eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gospodarka morska w Polsce 2005 r.

Gospodarka morska w Polsce 2005 r.

2006-04-27 00:01

Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2010


Ponadto promami przewieziono około 172,9 tys. kierowców samochodów ciężarowych, a więc o 21,4% więcej niż przed rokiem.

Morska przybrzeżna flota transportowa na koniec 2005 r. liczyła 21 statków pasażerskich o łącznej nośności 0,7 tys. ton i o pojemności brutto 4,3 tys., czyli o 12 statków pasażerskich mniej ( w tym o 3 wodoloty) niż przed rokiem.

Wszystkie statki pasażerskie morskiej floty przybrzeżnej pływały pod banderą polską. Średni wiek tych statków na koniec 2005 r. wyniósł 30,8 lat.

Statkami pasażerskimi morskiej przybrzeżnej floty transportowej przewieziono w 2005 r. 427,7 tys. pasażerów (o 23,0% mniej niż w 2004 r.), w tym w komunikacji międzynarodowej - 28,6 tys. pasażerów, tj. o 78,6% mniej niż w 2004 r. Wykonana praca przewozowa wyniosła 2813,1 tys. pasażeromil i była o 36,5% mniejsza niż w 2004 r.

Produkcja statków morskich

Polskie stocznie zbudowały w 2005 r. 28 statków, tj. o 3 jednostki więcej w stosunku do 2004 r. Łączna nośność statków zbudowanych w 2005 r. była większa o 39,8% niż rok wcześniej, pojemność brutto (GT) - większa o 20,5%, a pracochłonność produkcji (CGT) zwiększyła się w 2005 r. o 24,5%.

Większość statków wyprodukowanych w 2005 r. stanowiły kontenerowce (31,1% ogólnej liczby statków i 62,7% ich nośności) oraz samochodowce (21,4% ogólnej liczby statków i 13,1% ich nośności).

W szacunkowym portfelu zamówień (stan w dniu 31 XII 2005 r.) odnotowano następujący spadek wielkości w stosunku do 2004 r.:
– w liczbie statków o 8 jednostek, tj. o 8,4%,
– w nośności (DWT) o 20,5%,
– w pojemności brutto (GT) o 21,4%,
– w pracochłonności (CGT) o 21,4%.

W portfelu zamówień na koniec 2005 r. dominowały kontenerowce (52,9% liczby statków i 74,1% ich nośności), statki nietowarowe (14,9% liczby statków i 22,7% nośności) oraz samocho-dowce (11,5% liczby statków i 8,4% nośności).

Porty morskie

Obroty ładunkowe w portach morskich w 2005 r. wyniosły 59,5 mln ton, tj. o 4,5% więcej niż w 2004 r. Ładunki przywiezione lub wywiezione przez polskich przewoźników morskich stanowiły około 10% obrotów polskich portów (w 2004 r. odpowiednio około 12%). Największy wzrost obrotów ładunków w 2005 r., w porównaniu z 2004 r., wystąpił w portach: Darłowo (siedemnastokrotny), Ustka (ponad czterokrotny) i Elbląg (o 61,9%); mniejszą dynamikę wzrostu odnotowano w portach: Gdynia (o 14,8%), Kołobrzeg (o 12,3%), Szczecin (o 5,5%) i Świnoujście (o 2,7%). Na poziomie zbliżonym do 2004 r. utrzymały się obroty w portach Gdańsk (wzrost o 0,4%), Police (wzrost o 0,3%) i Stepnica (spadek o 0,3%). W porcie Władysławowo obroty spadły o 21,2%.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: