Wskaźnik Optymizmu III 2007
2007-03-31 00:07
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu II 2007
W okresie ostatniego miesiąca do wzrostu optymizmu w największym stopniu przyczyniły się oceny przyszłej sytuacji gospodarczej. Ma to przypuszczalnie związek z ogłoszonymi założeniami polityki prorodzinnej państwa, a szczególnie zapowiadanymi ulgami w podatku dla rodzin wielodzietnych i wydłużeniem urlopów macierzyńskich. Największy wzrost optymizmu zanotowano wśród osób w wieku 25 do 35 lat oraz w środowiskach generalnie najbardziej przywiązanych do tradycji: mieszkańcy wsi, emeryci i renciści.fot. mat. prasowe
W okresie poprzedzającym badanie zapowiedziano również obniżenie składek na ubezpieczenia społeczne. Oznacza to, że konsumenci będą mieli więcej środków do dyspozycji na bieżącą konsumpcję. Część osób optymistycznie odebrała te zapewnienia i prawdopodobnie również dzięki temu wzrosła skłonność do zakupów.
Konsumenci wyjątkowo dobrze oceniają najbliższy okres ze względu na możliwe zakupy dóbr trwałych. Dobrym nastrojom sprzyja także sytuacja na rynku pracy: obecnie, podobnie jak w styczniu, Polacy dwukrotnie częściej oczekują spadku bezrobocia w przyszłości niż jego wzrostu. Biorąc pod uwagę doświadczenia ostatnich lat jest to wyjątkowo pozytywna tendencja.
Informacje o badaniuWskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Ostatnie badanie przeprowadzono między 8 a 14 marca 2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1018 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,1% na poziomie ufności 0,95.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl