USA: oszczędne zakupy w święta 2008
2008-11-29 00:30
Przeczytaj także: Jakie będą zakupy świąteczne 2020?
"Zmagania gospodarcze - od rosnących cen żywności i energii po zmniejszające się wartości mieszkań i wahające się spiralnie zadłużenie konsumentów - są poważnymi czynnikami, które wpływają na przyzwyczajenia odnośnie zakupów," stwierdził David Morris - senior analyst w Mintel i wydawca najnowszego raportu pt. "Bedget Shopper". "Należy oczekiwać, że w zbliżającym się sezonie zakupów klienci uszczuplą swoje wydatki bardziej niż się wydaje - będą wydawać pieniądze rozważniej i dużo bardziej przytomnie niż w przeszłości. Sprzedawcy natomiast będą musieli rozpoznać, dobrze zrozumieć i zareagować na potrzeby klientów, jakimi są konieczność kalkulacji świątecznych prezentów i pieniędzy na nie wydanych."Badanie Mintel wykazało, że najbardziej oszczędnymi i szukającymi najlepszych okazji by zaoszczędzić pieniądze klientami są ludzie młodzi i kobiety. Podczas, gdy młodzież częściej niż starsi kieruje się zasadą "zawsze szukaj możliwie najtańszych produktów", kobiety we wszystkich grupach wiekowych wykorzystują dużo częściej od mężczyzn takie możliwości oszczędzania, jak używanie kuponów rabatowych czy wybieranie w prasie okazji lub przecen i promocji. Dodatkowo, 64% kobiet (w przeciwieństwie do 59% mężczyzn) zadeklarowało, że z pewnością ograniczy wydatki w tym roku bardziej, niż w 2007.
Firma Mintel wykazała ponadto, że przyzwyczajenia odnośnie wydatków klientów różnią się w zależności od sklepu. "Sposób w jaki kupujący szukają okazji w jednym sklepie różni się zazwyczaj od tego, w jaki próbują oszczędzać w innym. Sprzedawcy, którzy wychwycą tę subtelną różnicę przeliczania pieniędzy, będą w najlepszy sposób potrafili sprostać wymaganiom klientów w tym sezonie świątecznym," - skomentował Morris.
Sugestie dla sprzedawców:
- Sprzedawcy online - cztery na pięć ankietowanych kobiet (85%) zadeklarowało, że kupi więcej rzeczy online, które będą darmowo dostarczane. 64% procent osób w wieku 18 - 24 lat stwierdziło, że zawsze wyszukuje najtańszych produktów dostępnych online. Mintel proponuje więc sprzedawcom online wprowadzenie darmowego dostarczania produktów lub niskiej opłaty za dostawę a także promocje cenowe na swoich stronach.
- Masowi merchandiserzy - w sklepach, jak Target czy Big Lots, dwie trzecie klientów (67%) zawsze najpierw szuka artykułów przecenionych a potem tych w normalnych cenach. 59% osób wieku 18 - 24 lata zawsze szuka możliwie najtańszych dostępnych produktów. Sklepy tego rodzaju mogą przyciągnąć dużą liczbę klientów, tylko jeśli wprowadzą obniżki cenowe i tańsze produkty.
- Sprzedawcy ubrań - poszerzenie polityki zwrotów w stosunku do kobiet, które często kontrolują wydatki może pomóc zwłaszcza sprzedawcom ubrań w rozwoju relacji opartych na zaufaniu i lojalności. "Pokazanie oszczędnym kobietom, że rozumie się ich preferencje zakupowe przez wprowadzenie obniżek i wyprzedaży jest celem nadrzędnym. Sklepy odzieżowe powinny promować wielkie obniżki cenowe oraz oferty typu "dwa w cenie jednego" by zwrócić na siebie uwagę poszukujących obniżek kobiet," powiedział Morris.
David Morris dodał, że "dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek liczy się szczerość sprzedawcy z klientem." Pomoc klientom w zrozumieniu tych wartości przez zaspakajanie ich specyficznych potrzeb, powinno być najlepszym rozwiązaniem dla sprzedawców, oczekujących ciepła w tym sezonie świątecznym.
oprac. : Jakub Woźniak / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zetki polują na promocje, Baby Boomers kupują polskie produkty
-
Black Friday już nie zachwyca, ale sprzedaż ciągle wysoka
-
Zakupy online, w Black Friday i podczas promocji, czyli trendy świąteczne 2022
-
Konsumenci częściej wybierają marki własne
-
Boże Narodzenie i Sylwester w pandemii. Jak bardzo inne?
-
Zakupy online: jakie prezenty świąteczne najpopularniejsze?
-
W Boże Narodzenie 2020 na prezenty świąteczne wydamy mniej?
-
Kobiety częściej robią zakupy świąteczne online
-
Zakupy online: potencjał niekupujących