2020-12-15 10:44
Przeczytaj także: BIG InfoMonitor: zadłużenie firm objętych Tarczą 2.0 to 2,5 mld zł
Wspomniane we wstępie badanie Instytutu Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor zostało przeprowadzone wśród 500 mikro, małych i średnich firm, w ostatnim kwartale roku. Wynika z niego, że w IV kwartale 46% firm skarżyło się na problem przeterminowanych o co najmniej dwa miesiące faktur. W poprzednich trzech kwartałach odsetek tych firm malał - z 50 proc. w 2019 roku do 33 proc. w trzecim kwartale 2020 roku. Widać zatem wyraźnie, że negatywny wpływ pandemii na płatności rośnie.fot. mat. prasowe
Odsetek firm skarżących się na opóźnione o ponad 60 dni płatności
46 proc. firm skarży się na opóźnione płatności.
Obserwujemy już, że taki obrót sprawy wywołuje zmiany w zachowaniu firm zmuszonych wyczekiwać na zapłatę. Spada poziom empatii i przybywa przekonanych, iż teraz trzeba myśleć głównie o sobie i porzucić wyrozumiałość dla niepłacących zobowiązań partnerów. Niesolidność płatnicza, która uchodziła w okresie dobrej koniunktury i przez pierwsze miesiące pandemii, przestaje być tolerowana. Wierzyciele sami znajdują się w trudnej sytuacji i trudno im tak jak wcześniej przymykać oko na opóźnienia, z myślą o utrzymaniu dobrych relacji z kontrahentem. Boją się też, że jeśli będą zbyt długo czekać, a dłużnik ogłosi niewypłacalność, nie odzyskają nic. W efekcie przybywa chętnych do sięgania po pomoc windykacji – zwraca uwagę Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Jednocześnie spada cierpliwość do dłużników. Firmy, które wcześniej reagowały ad hoc, na pojawiające się problemy i dawały wielokrotnie szansę niepłacącym kontrahentom, gdy od terminu płatności mija 30 dni, a ich samodzielne starania nie przynoszą rezultatu, zaczynają poszukiwać pomocy w windykacji zewnętrznej. Chętniej korzystają m.in. z oferowanego przez BIG wezwania do zapłaty, z zapowiedzią zgłoszenia do rejestru, czy samego wpisu dłużnika do rejestru. Dojrzewają do tego, by wszystko ułożyć i wystandaryzować, aby nie trzeba było za każdym razem, gdy odbiorca nie płaci, zastanawiać się co robić – mówi Sławomir Grzelczak.
oprac. : eGospodarka.pl
Długi firm to już 9,4 mld zł. Kłopoty dotykają wszystkich
Zatory płatnicze - jak radzą sobie inne kraje?
Zatory płatnicze blokują rozwój firm
Małe firmy wolą stracić pieniądze niż kontrahenta
Jak egzekwować przeterminowane należności?
Bankowe długi mogą wrócić po latach
Branża fryzjerska i kosmetyczna wciąż czuje skutki lockdownu
Dzień bez Długów przez cały rok. Jak uniknąć zadłużenia?
InfoDług: jak pandemia wpływa na zadłużenie Polaków?
U kolegi z pracy stwierdzono koronawirusa na cotygodniowym obowiązkowym badaniu. Miałem kontakt z osobą zakażoną i zostałem skierowany tego ...
Witam, mam pytanie, jeżeli w sylwestra wynajmę 3 pokoje w swoim domu, czy jest taka możliwość, żeby każdy z podnajmujących zrobił ...
eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
Jaki był rok 2020 na rynku mieszkaniowym?
COVID-19 bez wpływu na wyniki sprzedaży deweloperów
Polacy kupili w 2020 roku obligacje skarbowe za ponad 28 miliardów
Fiskus pozbawia odliczenia VAT bo kontrahent jest nierzetelny
Wypłata odszkodowania nie zawsze jest przychodem podatkowym
Kto ponosi odpowiedzialność za szczepionki na COVID-19?
USD odbija