eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Black Friday już nie zachwyca, ale sprzedaż ciągle wysoka

Black Friday już nie zachwyca, ale sprzedaż ciągle wysoka

2022-11-18 12:34

Black Friday już nie zachwyca, ale sprzedaż ciągle wysoka

Wyprzedaże Black Friday uszczuplają portfel średnio o 300 zł © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Picodi prezentuje wyniki badania poświęconego zachowaniom klientów podczas Black Friday. Okazuje się, że zapał polskich konsumentów do listopadowych promocji wyraźnie zmalał. Paradoksalnie jednak czarnopiątkowa sprzedaż wcale nie maleje. Do jakich jeszcze wniosków prowadzi badanie?

Przeczytaj także: Zakupy online, w Black Friday i podczas promocji, czyli trendy świąteczne 2022

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • W jakim stopniu promocje Black Friday interesują klientów?
  • Ile pieniędzy polski internauta wydaje w czasie Black Friday?
  • Jakie kategorie produktów cieszą się największym zainteresowaniem?

Black Friday już nie rozpala konsumentów?


W celu sprawdzenia, jak zmieniło się zainteresowanie wyprzedażami Black Friday, sięgnęliśmy po dane platformy Google Trends, biorąc za punkt odniesienia przedpandemiczny 2019 rok. W przytłaczającej większości krajów liczba zapytań związanych z Black Friday zmalała. Przy czym w Polsce zainteresowanie wyprzedażami spadło ponad dwukrotnie (−54%), plasując Polskę w czołówce krajów, gdzie zapał do Black Friday zmniejszył się najbardziej.

Najprawdopodobniej związane jest to nie tylko z pandemią i niestabilną sytuacją finansową, ale też z nadmiernym używaniem nazw „Black Friday” czy „Black Week” dla wyprzedaży innych niż te właściwe pod koniec listopada. Jednak są kraje, gdzie mimo pandemii kupujący szukali ofert w Black Friday nawet częściej. Są to Chile (+33%), Japonia (+22%) i Finlandia (+1%).

fot. mat. prasowe

Jak zmieniło się zainteresowanie Black Friday na przestrzeni ostatnich 3 lat?

Polska znalazła się w czołówce krajów, gdzie zapał do Black Friday zmalał najbardziej w ciągu ostatnich 3 lat (o 54%)


Sprzedaż w Black Friday wciąż jest
wysoka


Choć Black Friday cieszy się mniejszym zainteresowaniem niż kiedyś, w dalszym ciągu wyprzedaże pod koniec listopada to jeden z najgorętszych okresów w polskim e-commerce. 26 listopada 2021 roku liczba sprzedaży była większa o 202% w porównaniu ze zwykłym dniem, a w pozostałe dni tzw. Black Week wskaźnik ten wynosił od 63% do 95%. Z kolei w krajach, w których działa serwis Picodi, we właściwe Black Friday liczba sprzedaży wzrosła średnio o 320%.

fot. mat. prasowe

Sprzedaż w Black Friday

W dalszym ciągu wyprzedaże pod koniec listopada to jeden z najgorętszych okresów w polskim e-commerce


Black Friday po polsku


Wśród Polaków, biorących udział w wyprzedażach pod koniec listopada, największą popularnością cieszyły się takie kategorie produktów jak odzież i obuwie, kosmetyki, książki, elementy wyposażenia wnętrz i elektronika. Przy czym przeciętna wartość koszyka wyniosła wtedy 273 zł, a wysokość uzyskanego rabatu – 45%, co pozwoliło zaoszczędzić kupującym średnio 224 zł. Warto jednak odnotować, że deklarowany przez sklepy procent zniżki z reguły dotyczył niewielkiego zakresu i liczby sprzedawanych produktów. Przeanalizowaliśmy także aktywność zakupową w ciągu doby. Polacy w swojej masie zaliczają się do wieczorowych zakupowiczów: godziny szczytu w sklepach internetowych przypadają na 20:00–22:00.

fot. mat. prasowe

Black Friday w Polsce

Wśród Polaków, biorących udział w wyprzedażach pod koniec listopada, największą popularnością cieszyły się takie kategorie produktów jak odzież i obuwie, kosmetyki, książki, elementy wyposażenia wnętrz i elektronika


Metodologia
Dane nt. zainteresowania wyprzedażami Black Friday pochodzą z platformy Google Trends. Liczby dotyczące wzrost sprzedaży, najpopularniejszych produktów oraz średniej wartości koszyka i zniżki pochodzą ze statystyk platformy Picodi.com i dotyczą okresu 22–28 listopada 2021 roku.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: