW
Z raportu wynika, że zawirowania na rynku finansowym dotknęły nie tylko inwestorów lub właścicieli galerii handlowych, lecz również część najemców, którzy musieli zrewidować swoje plany odnośnie ekspansji i chwilowo ją wstrzymać lub bardziej selektywnie podchodzić do nowych lokalizacji. Wzrost kursu euro szczególnie odczuwalny na początku roku spowodował wzrost kosztów stałych oraz zobowiązań kredytowych zaciągniętych w latach prosperity, których spłata przypadła na okres odwrotu koniunktury. Zmianę kursu najemcy odczuli nie tylko przy okazji comiesięcznych płatności za czynsze, ale również w pierwszym kwartale tego roku, gdy przyszedł czas wnoszenia opłat za kolekcje wiosenne. Dodatkowe problemy spowodowała wyjątkowo zimna wiosna, która przełożyła się na nienajlepszą dotychczas sprzedaż kolekcji wiosna/lato.
Wszystkie te czynniki znalazły odzwierciedlenie w kiepskiej kondycji firm zwłaszcza z branży odzieżowej, co spowodowało, iż niektóre z nich m.in. Galeria Centrum, Reporter, Cosimo Martinelli, Semax, będący właścicielem trzech marek Hot Oil, Deep, Vabbi Factory Outlet, oraz Monnari i spółki zależne Molton, Pabia i Roy musiały złożyć wniosek o upadłość. Kłopoty finansowe są także udziałem innych firm z branży odzieżowej i obuwniczej takich jak Vistula i Gino Rossi.
Z drugiej strony jest gros marek, które kontynuują ekspansję np. H&M, marki grupy Inditex: m.in. Zara, Bershka, czy grupy LPP m.in. Reserved, Cropp Town, Mohito, House. W minionym półroczu pojawiły się w Polsce pierwsze sklepy m.in. Ann Christin (marki odzieżowej dla kobiet), Zara Home (specjalizującej się w wystroju wnętrz) i Nova Décor Kids (oferującej meble i akcesoria dla dzieci). Została także otwarta pierwsza kawiarnia sieci Starbucks. Również Fressnapf, oraz marki odzieżowe TK MAXX, New Look, Villa Happ i Peacocks zapowiedziały wejście na polski rynek.
Pomimo zapowiedzianej i kontynuowanej przez niektóre marki ekspansji, zauważalny jest ogólny spadek popytu na nowe powierzchnie handlowe, zwłaszcza w mniejszych miastach. Wzrasta także liczba wolnych lokali zarówno przy atrakcyjnych ulicach handlowych jak i w nowo oddawanych projektach.
STAWKI CZYNSZU
fot. mat. prasowe
Najwyższe stawki czynszów w galeriach handlowych (EUR/mkw) w I poł. 2009
Obecnie na skutek ograniczenia ekspansji marek z branży odzieżowej, a także banków, dostępnych jest więcej lokali zarówno w centrach, jak i na ulicach handlowych. Ta sytuacja wpłynęła na spadek czynszów w niektórych miastach, a w innych lokalizacjach na ich stabilizację, choć w perspektywie kilku miesięcy Colliers International przewiduje spadek o 10-15%. Nie dotyczy to najatrakcyjniejszych centrów handlowych, które nie mają kłopotów ze znalezieniem chętnych na zwalniające się pojedyncze lokale i nie muszą zabiegać o nowych najemców. W gorszej sytuacji są mniej atrakcyjne projekty, które w celu utrzymania bądź zdobycia najemców, będą musiały zaoferować niższe stawki za wynajem lokali. Z drugiej strony właściciele takich centrów mogą wykorzystać obecne warunki, by wzbogacić ofertę swojego centrum, oferując lokale na bardzo przystępnych warunkach atrakcyjnym markom, które przyciągną więcej kupujących do ich centrum.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
49 nowych i rozbudowanych obiektów handlowych w 2023 roku
-
Rynek handlowy 2023 i prognozy na rok 2024
-
Colliers: rynek handlowy rośnie mimo przeciwności
-
Handel 2021 pod znakiem Covid-19
-
Rynek handlowy 2021 i prognozy na rok 2022
-
Colliers: deweloperzy ciągle wierzą w parki i centra handlowe
-
5 faktów z rynku handlowego w I połowie 2021 roku
-
Nieruchomości handlowe w II kw. 2021
-
8 nowych obiektów handlowych w I kw. 2021