eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Obniżki cen tracą popularność

Obniżki cen tracą popularność

2021-09-12 00:44

Obniżki cen tracą popularność

Obniżki cen tracą popularność © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Czasy się zmieniają, a wraz z nimi transformacji ulegają zachowania konsumentów, w tym również preferowane przez kupujących formy promocji. Najnowsza edycja Monitora Promocji ARC Rynek i Opinia pokazuje, na co najchętniej polowali i polują łowcy okazji. Prym wiodą nadal obniżki cen, ale ich popularność nie jest już tak duża jak przed pięciu laty.

Przeczytaj także: Czy Polacy to łowcy promocji? Są wyniki nowego badania

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak zmieniała się popularność wybranych rodzajów promocji na przestrzeni 5 lat?
  • Jaki wpływ na zachowania konsumentów wywierają promocje?
  • Co powoduje dostrzegalny ostatnio spadek zainteresowania obniżkami cen?


Zainteresowanie promocjami wśród polskich konsumentów jest wciąż wysokie, chociaż w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nieznacznie zmalało. Popularność niektórych akcji promocyjnych istotnie ewoluowała w ciągu ostatnich pięciu lat.

fot. mat. prasowe

Popularność wybranych rodzajów promocji na przestrzeni 5 lat (2016 versus 2021)

Popularność niektórych akcji promocyjnych istotnie ewoluowała.


Czy i jak promocje zmieniają zachowania konsumentów? Co się zmieniło w ciągu ostatniego roku? To wybrane pytania, które zadaliśmy w ramach badania. W porównaniu z rokiem poprzednim istotnie zwiększył się na przykład odsetek konsumentów robiących pod wpływem promocji zakupy na zapas – o 7 p. p. (z 41% w 2020 do 48% w 2021). Jednocześnie konsumenci rzadziej kupowali produkty, o promocji których dowiadywali się w miejscu zakupu. Badani rzadziej też niż w zeszłym roku zmieniali, pod wpływem promocji, zazwyczaj wybieraną markę (z 26% w 2020 do 22% w 2021). Podobnie jak w ubiegłym roku co piąty konsument przyznawał, że promocja sprawiła, iż kupował rzeczy, których nie potrzebował oraz że przez promocję zwiększył konsumpcję.

fot. mat. prasowe

Przykładowa zmiana zachowania konsumenckiego pod wpływem promocji

Zwiększył się odsetek konsumentów robiących pod wpływem promocji zakupy na zapas.


fot. mat. prasowe

% którzy kupili produkt, o którym dowiedzieli się dopiero podczas promocji

Skłonność do takich zakupów częściej cechuje kobiety.


Wyraźny spadek zainteresowania obniżkami cen w ciągu ostatnich lat jest znakiem większej dojrzałości i świadomości konsumentów, którzy już wiedzą, że nie każda obniżka im się opłaca. Coraz lepiej rozumieją też zabiegi marketingowe. Dodatkowo fakt, że większość sieci handlowych spożywczych stara się wyróżnić niskimi cenami, nie robią już one takiego wrażenia, a wręcz mogą budzić nieufność, że skoro ceny są najniższe to trudno je jeszcze obniżyć. Dlatego marketerzy stoją teraz przed wyzwaniem, jak tą od lat działającą formę promocji pokazać, aby zyskiwała na popularności. – komentuje Natalia Sieroń, badaczka z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
Raport powstał na podstawie badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na ePanel.pl) na próbie populacji Polaków N=1046, korzystających w ciągu ostatnich 12 miesięcy z przynajmniej jednego rodzaju promocji. Termin realizacji badania: 6.08.2021 – 13.08.2021.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: