eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Konsument w UE ufa reklamom

Konsument w UE ufa reklamom

2009-08-21 12:35

Przeczytaj także: Polski konsument a zakupy: cena ważna dla 95% Polaków


Dla przedsiębiorców duża konkurencja na rynku oznacza z kolei konieczność przekonania konsumentów do zakupu właśnie ich produktu – nierzadko poprzez reklamę. Ankietowani ufają, że przekaz taki nie wprowadza w błąd i nie pomija istotnych informacji najczęściej w przypadku urządzeń gospodarstwa domowego, napoi bezalkoholowych i art. mięsnych (61 proc. ankietowanych), najsłabiej w tej ocenie wypadają świeże owoce i warzywa (56 proc.) oraz odzież i obuwie (55 proc.). Polscy konsumenci nie odbiegają w swojej ocenie od unijnej średniej. Nie czujemy się również naciskani lub przymuszani do zakupu danego produktu. W przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego z agresywnymi praktykami przedsiębiorców nie miało do czynienia ponad 60 proc. ankietowanych, w przypadku nowych samochodów i motocykli – już tylko 54 proc.

fot. mat. prasowe

Zaufanie do reklamy - Polska i UE27 (w %)

Zaufanie do reklamy - Polska i UE27 (w %)

Europejscy konsumenci zostali zapytani również o zakupy dokonywane za granicą. Jak wynika z ankiety, bardziej entuzjastycznie do tego rodzaju zakupów nastawieni są obywatele z 12 nowych państw członkowskich. Polaków najbardziej cieszy możliwość kupowania za granicą nowych aut i motocykli – tak stwierdziło 55 proc. pytanych. Na kolejnych miejscach znalazły się narzędzia komunikacji informacyjnej (40 proc.) i urządzenia gospodarstwa domowego (37 proc.).

Wyniki badania wskazują, że głównymi czynnikami napędzającymi rozwój europejskich rynków jest jakość obsługi klienta oraz zaufanie konsumentów, przy czym żaden z badanych sektorów nie znajduje się pod wpływem wyłącznie jednego czynnika. Wysoki poziom satysfakcji wskazuje na lojalność wobec raz wybranego sprzedawcy, z drugiej jednak strony zadowoleni konsumenci są mniej skłonni składać reklamacje.

Europejskie rynki detaliczne wyróżniają się wysokim poziomem jakości obsługi klienta, szczególnie w odniesieniu do godzin otwarcia sklepów oraz łatwości dokonywania zakupów. Z drugiej strony główne obszary problematyczne również dotyczą jakości obsługi, tj. kompetencji pracowników, punktualności i prawidłowości realizacji dostaw oraz ochrony interesów konsumentów (reklama, ochrona prywatności oraz jasne i uczciwe warunki umowne). Jednocześnie ok. 2/3 europejskich konsumentów uważa, że sprzedawcy są godni zaufania i respektują przepisy ochrony konsumentów. W Polsce poziom satysfakcji pod tym względem jest zbliżony do europejskiego.

Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzone zostało na terenie 27 państw członkowskich UE, metodą wywiadu bezpośredniego, wśród osób powyżej 18 roku życia. Dodatkowym czynnikiem warunkującym udział w badaniu było posiadanie wcześniejszego doświadczenia dotyczącego dokonania zakupu danego produktu. W całej UE ogólna liczba badanych osób wyniosła 38255, natomiast w Polsce przebadano 1464 osób. Celem badania było zbadanie poziomu satysfakcji konsumentów w odniesieniu do różnych aspektów 8 rynków produktowych, tj. świeżych owoców i warzyw, napojów bezalkoholowych, mięsa, narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, innych urządzeń gospodarstwa domowego, wyrobów związanych z rozrywką i rekreacją, nowych pojazdów samochodowych oraz odzieży i obuwia.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: