Biedronka, Lidl, Żabka, Kaufland i Auchan to sieci, o których najczęściej dyskutuje się w internecie - wynika z analizy SentiOne. O Biedronce Polacy najwięcej rozmawiają na Facebooku i TikToku.
Przeczytaj także:
COVID-19 nasilił medialną dyskusję o fake newsach
Według rankingu popularności sieci handlowych w Polsce¹ w ubiegłym roku Polacy najchętniej robili zakupy spożywcze w Lidlu, a w dalszej kolejności w Biedronce, Auchan, Kauflandzie, Carrefourze i Tesco. SentiOne zbadała natomiast, o których sieciach najczęściej rozmawiali internauci.
Najpopularniejsza Biedronka, za nią Lidl i Żabka
Pod względem liczby wypowiedzi oraz ich zasięgów w polskim Internecie w 2022 r. bezsprzecznie prowadzi Biedronka - dotyczy jej 643 tys. wypowiedzi, które zebrały aż 956 mln wyświetleń zasięgu. To ⅓ wszystkich wzmianek na temat dziesięciu najczęściej wymienianych sieci handlowych. Lidl zajmuje drugą pozycję z 353,5 tys. wzmianek i 612 mln wyświetleń zasięgu. Za nimi znalazły się sieci Żabka (259 tys. wzmianek i 339 mln wyświetleń) oraz Kaufland (184,7 tys. wzmianek i 168 mln wyświetleń). Pierwszą piątkę zamyka Auchan (158 tys. wzmianek i aż 215 mln wyświetleń). Kolejne miejsca pod względem liczby wzmianek zajęły sieci Dino, Carrefour, Intermarche, Społem i Selgros.
Odbiorcy lubią youtube’owy kanał Lidla
W przypadku Biedronki największą dyskusję wywołał facebookowy wpis z 1 marca, informujący o pomocy sieci dla uchodźców z Ukrainy, który zebrał 17 tys. samych pozytywnych reakcji i 1,3 tys. komentarzy oraz został udostępniony ponad 950 razy. Jednak najwyższy Influence Score, czyli wskaźnik pokazujący najbardziej wpływowe treści, osiągnął opublikowany 12 grudnia na TikToku filmik o robieniu świątecznych zakupów.
W przypadku Lidla największym zainteresowaniem odbiorców cieszą się treści zamieszczane na kanale sieci na YouTube. Najwyższy Influence Score odnotował film z przepisem na idealny lukier do ciastek i pierniczków, a najwyższą liczbę wyświetleń - prawie 6 mln - film z Anną i Robertem Lewandowskimi promujący program wsparcia talentów dla szkół. W przypadku sieci sklepów Żabka najżywszą dyskusję w tym roku spowodował bardzo świeży post, opublikowany na facebookowym profilu marki na początku grudnia, dotyczący tajemniczej inicjatywy o nazwie Żabu - dodaje Wojciech Łuszczyński, Head of Marketing w SentiOne.
Ranking sklepów sieci spożywczych
Najwięcej rozmów na temat sieci handlowych Polacy toczą na Facebooku, z którego pochodzi ponad połowa wszystkich wzmianek na temat dziesięciu najczęściej wymienianych marek.
Co trzecia wypowiedź na ten temat dotyczy Biedronki.
Kliknij, aby przejść do galerii (2)
Na Instagramie najpopularniejsze jest Dino, a na TikToku Biedronka
O sklepach Polacy najchętniej rozmawiają na Facebooku, z którego pochodzi ponad połowa wypowiedzi, a ponad ⅓ z nich dotyczy Biedronki. Dużo wypowiedzi pojawia się również na portalach internetowych, trochę mniej na Twitterze i TikToku. Najmniejszą popularnością temat sieci handlowych cieszy się na Instagramie. Co ciekawe, na tym ostatnim portalu niemal ¾ wypowiedzi w tym kontekście dotyczy sieci Dino - ponad 53 tys. Dla porównania zajmująca drugą pozycję Biedronka była wspominana 10,5 tys. razy. Na Twitterze najwięcej rozmawia się o Żabce, a na TikToku Biedronka zbiera ponad 65 proc. wszystkich wzmianek.
Jak działa monitoring Internetu i Influence Score?
SentiOne już od ponad 10 lat rozwija swoje algorytmy sztucznej inteligencji, które rozumieją ludzkie intencje z trafnością na poziomie 96 proc. i są w stanie wskazać towarzyszące im emocje - radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm. Każdego dnia gromadzą i analizują ponad 40 mln wzmianek z domen publicznych z całego świata, takich jak media społecznościowe, fora, serwisy informacyjne czy blogi. Aplikacja SentiOne do monitoringu Internetu pozwala na sprawdzanie w ramach jednego projektu nieograniczonej liczby słów kluczowych i dzielenie się wynikami analizy z innymi użytkownikami. Daje możliwość m.in. śledzenia w jednym miejscu zaawansowanych statystyk oraz komentarzy ze wszystkich kanałów w mediach społecznościowych danej marki i szybkiego reagowania na nie, a także stworzenia Profilu Idealnego Klienta na podstawie informacji demograficznych o obserwatorach. Influence Score to opracowany przez SentiOne system, który analizuje każdą wzmiankę, portal i autora znalezione w Internecie i nadaje im ocenę od 1 do 10 w oparciu o dwie kwestie - jakie jest prawdopodobieństwo, że wzmianka zostanie zauważona, oraz ile razy była czytana lub udostępniana
Analizą objęto okres od 1 stycznia do 12 grudnia 2022 r.
¹https://ads.listonic.com/raport/ranking-sieci-handlowych-2022/