2022-04-14 12:07
Prawie połowa firm wciąż ma co poprawiać w ściąganiu należności © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Opóźnione płatności to w Polsce norma
fot. mat. prasowe
Należności przeterminowane o ponad 60 dni w ostatnich 6 miesiącach
Jedna trzecia mikro, małych i średnich firm miała w I kw. br. kontrahentów, którzy nie płacili przez co najmniej 60 dni od wyznaczonego terminu.
Ale nawet przy takich wskazaniach zaległości przedsiębiorstw przybywa. Z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazie informacji kredytowych BIK widać, że przez styczeń i luty przeterminowane zobowiązania firm wobec banków i kontrahentów powiększyły się o 419 mln zł i wynoszą obecnie 37,74 mld zł. Liczba przedsiębiorstw niesolidnych dłużników wzrosła o 2785 do 314 352 – informuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor, prowadzącego rejestr dłużników konsumentów i firm. - Rosnąca inflacja i skutki wojny w Ukrainie rodzą obawy, że w kolejnej edycji badania wynik ten będzie wyglądał inaczej – dodaje.
Lockdowny, spadek sprzedaży i inne konsekwencje pandemii sprawiły, że biznes zmobilizował się do większej dbałości o spływ należności i jak widać po naszych badaniach starania te dały w miarę trwały efekt. Udział firm z klientami opóźniającymi płatność przez ponad dwa miesiące utrzymuje się od dwóch lat w granicach 33 proc. Widać też, że nie bez znaczenia jest dobra koniunktura, która sprzyja budownictwu, a także dużej części firm transportowych, po tym jak udało się im pokonać zawirowania w pierwszej fazie pandemii. Dopilnowywanie rozliczeń, a zarazem większa troska o dostawców, w obliczu kłopotów z łańcuchami dostaw, przełożyły się również na poprawę spływu należności na konta firm przetwórstwa przemysłowego – podkreśla Sławomir Grzelczak.
– Wciąż prawie połowa przedsiębiorstw nie zdecydowała się na specjalne działania nastawione przeciw znaczącym opóźnieniom w spływie należności. Potencjał na poprawę sytuacji więc istnieje, a niepewność jaką do gospodarki wprowadziła wojna może podziałać dopingująco. Jeśli MŚP się zmobilizują, to jest szansa, że w nowych trudnych okolicznościach udział firm, skarżących się na problemy w rozliczeniach przynajmniej nie wzrośnie – zwraca uwagę Sławomir Grzelczak. - Warto choćby wziąć przykład z firm, które zaczęły unikać relacji z przedsiębiorstwami o nienajlepszej opinii - zachęca.
fot. mat. prasowe
Należności przeterminowane o ponad 60 dni w ostatnich 6 miesiącach wg branż
W porównaniu z I kw. ub.r. zdecydowanie poprawiło się w płatnościach na rzecz transportu i przemysłu, w handlu nadal jest bardzo źle.
fot. mat. prasowe
Zobowiązania opóźniane w pierwszej kolejności w sytuacji kumulacji płatności
Faktury od dostawców to zobowiązanie, na które pada najczęściej gdy zaczyna brakować pieniędzy i trzeba wybierać komu na razie nie płacić.
oprac. : eGospodarka.pl
Mniej opóźnionych płatności. W najgorszej sytuacji handel
Firmy w lepszej kondycji, choć opóźnione płatności bez zmian
Opóźnione płatności problemem co trzeciej firmy. Najgorzej w handlu
Zatory płatnicze firm rosną. To negatywny wpływ pandemii
Firmy akceptują sankcje wobec Rosji
Opóźnione płatności blokują polskie firmy
Firmy usługowe mają duże problemy z regulowaniem zobowiązań
W rankingu nierzetelnych firm królują Śląsk, Mazowsze i Pomorze
Jednoosobowe działalności gospodarcze najmocniej dotknięte zatorami płatniczymi
Czy Urząd Skarbowy może zająć pieniądze na koncie, jeżeli przysłał tylko upomnienie żeby zapłacić należny podatek w terminie siedmiu ...
Od 1 września zostałam zatrudniona w przedszkolu na umowie jednak wpisana jest firma X. Po kilku miesiącach usłyszałam od współpracowników ...
Wynagrodzenia w handlu w 2021 roku
Rynek wierzytelności - co może przynieść przyszłość?
Obligacje. Jak działa immunizacja? Jak ograniczyć ryzyko rynkowe?
Wpis do KRS. Co może sąd rejestrowy?
3 kwestie, o których musisz pamiętać przy zmianie formy opodatkowania
Biznes bez granic: Handel zagraniczny w nowej rzeczywistości
Panorama Reden i Niebieski Bursztyn od ATAL