eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › O wynikach II tury wyborów współdecydują media społecznościowe

O wynikach II tury wyborów współdecydują media społecznościowe

2024-04-19 11:58

O wynikach II tury wyborów współdecydują media społecznościowe

O wynikach II tury wyborów współdecydują media społecznościowe © MrJayW z Pixabay

W I turze wyborów samorządowych wyłoniono tylko część włodarzy rodzimych miast. Tam, gdzie się to nie udało, mieszkańcy zagłosują ponownie już 21 kwietnia. Z dużą dozą pewności można stwierdzić, że podczas I tury istotny wpływ na decyzje wyborcze wywarły media społecznościowe. Czy ta sytuacja powtórzy się również w najbliższą niedzielę?

Przeczytaj także: Wybory samorządowe: prezydenci miast jak influencerzy?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:



TOP Wojewódzcy Influencerzy Polityczni pokonali rywali


Zgodnie z zapowiedziami – Rafał Trzaskowski już w I turze pokonał pozostałych kandydatów. Według danych PKW, kandydat uzyskał aż 57,41% głosów w stolicy. Zasięgi Trzaskowskiego zarówno na Instagramie, jak i na X – powinny być wzorem dla pozostałych kandydatów ubiegających się o sprawowany urząd. Z uwagi na systematyczną aktywność na platformach, kandydat uzyskał ogromne poparcie wśród najmłodszych grup wyborców, korzystających aktywnie z mediów społecznościowych, zwłaszcza w przedziałach wiekowych od 18 do 24 oraz 25-35 lat. Dla przypomnienia, TOP samorządowiec na szczeblu wojewódzkim generuje ponad 429 tys. obserwujących na Instagramie oraz około 850 tys. obserwujących na X.

fot. MrJayW z Pixabay

O wynikach II tury wyborów współdecydują media społecznościowe

Już w I turze aktywnym w mediach społecznościowych kandydatom udało się zdeklasować pozostałych rywali.


Niezmiernie aktywne działaczki w mediach społecznościowych - prezydent Gdańska – Aleksandra Dulkiewicz oraz Hanna Zdanowska w Łodzi, bez problemu pokonały swych rywali już w I turze wyborów, uzyskując odpowiednio 57,95% oraz 59,30% głosów.

Rzeczywiste rezultaty wpływu działalności kandydatów na platformach społecznościowych można dostrzec również w Lublinie, w Opolu czy w Białymstoku. Wyłonieni prezydenci znajdowali się w TOP 20 kandydatów na Instagramie czy na platformie X.

Arkadiusz Wiśniewski w Opolu uzyskał znakomity wynik – blisko 75,5% głosów. Prezydent systematycznie publikuje wpisy na Instagramie. Do tej pory opublikował już ponad 1050 postów.

W Lublinie, Krzysztof Żuk – uzyskał niemal 57,5% poparcia, a Tadeusz Truskolaski 53,32% głosów w Białymstoku. Osiągane wyniki samorządowców potwierdzają umiejętne prowadzenie kampanii wyborczych i pozytywne kreowanie własnego wizerunku w mediach społecznościowych.

II tura w mediach społecznościowych


Współczesne społeczeństwo coraz częściej podejmując decyzje wyborczą kieruje się kreacją kandydata na platformach społecznościowych, ukazujących ich ludzkie oblicze.
Wyborcy coraz częściej chcą widzieć realne funkcjonowanie polityków w środowisku, ich systematyczne działania oraz werwę w sprawowaniu urzędu czy podczas prowadzenia kampanii. Aktywność na platformach internetowych - na Instagramie, czy na X niewątpliwie może wpłynąć na ostateczny wynik wyborów - podkreśla Iwona Kubicz, Managing Director w PRCN.

Poniżej porównanie kandydatów ubiegających się o urząd prezydenta miast wojewódzkich w II turze wyborów samorządowych.

Poznań


W Poznaniu o reelekcję zawalczy Jacek Jaśkowiak z KO, który uzyskał 43,74% poparcia. O urząd prezydenta zawalczy również kandydat Zjednoczonej Prawicy - Zbigniew Czerwiński (20,30% głosów).

Jacek Jaśkowiak posiada niemal 10-letnie doświadczenie w sprawowaniu urzędu prezydenta Poznania. Kandydat w rankingu PRCN zajął 13 miejsce wśród TOP kandydatów na prezydentów miast na platformie X z ponad 14,5 tys. obserwujących oraz 8 miejsce w rankingu na Instagramie (niemal 13,5 tys. obserwujących).

Zbigniew Czerwiński posiada jedynie konto na platformie X, jednak nie generuje zbyt dużych zasięgów – ma około 1150 obserwujących przy 108 wpisach.

Rzeszów


Do drugiej tury wyborów na prezydenta Rzeszowa przeszli: popierany m.in. przez Platformę Obywatelską, urzędujący prezydent Rzeszowa - Konrad Fijołek, który uzyskał wynik 37,91% głosów oraz Waldemar Szumny z Prawa i Sprawiedliwości zdobywając 24,23% - wynika z oficjalnych danych PKW.

Konrad Fijołek piastuje urząd prezydenta Rzeszowa od czerwca 2021 roku. Wygrał wówczas przedterminowe wybory, zorganizowane po rezygnacji ze stanowiska wieloletniego prezydenta Rzeszowa - Tadeusza Ferenca.

Fijołek prowadzi systematyczne profile w obydwu mediach społecznościowych. Na Instagramie gromadzi grono blisko 5 tysięcy obserwujących przy blisko 700 postach, na X ma 10 690 tys. followersów oraz 3 211 publikacji. Szumny niestety nie prowadzi swych profili w mediach społecznościowych, co może stanowić poważną przyczynę mniejszej ilości uzyskanych głosów, zarówno w minionej turze, jak i II turze wyborów.

Toruń


W drugiej turze wyborów prezydenckich w Toruniu zmierzą się Paweł Gulewski z Koalicji Obywatelskiej i dotychczasowy prezydent miasta Michał Zaleski (własny komitet). Kandydaci dostali odpowiednio 38,28 % i 26,41 % głosów - przekazała PKW.

Gulewski od czerwca 2020 roku do 18 stycznia 2024 roku pełnił urząd wiceprezydenta Torunia. Michał Zalewski w II turze zawalczy o szóstą kadencję. Obecny Prezydent Torunia już czterokrotnie we wcześniejszych kadencjach zdeklasował pozostałych rywali w I turze wyborów. Jednak, podczas tego wyścigu uplasował się na drugim miejscu w I turze.

Należy zauważyć pewną zależność. Obywaj kandydaci posiadają konta zarówno na Instagramie, jak i na platformie X. Przegrani kandydaci w wyścigu wyborczym o urząd prezydenta Torunia – nie prowadzą profili społecznościowych na obydwu platformach jednocześnie.

Na Instagramie Michał Zaleski ma znacznie większą ilość postów oraz obserwujących od drugiego kandydata – Pawła Gulewskiego. Jednak, ich profile nie maja tak szerokich zasięgów. Na platformie X – Paweł Gulewski ma 411, a Michał Zaleski zaledwie 338 obserwujących.

Zielona Góra


W drugiej turze wyborów na prezydenta Zielonej Góry zmierzą się obecny Prezydent miasta - Janusz Kubicki (startujący z własnego komitetu) i miejski radny Marcin Pabierowski z Koalicji Obywatelskiej. Kandydaci uzyskali odpowiednio - 35,95% i 42,74% głosów.

Janusz Kubicki walczy o piątą kadencję. Jest prezydentem Zielonej Góry już od 2006 r. Trzeci raz kandyduje z własnego komitetu.

Kubicki pozostaje aktywny na X, ma blisko 900 obserwujących oraz umieścił około 552 wpisy. Marcin Pabierowski niestety nie prowadzi konta na analizowanych w raporcie platformach społecznościowych.

Gorzów Wielkopolski


W Gorzowie Wielkopolskim urzędujący od 2014 r. prezydent miasta Jacek Wójcicki zdobył 49,24% głosów. Wójcicki zmierzy się w II turze z Piotrem Wilczewskim (kandydat uzyskał 22,18% głosów w I turze).

Wilczewski nie prowadzi profili na platformach internetowych. Natomiast Wójcicki jest jedynie aktywny na X, osiągając przy tym niewielkie zasięgi.

Kielce


W II turze wyborów w Kielcach zmierzy się dwóch prezydenckich debiutantów. Agata Wojda z Koalicji Obywatelskiej uzyskując 33,63%, powalczy o urząd wraz z Marcinem Stępniewskim (PIS), który uzyskał 25,05% głosów. Stępniewski jest aktywny zarówno na Instagramie, jak i na X. Jego Tweet Count wynosi aż ponad 9,5 tys. wpisów na platformie dla ponad 3700 obserwujących. Agata Wojda nie prowadzi konta na Instagramie, na platformie X generuje niewielkie zasięgi – blisko 300 obserwujących oraz 160 publikacji.

Kraków


Z danych PKW wynika, że w drugiej turze wyborów na urząd prezydenta Krakowa weźmie udział poseł KO - Aleksander Miszalski z poparciem 37,21% (110 556 głosów) oraz radny, przedsiębiorca, aktywista społeczny - Łukasz Gibała z wynikiem 26,79% (79 580 głosów) z I tury wyborów. Gibała swoimi zasięgami dociera do ponad 11 300 osób na Instagramie. Aleksander Miszalski posiada nieco mniejszą ilość odbiorców na Instagramie – około 4 367 followersów, jednak kandydat dominuje na platformie X. Aleksander Miszalski ma ponad 8 351 obserwujących i opublikował aż 14 648 wpisów. Miszalski uplasował się na 2 miejscu w rankingu PRCN w kategorii najbardziej zaangażowanych kandydatów pod względem Tweet Count na X ( ww. 14 648 publikacji).

Systematyczne i aktywne prowadzenie profili przez Aleksandra Miszalskiego niewątpliwie przyczyni się do zwiększenia ilości głosów w II turze, ukazując na bieżąco jego działania wyborcze i aktywności społeczne.

Olsztyn


Podczas II tury wyborów na prezydenta Olsztyna zmierzy się kandydat Koalicji Obywatelskiej - Robert Szewczyk, który uzyskał 32,81% głosów oraz startujący z własnego komitetu - Czesław Jerzy Małkowski, na którego zagłosowało 21,16% wyborców.

Kandydaci nie wpisują się we współczesne ramy prowadzenia profili społecznościowych przez polityków. Nie wykazują żadnej aktywności na analizowanych platformach społecznościowych.

Wrocław


Urzędujący prezydent Wrocławia Jacek Sutryk zmierzy się z kandydatką Trzeciej Drogi - posłanką Izabelą Bodnar w II turze wyborów prezydenckich w stolicy Dolnego Śląska. Kandydaci otrzymali odpowiednio 34,33% i 29,80% głosów.

Jacek Sutryk, swą aktywnością w mediach społecznościowych już w I turze pozostawiał daleko w tyle pozostałych kandydatów. Prezydent posiada ponad 62,5 tys. obserwujących na Instagramie oraz niemal 9 tysięcy opublikowanych postów. Kandydat na bieżąco publikuje aktualne i planowane działania związane z rozwojem Wrocławia.

Kontrkandydatka – Izabela Bodnar, generuje znacznie mniejsze zasięgi – ma około 4 800 obserwujących na Instagramie przy ponad 400 zamieszczonych postach.

Na X Jacek Sutryk ma około 25 tysięcy obserwujących. Izabela Bodnar ma ponad 5 200 obserwujących na platformie.

Platformy internetowe przyszłością efektywnych kampanii


Analizowane platformy internetowe niewątpliwie stanowią ogromną szansę na efektywne dotarcie do wyborców. Niestety nie wszyscy kandydaci dostosowali swą prowadzoną politykę do współczesnych metod prowadzenia kampanii wyborczych.

Już w I turze aktywnym w mediach społecznościowych kandydatom udało się zdeklasować pozostałych rywali. Dlatego tak istotna jest medialna aktywność społecznościowa, która umożliwia dotarcie tak naprawdę do nieograniczonego grona odbiorców. W II turze to właśnie dotarcie do użytkowników na Instagramie, czy na X może zaważyć na ostatecznym wyniku wyborczym. Młode pokolenie już teraz bądź w niedalekiej przyszłości (uzyskując czynne prawo wyborcze po uzyskaniu pełnoletności) będzie decydować o kierunku zmian systemowych, zarówno na szczeblu samorządowym, jak i państwowym.

Metodologia badania:
W raporcie zbadano generowane zasięgi kandydatów na dwóch kluczowych platformach – na Instagramie oraz na X (dawniej: Twitter). Dane dotyczące kandydatur na prezydentów miast wojewódzkich zaczerpnięto z witryny internetowej Państwowej Komisji Wyborczej. Do przeprowadzenia badania wykorzystano programy automatyzujące przeszukiwanie platform social media, w tym m.in. SocialBlade oraz Twitter APIBlade, wspomagano się również tzw. ręcznym wyszukiwaniem poszczególnych profili społecznościowych kandydatów. Dane zostały zgromadzone w okresie od 14.03. do 17.03.2024 r. W raporcie nie zostały uwzględnione konta prywatne kandydatów oraz profile komitetów wyborczych, partii przedstawiające kandydatów.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: