2021-12-15 10:15
Polska branża automotive z potencjałem na rozwój eksportu © pixabay.com
Przeczytaj także: Bardzo trudne czasy przed polskim automotive. Spadki będą dwucyfrowe?
fot. pixabay.com
Polska branża automotive z potencjałem na rozwój eksportu
Ponad połowa firm z branży motoryzacyjnej w Polsce prowadzi działalność eksportową lub ma swoje przedstawicielstwa za granicą.
Nasze automotive wyzbywa się kompleksów i coraz odważniej wychodzi nie tylko za granicę, ale i poza kraje Unii Europejskiej. Może tego nie widać w wynikach naszego badania – bo tuta rzeczywiście mamy jeszcze sporo do nadrobienia wobec innych krajów – ale prawie nikt nie wyobraża sobie prowadzić działalność w automotive będąc jedynie na rynku polskim. O sukces wówczas bardzo trudno, bo funkcjonujemy w branży, w której łańcuchy dostaw są bardzo umiędzynarodowione – zwraca uwagę Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.
Także dla Exact Systems region CEE był pierwszym kierunkiem ekspansji zagranicznej. Już dwa lata po rozpoczęciu działalności zdecydowaliśmy się na wyjście poza Polskę i na pierwszy plan poszli nasi południowi sąsiedzi. Czesi, Słowacy czy Rumuni i Węgrzy podobnie myślą jak my i mają podobną historię gospodarczą ostatnich lat. Dużo nas łączy. Oczywiście czynnikiem kluczowym dla nas, ale i większości motofirm, jest obecność sektora automotive w danym kraju oraz to, jak rozwinięty jest przemysł poddostawczy. I to jest powód, dlaczego w tych krajach jesteśmy obecni, a w Bułgarii, Albanii już nie. Ponadto, dzisiaj wszyscy jesteśmy w Unii Europejskiej, co znacznie ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej. I często obecność w krajach CEE ułatwia dojście do rynków zachodnich czy nawet wyjście poza Europę. Bo na kierunki ekspansji zagranicznej wybieramy coraz częściej te rynki, których potencjał ludnościowy jest duży, co ma bezpośrednie przełożenie na popyt. Bardzo ważna jest też dywersyfikacja rynków zbytu, która pozwala na zmniejszenie uzależnienia naszej branży motoryzacyjnej od popytu – mówi Paweł Gos z Exact Systems.
oprac. : eGospodarka.pl
Branża motoryzacyjna radzi sobie nieźle
Przemysł motoryzacyjny: nowy rekord i trudności w III kw. 2021 r.
Branża motoryzacyjna mierzy się z brakiem półprzewodników
Przemysł motoryzacyjny: nowe rekordy w I poł. 2021 r.
Sprzedaż samochodów osobowych w dół. To nie popyt jest problemem
Automotive w kryzysie: wyższe ceny samochodów i koniec wyprzedaży
Czy branża motoryzacyjna już wrzuciła wyższy bieg?
Akumulatory do elektryków ratują przemysł motoryzacyjny w kryzysie?
BIG InfoMonitor: motoryzacja długi miała już przed pandemią, będzie jeszcze gorzej
Witam, Ostatniego czerwca została wystawiona FV z VAT 23% na sprzedaż samochodu obywatelowi Ukrainy. Ze względu na obawę, że dokumenty ...
Witam, mam mały problem. Chcę kupić samochód w Polsce i eksportować go do kraju poza UE. Pytanie moje to czy muszę płacić VAT w Polsce? Czy ...
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Kapitał emerytalny w ZUS wzrośnie o ponad 9 proc.
Otrzymana kara umowna a obowiązek zapłaty PIT
Kredyt bez wkładu własnego. Rząd podnosi limity
"Mieszkanie bez wkładu własnego": limity mają wzrosnąć
Jakie mieszkanie na kredyt może kupić dziś średnio zarabiająca rodzina?
Co spowodowało wzrosty na EUR/USD?
Rośnie popyt na elektryczne samochody. BEV wyprzedzi stare napędy?