eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Przemysł motoryzacyjny zdejmuje nogę z gazu?

Przemysł motoryzacyjny zdejmuje nogę z gazu?

2017-10-25 13:08

Przemysł motoryzacyjny zdejmuje nogę z gazu?

Produkcja samochodów © phonlamaiphoto - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Przemysł motoryzacyjny w nieco gorszych humorach niż ostatnio. O wzroście produkcji w drugim półroczu br. przekonanych jest 36% przedstawicieli branży automotive, a to oznacza znaczny spadek względem minionego roku, kiedy odsetek optymistów sięgał aż 68%. Eksperci uspokajają jednak, że nie ma podstaw, aby sądzić, że w polskim motoprzemyśle dzieje się źle. Z prognoz AutomotiveSuppliers.pl wynika, że tegoroczny eksport produkcji motoryzacyjnej wzrośnie o przeszło 10% r/r, przekraczając rekordowe 26 mld euro. To niektóre z wniosków, jakie nasuwa najnowszy „MotoBarometr 2017. Nastroje w automotive” autorstwa Exact Systems.

Przeczytaj także: Polska branża automotive z potencjałem na rozwój eksportu

- Przemysł motoryzacyjny pozostaje najbardziej dynamicznie rozwijającą się gałęzią rodzimej gospodarki. A sukcesów jest więcej, bo Polska wyraźnie zaznacza swoją obecność już nie tylko na europejskiej, ale i na światowej mapie motoryzacji. Eksportujemy nie tylko do krajów UE, ale też do tak odległych zakątków świata jak Meksyk, Brazylia czy Chiny. Ekspansja zagraniczna coraz częściej obejmuje rynki dysponujące ogromnym potencjałem ludnościowym i - tym samym - dużym popytem na samochody. Ważne jest jednak, aby branża motoryzacyjna miała świadomość innych, istotnych dla niej aspektów. Na to, jak długo trwać będzie okres prosperity w rodzimym sektorze automotive, wpłynie przede wszystkim umiejętność dostosowania się do intensywnie zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego. Wyzwań nie będzie brakować - przed nami coraz większe braki kadrowe oraz wprowadzanie rozwiązań związanych z elektromobilnością.

Aby nie zostać w tyle za konkurencją z innych państw, niezbędna jest pełna kooperacja polskiego rządu oraz przedsiębiorstw w powyższych obszarach – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems S.A.

fot. mat. prasowe

Produkcja w najbliższych 6 miesiącach

Tylko 1 na 3 zapytanych uważa, że produkcja do końca roku wzrośnie.


Nie ma powodu do obaw


Przedstawiciele branży motoryzacyjnej w Polsce nie są już największymi optymistami spośród badanych państw, jeśli chodzi o produkcję. Tylko 1 na 3 zapytanych uważa, że produkcja do końca roku wzrośnie, co jest wynikiem niemal dwa razy słabszym niż rok temu (68% wskazań w 2016 roku). Co czwarty jest zdania, że pozostanie na podobnym poziomie jak obecnie.

Jednak Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl, uspakaja.
– Wielu producentów, przede wszystkim dostawców motoryzacyjnych, „konsumuje” realizowane wcześniejsze inwestycje. Tym głównie można tłumaczyć niższy niż w zeszłym roku odsetek respondentów, którzy deklarują wzrost produkcji. Natomiast wyższy odsetek respondentów deklarujących spadek produkcji można tłumaczyć tym, że część firm wdraża nowe wyroby, co zazwyczaj przekłada się na czasowy spadek wolumenów. Innej przyczyny należy szukać na rynkach zagranicznych, które są „być albo nie być” dla większości producentów w Polsce. Jednak moim zdaniem nie ma obaw, że w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce zaczyna się dziać coś niedobrego. Od kilku lat branża bije co roku nowe rekordy, zarówno pod względem produkcji, sprzedaży, zatrudnienia czy wartości eksportu – mówi ekspert AutmotoveSuppliers.pl

fot. mat. prasowe

Jakie czynniki będą miały wpływ na wzrost produkcji?

Nadzieję na wzrost produkcji niosą przede wszystkim zamówienia z zagranicy.


Polska nie jest już na czele motoryzacyjnego peletonu, bo więcej optymistów produkcyjnych jest w Rosji (60%), na Słowacji (56%) oraz w Niemczech (55%). Rosyjskie automotive po kilkudziesięciu miesiącach spadków zaczyna wychodzić na prostą. Słowaków, do tak optymistycznych ocen najpewniej skłoniła m.in. wygrana w starciu o fabrykę aut Jaguar Land Rover. Słowacja już teraz produkuje ok. 1 mln aut rocznie, a jak ruszy fabryka aut klasy premium ta liczba znacznie wzrośnie. Przez różowe okulary w przyszłość spoglądają też przedstawiciele niemieckiego automotive – dla porównania, w ubiegłym roku optymistów było zdecydowanie mniej, bo tylko 33%.
– Niemcy są największym producentem samochodów w Europie i jednym z największych na świecie. Istotnym czynnikiem w utrzymaniu tej wysokiej pozycji będzie rozwój nowych technologii z naciskiem na produkcję pojazdów elektrycznych. W obliczu ostatnich wydarzeń związanych z silnikami diesla wielu niemieckich producentów przyspieszyło wdrażanie projektów aut elektrycznych, co w ciągu najbliższych kilku–kilkunastu lat, przyczyni się z pewnością do reorganizacji całej branży – twierdzi Sebastian Gos, General Manager, Exact Systems Niemcy.

W Rumunii na większe zamówienia liczy podobny odsetek przedstawicieli automotive co w Polsce (31%). Jedynie w Czechach widać nieco słabsze nastroje – tutaj tylko co szósty zapytany ma nadzieję na wzrost produkcji, a co trzeci nie spodziewa się większych zmian.

Automotive w Polsce zależne od zagranicy


TOP3 czynników wpływających na wzrost produkcji nie zmieniło się w porównaniu do 2016 roku.

Największy wpływ na wzrost produkcji wciąż mają zamówienia od partnerów zagranicznych, zarówno obecnych jak i nowych – tak wskazało łącznie 41% firm. Co trzeci przedstawiciel motobranży liczy na nowe zamówienia od polskich partnerów – 32% wskazań. 13% spodziewa się nawiązania współpracy z nowymi fabrykami samochodów w krajach sąsiadujących z Polską. Tylko 1% respondentów liczy na zamówienia w związku z otwarciem nowej fabryki samochodów.

Na dobrą kondycję branży automotive w Polsce przede wszystkim wpływają zamówienia płynące z zagranicy, które z roku na rok rosną. Jak wynika z danych AutomotiveSuppliers.pl, w pierwszym półroczu 2017 roku eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski odnotował rekordową wartość ponad 13 mld euro, co dało niemal 10% wzrost rok do roku. Najwięcej za granicę wysyłamy części i akcesoriów motoryzacyjnych, które stanowią niemal 44% naszej zagranicznej sprzedaży. Jeśli chodzi o kierunki eksportu, najważniejszymi partnerami wciąż pozostają Niemcy (29% udział), na drugim miejscu znajdują się Włochy z 10% udziałem, a na trzecim Czechy (8% udział).

Metodologia badania
Badanie „MotoBarometr 2017. Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Rumunia, Słowacja” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive będących klientami Exact Systems. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 429 respondentów z 6 państw (Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Rumunia, Słowacja). Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od kwietnia do lipca 2017 roku.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: