Handel detaliczny w UE
2007-02-26 01:07
Przeczytaj także: Wojna w Ukrainie. Czy polscy eksporterzy zastąpią dostawców z Rosji i Białorusi?
Najważniejsze wnioski z tej publikacji wskazują, że:- 29% przedsiębiorców europejskich prowadzi detaliczną sprzedaż ponadgraniczną.
- Handel elektroniczny (e-commerce) wydaje się być kluczem do dalszego rozwoju rynku wewnętrznego UE, ponieważ 57% detalistów twierdzi, że Internet jest jednym z ich kanałów sprzedaży. Jednak aż 2/3 z nich oferuje swoje produkty tylko na rynku krajowym. Z pozostałych 29% sprzedających zagranicę, większość robi to na rynek jednego góra dwóch krajów członkowskich UE. Duża liczba przedsiębiorców deklaruje, że chciałaby wejść na rynek unijny – 48% jest do tego przygotowanych.
- Jako największa przeszkoda w sprzedaży na rynki UE jest postrzegana niepewność transakcji (61% respondentów odpowiadających na to pytanie uznała to za poważną przeszkodę). Niewiele dalej uplasowały się różnice w przepisach podatkowych (58%), potencjalne problemy w rozwiązywaniu sporów (57%), różnice w narodowych uregulowaniach transakcji konsumenckich (55%), trudności w zapewnieniu serwisu po-sprzedażowego (55%) i zwiększone koszty dostarczenia towaru (51%). Trudności językowe uznano za mniej istotne (43%).
- 43% sprzedawców detalicznych uważało, że ich zagraniczna sprzedaż wzrosłaby, gdyby przepisy regulujące transakcje konsumenckie były takie same w całej Europie.
Raport zawiera również szczegółowe dane o:
- Transgranicznej sprzedaży detalicznej w UE (kanały dystrybucji itp.).
- Postawie i oczekiwaniach sprzedawców (przygotowanie do sprzedaży zagranicznej, marketing).
- Przeszkodach w sprzedaży zagranicę (praktyczne bariery, różnice w przepisach dotyczących sprzedaży konsumenckiej w UE, koszty spełnienia wymogów przepisów o ochronie konsumentów).
- Środkach mogących ułatwić handel zagraniczny (harmonizacja przepisów, informacja o ochronie konsumentów).
- Mechanizmach ADR.
Opracowanie wspiera akcję konsultacyjną, rozpoczętą wraz z publikacją Zielonej Księgi o dorobku prawnym UE w dziedzinie ochrony konsumentów. Jest także uzupełnieniem badań Eurobarometr 252 z października 2006 r. na temat zakupów transgranicznych w UE.
Do pobrania: (w jęz. ang.)
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Podatek VAT: miejsce opodatkowania przy grach on-line
-
WDT a eksport towarów w VAT
-
Handel internetowy: granice barierą w UE
-
Visa Europe: handel detaliczny 2012-2015
-
Handel detaliczny a nowe technologie
-
Niemiecki sprzeciw wobec wyłudzeń VAT
-
Chiny vs Niemcy, czyli zmiana układu sił w handlu
-
Świadectwo A.TR, czyli o trudnych relacjach i nietypowych uproszczeniach
-
Handel zagraniczny II 2024. Eksport spadł o 10%, a import o 11,1% r/r