eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Rynek handlowy I kw. 2021. Branża się nie poddaje

Rynek handlowy I kw. 2021. Branża się nie poddaje

2021-04-22 00:50

Rynek handlowy I kw. 2021. Branża się nie poddaje

Branża handlowa się nie poddaje © pixabay.com

Colliers podsumował I kwartał 2021 na rynku handlowym. Branża od roku znajduje się w bardzo trudnej sytuacji z powodu pandemii koronawirusa, obecnie po raz kolejny jest objęta lockdownem. Jak się okazuje, z kryzysu wychodzi obronną ręką. W I kw. 2021 roku na rynek dostarczono blisko 50 tys. mkw. GLA nowej powierzchni w centrach handlowych, niemal tyle samo co w I kw. ubiegłego roku.

Przeczytaj także: Rynek handlowy 2020 i prognozy na rok 2021

Z danych firmy Colliers wynika, że łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych w Polsce wynoszą obecnie 12,190 mln mkw. GLA, a w budowie jest ponad 360 tys. mkw. GLA.
Na nową powierzchnię składają się głównie obiekty małe, o profilu zakupów codziennych, w miastach małej i średniej wielkości. Czas pandemii pokazał, że to właśnie tego typu obiekty radzą sobie obecnie najlepiej i jest na nie największe zapotrzebowanie – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.

Wśród największych inwestycji Colliers wymienia park handlowy Diamentowa Park w Lublinie (7 300 mkw.) oraz Galerię Dworcową w Łomży (7 000 mkw.), a także rozbudowę centrum wyprzedażowego Designer Outlet w Piasecznie k. Warszawy.

Czwarty „lockdown”


20 marca, z powodu pogarszającej się sytuacji epidemicznej, rząd zdecydował o wprowadzeniu kolejnego, czwartego już, ograniczenia działalności centrów handlowych. Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych trzykrotne ograniczenie funkcjonowania obiektów handlowych spowodowało lukę w obrotach ich najemców w wysokości nawet 32 mld PLN. Z kolei łączne koszty poniesione przez właścicieli i zarządców obiektów handlowych wyniosły łącznie ok. 5 mld PLN, co stanowi 45% rocznych przychodów właścicieli centrów handlowych.

fot. pixabay.com

Branża handlowa się nie poddaje

W I kw. 2021 roku na rynek dostarczono blisko 50 tys. mkw. GLA nowej powierzchni w centrach handlowych.


Problemy branży rozrywkowo-rekreacyjnej i F&B


Nie tylko centra handlowe odczuwają skutki kolejnych ograniczeń. W I kw. 2021 r. pogłębiły się również problemy branży rozrywkowo-rekreacyjnej i F&B. Trzy największe sieci kin obecne w Polsce nie wznowiły działalności. Rozpoczyna się również oczekiwana konsolidacja sektora - odnotowano już pierwsze transakcje sprzedaży, w tym zakup sieci Fitness World oraz Holmes Place przez Medicover. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców szacuje, że straty klubów fitness za 2020 r. sięgnęły 3-4 mld PLN. W związku z ponownie nałożonymi przez rząd obostrzeniami epidemicznymi, branża zapowiada pozew zbiorowy przeciwko Skarbowi Państwa. Podobne działania rozważa branża F&B (Food and Beverage), która od blisko 6 miesięcy może prowadzić jedynie sprzedaż na wynos. Podejmowane są również innego rodzaju protesty takie, jak akcja #otwieraMY, w której w styczniu br. wzięło udział ok. 70-80 przedsiębiorców.

Zmiany w sektorze spożywczym i e-commerce


Poza branżą rozrywkowo-rekreacyjną i F&B istotne zmiany odnotowuje również w sektorze spożywczym, a także prężnie rozwijającej się w dobie pandemii COVID-19 branży e-commerce. Do kluczowych transakcji na polskim rynku handlowym należy zaliczyć przejęcie 301 sklepów i dwóch centrów dystrybucyjnych Tesco przez duńską firmę Salling Group. Wartość transakcji wyceniono na 900 mln PLN. W ciągu najbliższych 18 miesięcy sklepy przejdą transformację i będą funkcjonowały zgodnie z modelem Netto 3.0. Warte uwagi jest również zakończenie postępowania sanacyjnego Grupy Kapitałowej Piotr i Paweł. Spółki, dzięki finansowaniu inwestora strategicznego SPAR GROUP, spłacą wierzytelności i powrócą do efektywnej działalności operacyjnej.

I kw. 2021 r. upłynął również pod znakiem uruchomienia polskiej platformy Amazon.pl. Zgodnie z oczekiwaniami firmy serwis ma zapewnić polskim klientom nowy wymiar zakupów, a lokalnym biznesom umożliwić dotarcie do większej liczby odbiorców zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: