eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › NIK: porty morskie działają coraz lepiej

NIK: porty morskie działają coraz lepiej

2015-06-23 21:15

NIK: porty morskie działają coraz lepiej

NIK pozytywnie ocenia polskie porty morskie © Kalim - Fotolia.com

Największe polskie porty morskie działają coraz lepiej, przynoszą większe przychody, a ich władze prawidłowo zarządzają majątkiem portów – ocenia Najwyższa Izba Kontroli. jednak aby utrzymały konkurencyjność wobec innych dużych bałtyckich portów, niezbędne będą dalsze inwestycje.

Przeczytaj także: Największe porty Flandrii

Porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu otrzymały status portów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Według NIK, poprawiły się warunki funkcjonowania wszystkich czterech, bowiem w ostatnich latach przeładunki w tych portach wzrastały. Rozwojowi portów sprzyjały stały wzrost gospodarczy, wzrost wymiany handlowej oraz modernizacja dróg. W opinii NIK poprawy wymaga jeszcze infrastruktura kolejowa prowadząca do portów.

Jednak, aby polskie porty mogły skutecznie konkurować z największymi portami południowego i wschodniego wybrzeża Morza Bałtyckiego (Petersburgiem, Rygą, Kłajpedą, Windawą, Rostokiem, Lubeką), to - w opinii NIK - niezbędne są dodatkowe inwestycje zwiększające ich przepustowość.

NIK oceniła, że trzy spółki: Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście prawidłowo zarządzały nieruchomościami i infrastrukturą portową. Rosły zyski z najmu i dzierżawy gruntów i budynków oraz z udostępniania portowej infrastruktury. W najlepszej sytuacji finansowej był Port Gdynia, który nie korzystał z kredytów bankowych, pożyczek ani nie otrzymywał pomocy ze strony Skarbu Państwa.

Problemem jest znaczny stopień zużycia infrastruktury portowej, utrzymujący się nawet pomimo inwestycji. NIK skontrolowała 14 największych portowych inwestycji, na które wydano blisko 350 mln zł. W przypadku gdańskiego portu kluczowymi inwestycjami są: nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą i dwutorowa linia kolejowa do Pruszcza Gdańskiego. W porcie Gdynia najważniejszą inwestycją jest z kolei przebudowa terminalu kolejowego, pozwalająca na obsługę składów całopociągowych. Z kolei dla portu w Szczecinie duże znaczenie ma pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m.

Pomimo inwestycji, rozwój portów jest utrudniony, ponieważ dysponują one tylko częścią terenów portowych - gruntów i nabrzeży. Duża część terenów portowych należy do gmin, które posiadają niewielkie udziały w spółkach zarządzających portami. Innymi barierami ograniczającymi rozwój portów są także słaby stan krajowej infrastruktury kolejowej oraz śródlądowych dróg wodnych.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: