eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gospodarka morska w Polsce 2005 r.

Gospodarka morska w Polsce 2005 r.

2006-04-27 00:01

Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2010


Udział poszczególnych grup ładunkowych w obrotach ogółem w 2005 r. kształtował się następująco: węgiel i koks - 24,4% (wzrost w stosunku do 2004 r. o 1,3 pkt), rudy - 3,0% (spadek o 1,9 pkt), zboże - 6,1% (wzrost o 1,5 pkt), drewno - 0,2% (na niezmienionym poziomie), ropa i przetwory naftowe - 21,4% (spadek o 0,9 pkt), inne masowe - 16,7% (wzrost o 0,4 pkt), drobnica - 28,1% (spadek o 0,2 pkt).

Udział międzynarodowego obrotu morskiego w obrotach ogółem w 2005 r. wyniósł 98,3%. Wyładowano ze statków 17,3 mln ton ładunków (o 1,1% więcej niż w roku poprzednim), a załadowano na statki 41,2 mln ton (o 5,9% więcej niż w 2004 r.). Obrót wewnątrzkrajowy w 2005 r. wyniósł około 1,0 mln ton i był o 9,1% większy niż rok wcześniej.

W 2005 r. największy udział w obrotach ładunków w polskich portach miały obroty z krajami Europy - 72,8% ( w tym obroty z krajami Unii Europejskiej 1 stanowiły 66,5% obrotów ogółem). W wywozie udział krajów europejskich wyniósł 73,3% (w tym kraje UE odpowiednio 69,4% z ogółem), w przywozie - 71,4% (kraje UE - 59,8%). Udział obrotów ładunkowych z pozostałymi kontynentami kształtował się następująco: Ameryka - 12,1% (udział w wywozie - 10,2%, w przywozie - 16,5%), Azja - 8,3% (udział w wywozie - 10,0%, w przywozie - 4,3%), Afryka - 6,8% (udział w wywozie - 6,4%, w przywozie - 7,7%).

Największy udział w obrotach ładunków w polskich portach miały obroty z następującymi krajami: Niemcy - 13,7% (w wywozie - 14,1%, w przywozie - 12,6%); Szwecja - 11,2% (w wywozie - 8,8%, w przywozie - 17,0%); Niderlandy - 6,9% (w wywozie - 7,4%, w przywozie - 5,7%); Wielka Brytania - 6,8% (w wywozie - 8,8%, w przywozie - 2,3%); Dania - 6,2% (w wywozie - 8,1%, w przywozie - 1,5%), Stany Zjednoczone - 5,9% (w wywozie - 7,8%, w przywozie - 1,4%).

Obrót ładunków tranzytowych w 2005 r. wyniósł 12,6 mln ton, tj. o 4,0% mniej niż w 2004 r. i stanowił 21,2% ogólnych obrotów ładunkowych w polskich portach morskich (w 2004 r. stanowił 23,1% obrotów). Wśród ładunków tranzytowych spadek dotyczył przeładunków grupy "inne masowe" (o 30,4%), rud (o 14,9%), ropy i przetworów naftowych (o 6,1%) oraz drewna (o 3,2%). Wzrosły natomiast obroty zboża (ponad trzykrotnie), węgla (o 81,4%) i drobnicy (o 6,2%). Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w porcie Gdańsk - 73,2% ogólnego obrotu ładunków tranzytowych, w porcie Szczecin - 12,7%, w porcie Świnoujście - 11,9%, a w porcie Gdynia - 2,2%. W 2005 r. w ogólnym obrocie ładunków tranzytowych dominowała ropa i przetwory naftowe (72,1%), a znaczący udział miała drobnica (19,2%). Udział rudy, innych masowych, zboża, węgla i drewna w obrotach ładunków tranzytowych ogółem wynosił odpowiednio 4,2%, 2,5%, 1,0%, 0,9% i 0,1%.

Do portów morskich w ruchu międzynarodowym w 2005 r. zawinęło 17,4 tys. statków transportowych (o 23,2% mniej niż w 2004 r.) o pojemności netto (NT) 52,0 mln i pojemności brutto (GT) 115,5 mln. Statki wchodzące z ładunkiem stanowiły 69,7% ogólnej liczby statków zawijających do portów i 62,8% ogólnej pojemności netto (NT). Wypłynęło natomiast 17,4 tys. statków o łącznej pojemności netto (NT) 52,2 mln i pojemności brutto (GT) 116,1 mln. Statki wychodzące z ładunkiem stanowiły 74,3% ogólnej liczby statków wypływających i 79,5% ogólnej pojemności netto.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: