2022-04-14 09:43
Popularność subskrypcji zdecydowanie wzrosła © pixabay.com
Przeczytaj także: Subskrypcje z rosnącą rzeszą fanów. Jakie usługi najpopularniejsze?
Początek XXI wieku przyniósł ewolucję cyfryzacji oraz wzrost znaczenia wygody. Otworzyło to drzwi do rozwoju subskrypcji rozpowszechnioną przez prekursorów takich jak Netflix, Spotify czy Amazon. W Polsce ten model biznesowy zyskał szczególną popularność w ostatnim roku, kiedy mogliśmy obserwować rynkowy debiut firm takich jak Aion Bank czy Plenti – mówi Wiesław Kotecki, lider zespołu Customer Strategy & Design w regionie Europy Centralnej, Deloitte Digital.
fot. pixabay.com
Popularność subskrypcji zdecydowanie wzrosła
Prawie 1/3 Polaków nie zdaje sobie sprawy z faktu posiadania subskrypcji.
Koszt akwizycji klientów od konkurencji może okazać się wysoki, stąd warto zostać pionierem modelu subskrypcyjnego i podjąć działania wcześniej niż inni. Polska plasuje się wśród krajów o umiarkowanej otwartości na tego typu usługi. Jednak model abonamentowy jest wciąż u nas nowością, stąd może się on stać jednym z najbardziej perspektywicznych dla nowych graczy rynków europejskich, którzy spróbują zbudować swoją pozycję przed konkurencją – mówi Daniel Majewski, lider zespołu Strategii Cyfrowej, Deloitte Digital.
Klienci nie wiedzą i nie muszą wiedzieć, czym jest subskrypcja. Jest to model biznesowy, który ma znaczenie z perspektywy dostawców, a nie użytkowników. Jej różne definicje charakteryzują się jedną wspólną cechą – zawsze mówią o regularnych płatnościach za korzystanie z usługi lub produktu na określonych warunkach. Streaming wideo czy muzyki to oczywiste przykłady subskrypcji, jednak regularne płatności dotyczą również takich usług jak długookresowe bilety komunikacji miejskiej, karnet na siłownię czy prenumerata gazety – mówi Marta Krześlak, manager w zespole Strategii Cyfrowej, Deloitte Digital.
Produkty i usługi naturalnie postrzegane jako subskrypcje, takie jak streaming wideo czy muzyki, nie znalazły się wśród najbardziej pożądanych w modelu abonamentowym. Może mieć na to wpływ kilka czynników. Po pierwsze, subskrypcja jest często korzystniejsza niż płatność jednorazowa. Po drugie, klienci zazwyczaj nie mają innego wyboru. Niektórzy dostawcy nie dają innej opcji niż zakup abonamentu, np. w przypadku usług streamingu wideo często nie ma w ofercie jednorazowego dostępu – mówi Daniel Majewski, lider zespołu Strategii Cyfrowej, Deloitte Digital.
Atrakcyjna cena nie jest jedynym elementem wpływającym na decyzję o zakupie abonamentu. Odpowiednia propozycja wartości powinna być kombinacją korzyści cenowych oraz udogodnień (lub braku niedogodności). W większości przypadków punktem wyjścia będzie model freemium oferujący darmowy dostęp do produktu lub usługi w ograniczonej wersji z opcją zakupu płatnego pakietu premium. Pozwoli to z jednej przetestować produkt, z drugiej doświadczyć niedogodności związanych z ograniczeniem funkcjonalności – podsumowuje Wiesław Kotecki, lider zespołu Customer Strategy & Design w regionie Europy Centralnej, Deloitte Digital.
oprac. : eGospodarka.pl
Streaming i VOD. Kto walczy o popularność z Netflixem?
SAS przedstawia 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku
Subskrypcja VOD: czy Netflix kończy erę tradycyjnej telewizji?
Marnotrawstwo żywności: tony żywności w koszu i 870 mln niedożywionych osób
E-klienci. Wydają, ale wymagają
W I kw. 2022 r. Ukraińcy wydali w Polsce 650 mln zł. To niewiele
Polacy wolą Disney+ od Netflixa
Europejskie auta coraz starsze. Przeciętny wiek to prawie 12 lat
Kredyty mieszkaniowe - katastrofalny maj 2022
Spokojny początek tygodnia i ciekawa druga połowa
Wojna zmienia rynek wynajmu mieszkań i wpływa na decyzje zakupowe
Podatek od nieruchomości: czego dotyczy, ile wynosi i czy można go obniżyć?
e-Zakupy poza Unią Europejską a podatki. Poradnik dla konsumentów.
Spadek popytu na kredyty mieszkaniowe pogłębia się
Dobra passa Catalyst
Panoramiqa - nowe mieszkania na Starołęce w Poznaniu od BPI Real Estate Poland