eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Mniej opóźnionych płatności. W najgorszej sytuacji handel

Mniej opóźnionych płatności. W najgorszej sytuacji handel

2021-03-16 12:26

Mniej opóźnionych płatności. W najgorszej sytuacji handel

Mniej kłopotów we wzajemnych rozliczeniach firm © apops - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Poprawiła się sytuacja we wzajemnych rozliczeniach firm. Jak wynika z najnowszego, cyklicznego badania MŚP przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, obecnie 4 na 10 firm w ciągu ostatniego półrocza miało problem z przeterminowanymi o ponad 60 dni fakturami. Pod koniec ubiegłego roku takich firm było ponad 45 proc. Jest więc nieco lepiej, mimo iż przybyło firm, które mają niższe obroty niż przed pandemią.

Przeczytaj także: Zatory płatnicze firm rosną. To negatywny wpływ pandemii

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Ile firm boryka się z nieterminowymi płatnościami?
  • Jakie branże mają najtrudniejszych kontrahentów?
  • Kiedy obroty firm wrócą do stanu sprzed pandemii?


Badanie zrealizowane przez Instytut Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wykazało, że 39,1 proc. mikro, małych i średnich firm skarży się obecnie na opóźnienia w płatnościach o ponad dwa miesiące. To mniej niż w poprzednim badaniu, kiedy odsetek firm zgłaszających takie problemy sięgał 45 proc.

fot. mat. prasowe

Firmy posiadające należności przeterminowane o ponad 60 dni w ostatnich 6 miesiącach

Przeterminowane należności posiada 39,1 proc. respondentów.


Deklaracje z początku tego roku niemal zrównały się ze wskazaniami sprzed 12 miesięcy, kiedy jeszcze ani przedsiębiorstwa, ani my wszyscy nie doświadczaliśmy ekonomicznych skutków pandemii. Badania pokazują, że może to być efekt coraz powszechniej podejmowanych działań niwelujących tak długie opóźnienia. Z każdym kwartałem przybywa przedsiębiorców decydujących się np. na korzystanie z usług firm windykacyjnych. Generalnie wierzyciele szybciej też reagują i intensyfikują działania zmierzające do skutecznego odzyskania należności, sprawdzają też, komu sprzedają – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Połowa firm coraz bardziej utrudnia życie dłużnikom


Jak firmy reagują na opóźnienia w płatnościach? Z badania wynika, że 14,3 proc. firm reaguje natychmiast (wzrost o 11,2 p.p. w porównaniu z IV kw. 2020 r.). 13,8 proc. badanych firm dokładniej sprawdza klienta, a 10,9 proc. (dwa razy więcej niż w poprzednim badaniu) korzysta z usług firm windykacyjnych.

Jednocześnie widać wyraźny podział w MŚP, gdy połowa sięga po coraz więcej rozwiązań, by się zabezpieczyć przed płatnościami opóźnianymi o ponad 60 dni, druga połowa mimo, problemów jakie zaczęła piętrzyć pandemia, konsekwentnie deklaruje, że nie podejmuje specjalnych działań i nie zmienia swojego zachowania. Nie oznacza to wcale, że kłopoty ze ściąganiem należności zupełnie je omijają. Ma je zdecydowana większość, bo ośmiu na dziesięciu przedstawicieli sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

fot. mat. prasowe

Czy zdarza się, że klienci płacą faktury po terminie?

82,8% przyznaje, że klienci płacą faktury po terminie.


Mimo poprawy, nadal najczęściej skarżą się handlowcy


W ostatnich miesiącach sytuacja w jakości rozliczeń pomiędzy firmami poprawiła się przede wszystkim w budownictwie, handlu oraz usługach, nieznacznie w transporcie, a w przemyśle pozostała bez zmian. Mimo poprawy handel nadal jest jednak branżą, której firmy najczęściej mają klientów przeciągających płatności faktur o ponad 60 dni. Problem dotyczy 53 proc. podmiotów handlowych, wobec 63 proc. w IV kw. ub.r. Na drugim miejscu, jeśli chodzi o upowszechnienie tego zjawiska, jest przemysł. 41 proc. przedsiębiorstw przetwórczych tak jak kwartał wcześniej informuje, że ma klientów niepłacących nawet przez dwa miesiące od wyznaczonego terminu. W transporcie takich niesolidnych kontrahentów ma co trzeci podmiot. W usługach, po spektakularnym spadku o 12 p.p., kłopoty deklaruje 31 proc. badanych przedsiębiorstw. Najmniej firm zmaga się z nierzetelnymi klientami w budownictwie 28 proc.

Gdy jednak zestawi się tegoroczne odpowiedzi przedsiębiorstw z tymi z początku 2020 roku, kiedy nie było jeszcze lockdownów, a o pandemii zaczynało się dopiero mówić, widać, że w warunkach pandemicznych to budownictwo straciło na jakości rozliczeń z kontrahentami najbardziej. Co nie zaskakuje, gorzej niż przed COVID-19 jest też dziś w usługach i handlu. Zmianę na lepsze widać natomiast w przemyśle, a w największym stopniu w transporcie.

fot. mat. prasowe

Odsetek firm skarżących się na opóźnione o ponad 60 dni płatności - wg branż

Handel nadal jest branżą, której firmy najczęściej mają klientów przeciągających płatności faktur o ponad 60 dni.


Przybyło firm, które mają niższe obroty niż przed pandemią


Kolejne kwartały z pandemią i związane z tym ograniczenia działania dla wielu branż niestety nie przynoszą większej odporności na kłopoty, lecz przyrost liczby firm, którym nie udaje się osiągnąć sprzedaży sprzed pojawienia się COVID-19. O ile na początku IV kw. mówiło o tym 43 proc. firm, teraz już jest to problem połowy MŚP (50,3 proc.).

fot. mat. prasowe

Czy udało się już przywrócić poziom obrotów sprzed pandemii?

Przybyło firm, które mają niższe obroty niż przed pandemią


Jak pokazuje nasze badanie, najtrudniej powrócić do obrotów sprzed wybuchu epidemii koronawirusa firmom usługowym. Niemal 61 proc. z nich mówi, że na początku tego roku nadal nie udało im się tego osiągnąć. Następnie handlowym, gdzie zanotowaliśmy 52,3 proc. odpowiedzi negatywnych, a najlepiej jest w budownictwie, gdzie taki problem ma około jednej trzeciej firm. Co więcej, w tym przypadku aż 40 proc. odpowiedzi mówi o tym, że pandemia nic dla tej branży nie zmieniła – zauważa Sławomir Grzelczak.
W transporcie i przemyśle wciąż nie doszło do siebie ok. 46 proc. firm. W pierwszym przypadku pandemia nie ma znaczenia dla co czwartego biznesu, a wśród przedsiębiorstw przetwórstwa przemysłowego jedynie dla co siódmego.

Jeśli chodzi o prognozę powrotu do kondycji sprzed COVID-19, to wraz z ogłaszaniem kolejnych, nawet lokalnych, lockdownów perspektywa ta coraz bardziej się oddala.

fot. mat. prasowe

Kiedy firma powróci do kondycji sprzed pandemii?

4 na 10 podmiotów, które bezpośrednio lub pośrednio dotknęła pandemia, liczyło, że uda im się stanąć na nogi jeszcze w tym roku


Powrót szerokich obostrzeń w kilku województwach z pewnością jest ogromnym rozczarowaniem dla wielu firm, bo opóźnia szanse na powrót do dawnej formy i poziomu sprzedaży. Tymczasem, aż 4 na 10 podmiotów, które bezpośrednio lub pośrednio dotknęła pandemia, liczyło, że uda im się stanąć na nogi jeszcze w tym roku – mówi Sławomir Grzelczak.

Według danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK na koniec stycznia zaległości firm sięgnęły 33,69 mld zł. Łączna liczba przedsiębiorstw z problemami w spłacie bieżących zobowiązań wobec dostawców oraz rat kredytowych w bankach przekroczyła 322,1 tys. Przez miesiąc przybyło 1558 podmiotów opóźniających o co najmniej 30 dni płatności faktur i rat kredytowych na kwotę min. 500 zł.

Badanie zrealizowane przez Instytut Keralla Research, prowadzonego co kwartał wśród mikro, małych i średnich firm. Próba = 500, technika: wywiady telefoniczne, termin: styczeń – luty 2021 r.

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

bezpłatny program PIT 2020

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: