eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wskaźnik Optymizmu II 2007

Wskaźnik Optymizmu II 2007

2007-02-27 00:48

Wskaźnik Optymizmu II 2007

© fot. mat. prasowe

W lutym nastroje konsumentów wyraźnie się pogorszyły. Liczony przez Ipsos wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł aż o 9 pkt. do 94,86 pkt. O spadku zadecydowały przede wszystkim słabsze oceny klimatu gospodarczego (o 13 pkt.).

Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu X 2006

Spadek ten jest wyrazem bardziej ogólnych tendencji. Wskaźnik w zasadniczej części ocenia dynamikę zmian w minionych i najbliższych 12 miesiącach. W ubiegłym roku pozytywne zmiany sytuacji gospodarczej oraz sytuacji materialnej gospodarstw domowych były odczuwalne dla większości konsumentów. Spowodowała je przede wszystkim wyraźna poprawa na rynku pracy: wzrost zatrudnienia, wynagrodzeń oraz spadek bezrobocia. Obecna sytuacja, którą oceniają konsumenci, jest mniej jednoznaczna. Mamy wprawdzie kolejny rok poprawy: wysoki wzrost gospodarczy, rosnące zatrudnienie i wzrost wynagrodzeń, lecz dla części osób zmiany te mogą być słabiej odczuwalne. Przyczynia się to do większych wahań wskaźnika, takich jak te zaobserwowane w lutym. Tym niemniej jednak wskaźnik wciąż znajduje się na dosyć wysokim poziomie.

fot. mat. prasowe

Wysoki poziom wskaźnika optymizmu konsumentów zawdzięczamy niemal wyłącznie wysokiej skłonności do zakupów. Pomimo ostatniego spadku aż o 7 punktów skłonność do zakupów utrzymuje się na poziomie 103,25 pkt., co oznacza przewagę postaw optymistycznych.

Obszarem, który budzi największy pesymizm jest sytuacja gospodarcza, co sygnalizuje spadek ocen klimatu gospodarczego do 82,27 pkt. Słabsze oceny wyrażają przede wszystkim osoby lepiej wykształcone i o wyższych zarobkach. Na ogół mają one większe oczekiwania wobec zmian polityki gospodarczej i potrzebnych reform.

Równocześnie konsumenci nie obawiają się wzrostu bezrobocia: większość oczekuje jego stabilizacji w przyszłości lub nawet spadku. Ponadto nie dostrzegamy większego zagrożenia wzrostem cen ponad obecne tempo wzrostu.

Informacje o badaniu
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Ostatnie badanie przeprowadzono między 8 a 14 lutego 2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1015 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,1% na poziomie ufności 0,95.

Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu XII 2013 Wskaźnik optymizmu XII 2013

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Dyskryminacja w Europie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: