eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › CBRE Retail 2030: co czeka centra handlowe?

CBRE Retail 2030: co czeka centra handlowe?

2018-10-02 10:22

CBRE Retail 2030: co czeka centra handlowe?

Co czeka centra handlowe? © Gioco - Fotolia.com

Co czeka centra handlowe? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza najnowszy raport CBRE „Zakupy przyszłości. Retail 2030”. Nadchodzący czas to przede wszystkim sięganie po nowe technologie, konieczność odpowiadania na potrzeby formułowane przez konsumentów oraz odpowiednia lokalizacja. I wprawdzie nadchodzące lata zapowiadają się dla branży obiecująco, to jednak nie zabraknie prawdziwych wyzwań, z którymi mierzyć będą się zarówno sprzedawcy, jak i właściciele oraz zarządcy obiektów.

Przeczytaj także: Idealne centrum handlowe, czyli jakie?

- Wydatki konsumentów systematycznie rosną - w najbliższych pięciu latach przewidywany jest wzrost przeciętnie o 3% r/r. Galerie handlowe na całym świecie przekształcają się w „centra stylu życia” przeznaczone nie tylko dla kupujących, ale też dla miejscowych pracowników, okolicznych mieszkańców i turystów. Polski rynek będzie musiał szybko przystosowywać się do zachodzących zmian, aby utrzymać swoją pozycję i odróżnić się od konkurencji. W naszym kraju szybsze zmiany wymusza częściowy zakaz handlu w niedziele – klienci jeszcze bardziej cenią sobie miejsca, w których mogą załatwić kilka spraw na raz - Magdalena Frątczak, Szefowa Sektora Handlowego CBRE.

Miasto w mieście


Powierzchnia handlowa na miarę przyszłości oznacza przede wszystkim wielofunkcyjność i nie chodzi tu wyłącznie o rozrywkę w postaci kin czy oferty gastronomicznej. Dziś centrum handlowe musi dołożyć starań, aby zagospodarować przestrzeń w taki sposób, aby mogło stać się areną wydarzeń kulturalnych, sportowych i muzycznych. Coraz częściej zdarza się że na terenie galerii powstają centra medyczne, siłownie i kluby fitness czy strefy służące relaksowi.
- Zaciera się granica między zakupami, a pozostałymi sposobami spędzania czasu w centrach handlowych. Warto zatroszczyć się, by każdy etap pobytu w galerii dostarczał klientowi jak najlepszych wrażeń, nie zapominając przy tym o praktycznych aspektach, takich jak lokalizacja blisko domu czy pracy, troska o komfort i środowisko - np. możliwość naładowania samochodu elektrycznego czy dostęp do strefy wellness. Centra handlowe zaczną pełnić rolę showroomów - wizytówek, skoncentrowanych na jak najlepszych wrażeniach klienta, który przyjdzie obejrzeć produkt, a kupi go online – mówi Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE.

fot. Gioco - Fotolia.com

Co czeka centra handlowe?

Od „chodzenia na zakupy” do „spędzania wolnego czasu” – to największa zmiana, jaka nastąpiła w podejściu klientów centrów handlowych, i – jak wskazuje raport CBRE „Retail 2030” – będzie przybierać na sile.


Nowe technologie w handlu


Tradycyjne sieci handlowe, sięgając po innowacje, mają realne szanse wzmocnić swoją pozycję względem dynamicznie rozwijających się sektorów m-commerce i e-commerce. Te innowacje mogą przybierać najróżniejsze formy: od stosowania najnowszych technologii przy oglądaniu i kupowaniu produktów po wprowadzeniu druku 3D, które może zapewniać ciągłą dostępność produktów.
- Interaktywne ekrany z ofertą sklepu, zakupy na tabletach, czy wirtualne przymierzalnie to elementy, które będą wprowadzać firmy by przyciągnąć klienta. Przyszłość ma także Internet Rzeczy, wykorzystywany do informowania kiedy dany produkt się zużyje, czy planowania zakupów. Aż 85% procesu obsługi klienta może stanowić sztuczna inteligencja – mówi Magdalena Frątczak.

Nowe technologie na zakupach to także wykorzystanie informacji ze smartfonów, by poznać ścieżki zakupowe klientów, czy lepiej dopasować reklamę mobilną.

Unikalność i precyzja


Od „chodzenia na zakupy” do „spędzania wolnego czasu” – to największa zmiana, jaka nastąpiła w podejściu klientów centrów handlowych, i – jak wskazuje raport CBRE „Retail 2030” – będzie przybierać na sile. Konsumenci coraz częściej będą poszukiwać towarów wyjątkowych, przygotowanych specjalnie dla nich. To oznacza jeszcze większe zainteresowanie produktami regionalnymi, robionymi ręcznie, koncentrację na wyróżnikach danej marki, a także wzrost znaczenia budowania dobrych skojarzeń i emocji. Pierwsze centra handlowe już wprowadzają możliwość skorzystania z personalnego sprzedawcy, czy stylisty, który będzie w stanie doradzić i dostarczyć produkty spełniające unikalne potrzeby każdego z konsumentów.

Duża przestrzeń dla e-commerce


Prognoza rynku sprzedaży internetowej w Polsce pozostaje bardzo optymistyczna – do 2020 roku populacja online wzrośnie o 11,5%, podczas gdy dynamika sprzedaży detalicznej wyniesie nawet +28% . Perspektywy dla rozwoju e-commerce w Polsce są o wiele lepsze niż dla Niemiec, Wielkiej Brytanii czy USA.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: