eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek powierzchni handlowych w 2009

Rynek powierzchni handlowych w 2009

2009-02-13 11:23

Przeczytaj także: Rynek handlowy 2022 i prognozy na rok 2023


Popyt

Popyt na nowoczesną powierzchnię handlową w 2008 roku był bardzo silny, co odzwierciedlały niskie stopy pustostanów w centrach handlowych (0 – 3%), a także wysoki stopień wynajęcia projektów będących w budowie oraz planowanych. Na polskim rynku pojawiły się nowe marki (m.in. Halfords, Hästens, Cache-Cache, Matinique, Top Shop, Planet Sushi), a sieci już działające utworzyły nowe koncepty np. Bodique i Cortefiel (nowy format grupy Empik Media & Fashion), Massimo Dutti (Inditex), Mohito (Artman) czy Geox (Gino Rossi).

fot. mat. prasowe

Największe projekty handlowe planowane na 2009

Największe projekty handlowe planowane na 2009

Także sieci luksusowe doceniły potencjał polskich klientów i w 2008 roku zostały otwarte placówki Blueberry Kids, Caractere, Dyrberg & Kern, Hublot, Kenzo, Mariella Burani, Paul & Shark i Samsonite Blacklabel. Sieci luksusowe otwierają swoje placówki zarówno w centrach handlowych jak i w prestiżowych lokalizacjach przy ulicach handlowych. W 2009 roku do Polski wejdą m.in. Moschino, Joop! oraz butik Valentino, natomiast zapowiadany debiut na polskim rynku sieci DKNY został odwołany z powodu kryzysu ekonomicznego.

Niektóre sieci handlowe nadal zapowiadają rozwój, chociaż wyraźne jest spowolnienie tempa. Firma DTZ odnotowała ograniczenie liczby planowanych nowych sklepów w stosunku do planów ogłaszanych w połowie 2008 roku. Maleje także zainteresowanie otwieraniem placówek w mniejszych miastach. Sieci handlowe chętniej negocjują wynajem lokali, których otwarcie jest przewidziane w dłuższym okresie tj. w latach 2010 – 2012. Spowolnienie w otwarciu nowych placówek nie dotyczy sieci oferujących towary z dolnej półki cenowej, dla których obecna sytuacja ekonomiczna może okazać się bardzo korzystna.

Z raportu wynika, że mimo pogarszającej się koniunktury na rynkach handlowych Europy Zachodniej kilka międzynarodowych sieci handlowych planuje wejście na polski rynek w 2009 roku. Należą do nich Primark czy TK Maxx. Debiutująca w 2008 roku sieć Halfords, która otworzyła pierwszą placówkę we Wrocławiu, planuje także dalszą ekspansję.

Sieci handlowe wybierają każdą nową lokalizację ze szczególną ostrożnością, a coraz więcej najemców oczekuje dopłat do aranżacji lokalu. Wolniejszy wzrost sprzedaży i umacniający się kurs Euro mogą spowodować spadek opłacalności niektórych sklepów, co może prowadzić do ich zamknięcia. Dotyczyć to będzie przede wszystkim lokalnych operatorów, ale także ogólnopolskich sieci.

DTZ prognozuje stabilizację wskaźników powierzchni niewynajętej. W gorszych obiektach stopa pustostanów może wzrosnąć, wydłuży się także czas poszukiwania nowego najemcy. Należy zauważyć, że w niektórych centrach handlowych kończyć się będą pięcioletnie umowy najmu, a w najlepszych obiektach właściciel będzie mógł wymienić najemców, którzy nie osiągają zadowalających wyników.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: