eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy online, w Black Friday i podczas promocji, czyli trendy świąteczne 2022

Zakupy online, w Black Friday i podczas promocji, czyli trendy świąteczne 2022

2022-11-17 13:47

Zakupy online, w Black Friday i podczas promocji, czyli trendy świąteczne 2022

Polacy szukają świątecznych prezentów w listopadzie © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Sezon przedświątecznych zakupów można już uznać za rozpoczęty. Z badania Google Smart Shopper wynika, że w tym roku 92% Polaków zrobi zakupy online. Kupując prezenty skorzystamy z Black Friday i innych ofert promocyjnych. Jakie jeszcze zachowania zakupowe Polaków uwidoczniły się w badaniu?

Przeczytaj także: Black Friday już nie zachwyca, ale sprzedaż ciągle wysoka

Polacy chętnie korzystają z akcji promocyjnych w czasie Black Friday i Cyber Monday (te dni w tym roku przypadają odpowiednio 25 oraz 28 listopada). Wzrost popularności hasła “promocje” widać w Google w okresie świątecznym co roku2, jednak 2022 rok stał się początkiem okresu niepewności ekonomicznej po pandemii. Przejawia się on wzrostem zainteresowania w wyszukiwarce hasłami związanymi z oszczędnościami, rabatami i produktami używanymi. Według tego klucza prawdopodobnie będziemy też w tym roku wybierać świąteczne prezenty.

Rozsądnie zarządzamy budżetem


Ostatnie dwa lata były czasem dużych wyzwań dla konsumentów i konsumentek. Jednak obecnie to inflacja jest tematem, który najbardziej niepokoi Polaków i Polki. 67% z nich czuje obniżenie standardu życia w ciągu ostatnich 6 miesięcy ze względu na wzrost cen3. Ponadto 19% Polek i Polaków deklaruje, że odkłada lub oszczędza pieniądze niezależnie od sytuacji - jest to wzrost o 5 p.p. w porównaniu do marca tego roku4 .
W obliczu rosnących cen Polacy i Polki przede wszystkim ograniczają bieżące wydatki. Po pierwsze, powstrzymują się od zakupu rzeczy, które nie są im niezbędne (70% badanych). Po drugie, stają się coraz bardziej wyczuleni na promocje i oferty specjalne, co obserwujemy jako wyraźny trend w wyszukiwarce. Po trzecie, 38% badanych poszukuje tańszych zamienników stosowanych produktów, wybierając bardziej przystępne cenowo warianty zamiast droższych marek używanych do tej pory – mówi Weronika Zaręba z Google Polska. – Warto także zwrócić uwagę na stosunkowo niewielką grupę, 16% respondentów i respondentek, która stosuje przeciwną strategię. Zauważając, że lokaty i inne produkty oszczędnościowe stały się nieopłacalne, grupa ta stara się wydawać oszczędności na bieżąco, obawiając się, że ich wartość w czasie będzie się kurczyła.

Łączymy zakupy w różnych kanałach


Zainteresowanie niższymi cenami może być również powiązane z popularnością kupowania online. To właśnie cena, według 23% badanych jest powodem, dla których wybierają zakupy w internecie. Dominującym powodem w przypadku zakupów online jest wygoda (46%), a drugie miejsce zajmuje szybkość transakcji (40%)5. Według badania Smart Shopper, już 40% badanych konsumentów i konsumentek dokonuje zakupów w internecie przy pomocy smartfona6 , a w 2022 roku polscy internauci korzystali z wyszukiwarki 2,5 raza częściej na smartfonach niż na tradycyjnych komputerach7.
Systematycznie rośnie znaczenie kanału online jako miejsca, w którym dokonywane są zakupy. Długofalowo ten trend został oczywiście przyspieszony przez pandemię, ale aż 92% respondentów i respondentek nie zamierza już rezygnować z dokonywania zakupów w internecie – tłumaczy Weronika Zaręba, Google. – Z drugiej strony Polki i Polacy nie mają wyraźnych preferencji czy wolą kupować offline czy online w ramach poszczególnych kategorii produktów: w przypadku elektroniki konsumenckiej 75% wybiera zarówno zakupy online, jak i offline, w kategorii dom i ogród jest to aż 77%; chociaż w przypadku kategorii uroda 21% badanych wciąż woli kupować produkty offline. Dlatego tak ważna jest współcześnie multikanałowość sprzedawców.

  1. Źródło: Smart Shopper Research. Savanta (2022) / Google, Cint (2021) / Kantar (2020+2019), n=1081
  2. Źródło: Google Trends, Polska
  3. Źródło: SW Research; Polska, 2022
  4. Źródło: GfK Current Consumer Mood. Monitoring zmian zachowań, stylu życia i nastrojów. 04-06.06.2022.
  5. Źródło: Smart Shopper Research. Savanta (2022) / Google, Cint (2021) / Kantar (2020+2019), liczba respondentów: n=1814
  6. Źródło: Smart Shopper Research. Savanta (2022) / Google, Cint (2021) / Kantar (2020+2019), liczba respondentów: n=1814
    Pytanie: Jakiego urządzenia użyłeś/-aś do sfinalizowania transakcji online?
  7. Wewnętrzne dane Google

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: