eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak wyglądały zagraniczne wakacje Polaków 2018?

Jak wyglądały zagraniczne wakacje Polaków 2018?

2018-09-12 12:26

Jak wyglądały zagraniczne wakacje Polaków 2018?

Grecja © Curtis - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

Wakacje 2018 za nami. Z tej właśnie okazji Polska Izba Turystyki we współpracy z Travelpanet.pl przygotowała raport podsumowujący zagraniczne wakacje Polaków. Wynika z niego, że na czele ulubionych destynacji polskich turystów ponownie uplasowała się Grecja, ale na szczególną uwagę zasługuje triumfalny powrót Turcji oraz wysoka dynamika Tunezji.

Przeczytaj także: Wakacje 2018 na półmetku. Jak je spędzamy?

Świetne wyniki branży


Sygnały świadczące o tym, że tegoroczny sezon letni będzie dla branży turystycznej wyjątkowo udany pojawiły się już zimą. W lutym stało się jasne, że dynamika wczesnych rezerwacji podskoczyła o około 45%. Rekord padł w styczniu, w którym wzrost - według danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego - przekroczył 50%. Dodatkowo dane TFG z I połowy br. potwierdzają również, że na wycieczki czarterowe zdecydowało się w tym roku 1,4 mln osób, a więc o 36% więcej niż w roku 2017.

Podsumowania minionego roku mówiły o wzrostach na poziomie 20 proc. Jak zauważa prezes Polskiej Izby Turystyki, Paweł Niewiadomski, doskonałe rezultaty tegorocznej przedsprzedaży potwierdzały tendencję wzrostową. Obawiać można się było właściwie tylko słabszej – jak w roku poprzednim – sprzedaży oferty last minute. Ten scenariusz nie doczekał się jednak realizacji, wyjątkowo korzystne ceny lastów sprawiły, że sprzedaż kształtowała się na bardzo wysokim poziomie. Stąd należy spodziewać się dwucyfrowych wzrostów w wyjazdach zagranicznych, sięgających 40%.

Klienci polskich biur podróży najchętniej decydowali się na wakacje w Grecji, Turcji i Bułgarii. Pierwszą piątkę najchętniej wybieranych kierunków zagranicznych zamykają, podobnie jak rok temu, Egipt i Hiszpania. Największym powodzeniem w ofercie cieszyły się hotele czterogwiazdkowe i formuła wyżywienia all inclusive, którą wybrało aż 75% klientów.

fot. mat. prasowe

Ulubione kierunki Polaków

Na drugie miejsce triumfalnie powróciła Turcja.


Po dwóch słabszych latach Turcja ponownie znalazła się na podium najpopularniejszych kierunków turystycznych polskich turystów, a Antalya z Riwierą Turecką jest najchętniej wybieranym regionem na wakacyjny urlop z udziałem w rynku na poziomie ok. 11%. Na ten wynik wpływ mają korzystne cenowo oferty hoteli 4* i 5* z all inclusive oraz pewne uspokojenie sytuacji politycznej w turystycznych rejonach tego kraju.

Grecja pozostaje liderem letnich wyjazdów, choć już we wczesnych rezerwacjach było widać lekki przesyt wyjazdami do tego kraju. Za to powrót Turcji na pozycję wicelidera miał miejsce przy imponującym wzroście wyjazdów do tego kraju.

Wbrew obawom, Turcji tylko w minimalnym stopniu zaszkodziły problemy z krachem kursu tamtejszej waluty. Turyści bowiem, wyjeżdżając do Turcji, wykupują z reguły wycieczki w najwyższym standardzie – w hotelach 5 i 4* z wyżywieniem all inclusive. Nie dziwi więc pierwsze miejsce Riwiery Tureckiej jako najpopularniejszego regionu na wakacyjny wypoczynek. Wakacje w Alanyi, Antali Kemer czy Side spędził więcej niż co dziesiąty klient polskich biur podróży.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsze miejscowości

Na pierwszym miejscu uplasowała się Riwiera Turecka.


Pod względem dynamiki na pierwszym miejscu znalazła się odrabiająca straty Tunezja. Ten kierunek wraca do pierwszej dziesiątki, jeszcze przed 2015 rokiem lokująca się zwykle na 5. miejscu. Warto zauważyć że zrobiła to z przytupem – wzrost wyjazdów do tego kraju jest bowiem pięciokrotny.

Dobrymi wynikami może pochwalić się także Turcja oraz Albania, która wyrasta na kolejny hit wybrzeża Morza Śródziemnego przyciągający śródziemnomorskim klimatem i korzystną ceną. Kraj ten wykorzystał swoją szansę z ostatnich dwóch lat, „wchodząc w buty” ówczesnych wielkich nieobecnych, czyli Egiptu, Turcji i Tunezji.

Rośnie także popularność innych krajów bałkańskich (poza Albanią np. Czarnogóra); w przypadku Chorwacji na ujemną dynamikę w biurach podróży ma wpływ fakt, że jest to kierunek wybierany częściej przez podróżujących indywidualnie z dojazdem własnym.

Na wzmocnieniu pozycji Turcji i Egiptu straciły kierunki europejskie. O ile niesłabnącym zainteresowaniem cieszy się tańsza Bułgaria, to już Hiszpania, Włochy czy Portugalia pod względem dynamiki znalazły się na dalszych miejscach. Pokazuje to wciąż wysokie zapotrzebowanie na relatywnie tańsze produkty turystyczne w okresie wakacji.

fot. mat. prasowe

Dynamika wzrostu

Zdecydowanym liderem pod względem dynamiki okazała się Tunezja.


Taniej niż przed rokiem


Zagraniczne wakacje w tym roku okazały się tańsze. Średnia cena rezerwacji spadła w sezonie letnim o 253 zł, za pojedynczą imprezę przykładowy turysta zapłacił 180 zł mniej. Miały na to wpływ dwa główne czynniki: powrót do czołówki tańszych kierunków, umiejętnie łączących konkurencyjną cenę z wysokim standardem zakwaterowania, takich jak Turcja i Egipt, oraz wciąż utrzymujące się na wysokim poziomie zainteresowanie Bułgarią. Kolejnym czynnikiem była świetnie przygotowana i wyjątkowo korzystna cenowo oferta last minute. Na tegorocznym „wyścigu cenowym” zdecydowanie skorzystali turyści.

fot. mat. prasowe

Średnia cena rezerwacji i pojedynczej imprezy

Średnia cena rezerwacji spadła w sezonie letnim o 253 zł, za pojedynczą imprezę przykładowy turysta zapłacił 180 zł mniej.


Wzrost popularności Turcji i Tunezji, a także wysoka pozycja Bułgarii i Albanii – a oferty na wszystkie te kierunki są najtańsze w określonych standardach wypoczynku – spowodowały, że wakacje były w tym sezonie o 180 zł tańsze niż w poprzednim sezonie. To po części zasługa rekordowego odsetka wczesnych rezerwacji, ale nie należy zapominać również o zaskakująco dużych przecenach last minute, będących efektem wyjątkowo ostrej konkurencji cenowej touroperatorów.

Częstsze i krótsze urlopy


Dane raportu PIT pokazują, że Polacy wolą jeździć częściej, ale na krócej. Urlopy dwutygodniowe w szczycie sezonu planuje mniej niż co piąta rodzina. Skraca się także czas wyjazdu – 80% rezerwacji to wyjazdy do 7 dni, z czego blisko trzy czwarte to wyjazdy tygodniowe. Dłuższe wakacje (dwutygodniowe) wybierają najczęściej rodziny z dziećmi w lipcu i sierpniu.

Rosną oczekiwania turystów co do warunków wypoczynku. Stąd dużą popularnością cieszą się te kierunki, które oferują pełen komfort w połączeniu z atrakcyjną ceną. Polacy zwracają uwagę na położenie i standard hotelu, dodatkowe atrakcje czy wyżywienie. Oczekują dostępu do wi-fi, leżaków na plaży i przy basenie, bogatej oferty wycieczek fakultatywnych.

All inclusive jest dzisiaj standardem, a nie luksusem. Choć wydawało się to niemożliwe, udział all inclusive jeszcze wzrósł, do blisko 77%. Polski turysta najchętniej wyjeżdża na tygodniowe wakacje do hoteli o wysokim standardzie, w sumie hotele 4 i 5* wybiera dwie trzecie klientów biur podróży. Dodając do tego dominację wycieczek samolotowych – w porównaniu z ubiegłym rokiem, ten rodzaj transportu wybrało prawie 95% klientów biur podróży – nie podlega dyskusji, że Polacy lubią wypoczywać w pełnym komforcie.

fot. mat. prasowe

Opcje pobytu

Największą popularnością cieszyły się 4*


Polak rezerwuje wcześniej


Polacy kupują coraz więcej i coraz wcześniej. Blisko 10 proc. klientów jest gotowych do rezerwacji letniego urlopu prawie rok wcześniej (październik, listopad, grudzień). W porównaniu z rokiem ubiegłym o ponad 25% wzrosła liczba rezerwacji dokonywana powyżej trzech miesięcy przed terminem wylotu.

fot. mat. prasowe

Odległość terminu rezerwacji od terminu wyjazdu

Blisko 10 proc. klientów jest gotowych do rezerwacji letniego urlopu prawie rok wcześniej.


Podobnie sytuacja kształtowała się w sezonie 2017, co sprawiło, że oferta last minute dla najbardziej popularnych kierunków była skąpa i mało atrakcyjna cenowo (z wyjątkiem Egiptu i Turcji). Te doświadczenia sprawiły, że na sezon 2018 organizatorzy przygotowali bogatą i korzystną cenowo ofertę lastów.

Turystyka autokarowa w odwrocie?


Dominacja wyjazdów samolotowych nie podlega dyskusji – ten rodzaj transportu wybrało prawie 95% klientów biur podróży. Mimo że wzrosty notowane są w każdym segmencie turystyki, to kolejny rok wskazujący na spadek udziału turystyki autokarowej w wyjazdach wakacyjnych. Obejmuje on jedynie 2,2% całej sprzedaży (w zeszłym sezonie ten odsetek wyniósł 3,2%).

Przeważają wycieczki siedmiodniowe i dłuższe (prawie 60% ogółu wyjazdów). Wśród najbardziej popularnych kierunków wycieczek prym wiedzie Chorwacja, za nią plasują się Włochy, Bułgaria, rosnąca również w tym segmencie Albania oraz Grecja.

fot. mat. prasowe

Najbardziej popularne kierunki wyjazdów autokarowych

Podobnie jak w zeszłym roku autokarem najczęściej udawaliśmy się do Chorwacji.


Rok 2018 potwierdził trend do wczesnej rezerwacji wyjazdów wakacyjnych. Z danych wynika, że bardzo duże zainteresowanie ofertami last minute i tak kształtuje się na niższym poziomie niż w roku ubiegłym. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia, czy tak dobre wyniki wczesnej rezerwacji powtórzą się w roku przyszłym i czy klienci biur podróży na stałe przekonają się do zakupów w first minute. Zwłaszcza przy tak korzystnych cenach lastów, jakie mieli do dyspozycji w tym roku.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Jak wyglądały zagraniczne wakacje Polaków 2018?

    leszekmarciniak / 2018-09-30 13:00:46

    Warto pamiętać, że jest sporo tanich ofert tylko nie każdy potrafi dobrze szukać w sieci. Np. my kupowaliśmy z żoną wakacje last minute w Itace i bardzo nam się opłaciło. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: