Gospodarka morska w Polsce 2010
2011-05-02 12:31
Morska flota transportowa w 2010 r. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2009
W 2010 r. statki morskiej floty transportowej eksploatowane przez polskie przedsiębiorstwa przewiozły 8362,3 tys. ton ładunków (odnotowano spadek o 10,8% w stosunku do roku 2009). Podobnie jak w roku 2009, nie odnotowano przewozów ładunków statkami morskiej floty przybrzeżnej.Statki polskiej morskiej i przybrzeżnej floty transportowej przewiozły w 2010 r. ogółem 1414,6 tys. pasażerów (łącznie z kierowcami samochodów ciężarowych, korzystających z przewozów promowych). W porównaniu z rokiem 2009 nastąpił spadek przewozów pasażerów o 4,1%. W 2010 r. przewieziono 897,2 tys. osób statkami żeglugi morskiej (spadek o 0,3% w stosunku do roku poprzedniego), oraz 517,5 tys. pasażerów statkami floty przybrzeżnej (spadek o 10,0% w porównaniu z rokiem 2009).
W 2010 r. obroty ładunkowe w polskich portach morskich wyniosły 59,5 mln ton, tj. o 32,0% więcej niż w poprzednim roku. Największe obroty (80,1%) odnotowano z krajami Europy, przy czym obroty z krajami Unii Europejskiej stanowiły 67,9% przeładunków ogółem. Udział obrotów ładunkowych z Ameryką Północną wyniósł 6,5%, Azją – 6,1%, Ameryką Południową i Środkową – 3,8%, Afryką – 3,5%.
Liczba statków, które zawinęły do polskich portów morskich była taka sama jak przed rokiem i wyniosła 20,0 tys. W ruchu międzynarodowym przywieziono i wywieziono łącznie 1541,1 tys. pasażerów, tj. o 7,5% więcej niż w 2009 r.
W 2010 r. polska flota rybacka liczyła 793 jednostki (o 1,9% mniej niż w 2009 r.), o łącznej pojemności brutto GT 37,3 tys. (o 1,3% mniejsza niż w 2009 r.) oraz o mocy 86,9 tys. kW (o 4,3% mniej niż w 2009 r.).
fot. mat. prasowe
Morska flota transportowa w 2010 r.
1. Żegluga morska i przybrzeżna
Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2010 r. liczyła 121 statków (stanowiących polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 2941,5 tys. ton i pojemności brutto GT 2110,5 tys. (przed rokiem 120 statków o łącznej nośności 2661,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1950,8 tys.).
W porównaniu z rokiem 2009 przybyło 12 statków o nośności 468,2 tys. ton i pojemności brutto GT 292,8 tys., ubyło natomiast 11 statków o nośności 188,3 tys. ton i pojemności brutto GT 133,1 tys. (dodatkowe zmiany parametrów statków są efektem przeklasyfikowań).
Liczebność floty morskiej w 2010 r. zwiększyła się o 0,8%, nośność – o 10,5%, a pojemność brutto – o 8,2%.
eft original 4>Na koniec 2010 r. pod polską banderą pływało 15 statków o łącznej nośności 27,3 tys. ton i pojemności brutto GT 42,8 tys. Statki te stanowiły 12,4% ogólnej liczby jednostek, 0,9% nośności i 2,0% pojemności brutto morskiej floty transportowej.
Średni wiek statku wyniósł 19,0 lat (dla statków pływających pod polską banderą wyniósł 32,7 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą 17,1 roku).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Gospodarka morska w Polsce 1996-2007
-
Gospodarka morska w Polsce 2005 r.
-
Gospodarka morska w Polsce w 2014 r.
-
Gospodarka morska w Polsce w 2013 r.
-
Największe porty Flandrii
-
Transport surowców drogą morską tańszy
-
Transport i handel morski w zastoju
-
NIK: porty morskie działają coraz lepiej
-
Transport morski: armator pławi się w luksusie, a łańcuch dostaw tonie