eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czym nas kuszą księgarnie internetowe?

Czym nas kuszą księgarnie internetowe?

2017-12-15 00:41

Czym nas kuszą księgarnie internetowe?

Czym nas kuszą księgarnie internetowe? © BillionPhotos.com - Fotolia.com

Wprawdzie badania prowadzone przez Bibliotekę Narodową dowodzą, że czytelnictwo w Polsce znajduje się na poziomie, który pozostawia wiele do życzenia, to i tak nie zmienia to faktu, że w grudniu księgarnie przeżywają prawdziwe oblężenie. A wszystko dlatego, że - pomimo pesymistycznych badań - książki pozostają jednymi z najchętniej kupowanych prezentów gwiazdkowych. Okazuje się jednak, że czytanie jest coraz bardziej cyfrowe. I nie chodzi tu tylko o to, że coraz chętniej kupujemy ebooki i audiobooki, ale również o to, że coraz częściej rezygnujemy ze stacjonarnych księgarni na rzecz internetowych.

Przeczytaj także: 2 miesiące Złotych Myśli

Najważniejszy wybór tytułów i promocje


Badanie, które Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia zrealizował na zlecenie Virtualo, dowodzi, że głównym powodem korzystania z oferty księgarni internetowych jest szeroki wybór tytułów oraz częste promocje. Takiej odpowiedzi udzieliła połowa spośród 1000 ankietowanych. 27% respondentów wskazuje, że znaczenie dla nich ma również sprawna obsługa. W przypadku e-księgarni istotną kwestią są również aspekty techniczne, a więc szybko ładująca się strona, intuicyjna wyszukiwarka czy też automatyczna wysyłka plików wprost na e-czytnik.
Rosnące grono miłośników księgarni internetowych nie powinno być zaskoczeniem. Konsumenci szczególnie cenią sobie możliwość całodobowych zakupów, natychmiastowe doręczenie pliku w przypadku zakupu ebooka, atrakcyjne ceny, możliwość skorzystania z opcji zakupu e-książki na prezent – to zalety księgarni internetowych, które cenią konsumenci. – komentuje Martyna Bednarczyk z firmy Virtualo, dystrybutora e-książek i właściciela e-księgarni.

fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com

Czym nas kuszą księgarnie internetowe?

Docenianą przez klientów e-księgarni funkcjonalnością, szczególnie w okresie Świąt Bożego Narodzenia, jest opcja „podaruj e-książkę na prezent”.


W Internecie ze względu na możliwość porównywania cen, stajemy się łowcami okazji. Jak pokazują wyniki badania „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, do korzystania z e-księgarni skłaniają nas częste promocje – 53% deklaracji, alerty cenowe, jak również możliwość ustawienia mailowego powiadomienia o pojawieniu się wybranego tytułu w ofercie. Dla 12% respondentów kuszący jest także atrakcyjny program lojalnościowy.

Polacy nie tylko coraz częściej zamieniają księgarnie stacjonarne na internetowe, ale również zastanawiają się czy podarować bliskiej osobie książkę tradycyjną czy elektroniczną? Rozwój polskiego rynku e-książek sprzyja czytaniu w nowoczesnej formie. Wybór tytułów rośnie z roku na rok, a obecnie większość ebooków jest wprowadzana do oferty wraz z premierą książki papierowej.
Przystępne ceny książek elektronicznych, które są średnio o 20-30% tańsze od ich tradycyjnych odpowiedników oraz większa dostępność e-czytników - dobre urządzenie z ekranem eInk można kupić już za niespełna 300 zł - sprzyjają popularności ebooków. – mówi Martyna Bednarczyk z Virtualo.

Niewiele do poprawienia


E-książki zdobywają polski rynek dopiero od kilku lat, a głównym kanałem ich sprzedaży jest Internet. Klienci korzystający z e-księgarni, jak pokazało badanie Virtualo są w większości zadowoleni z ich funkcjonowania oraz jakości obsługi. Ponad 70% z zapytanych respondentów nie widzi obszarów wymagających poprawy w księgarniach internetowych, ale zwraca uwagę, iż przydałoby się obniżenie cen – 13% deklaracji, jeszcze więcej promocji – 3% wskazań oraz jeszcze większy wybór ebooków – 2% wskazań. W czasach, gdy jednym z kluczowych haseł jest mobilność, ważnym atutem e-księgarni według 12% respondentów jest czytelna, mobilna wersja strony, która ułatwia robienie zakupów przez telefon czy tablet.

Przyjazna funkcja „ebook na prezent”


Docenianą przez klientów e-księgarni funkcjonalnością, szczególnie w okresie Świąt Bożego Narodzenia, jest opcja „podaruj e-książkę na prezent”. Do niedawna voucher prezentowy na ebooka czy audiobooka można było dostarczyć obdarowanemu wyłącznie w formie wiadomości mailowej przesyłając kod do aktywacji usługi. Aktualnie na rynku są dostępne rozwiązania z voucherem w formacie pdf, który można wydrukować i włożyć pod choinkę.
Wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników, ruszyliśmy w księgarni Virtualo z takim rozwiązaniem już 3 lata temu. Obserwujemy, iż możliwość sprezentowania ebooka na prezent, cieszy się rosnącym zainteresowaniem Polaków. Obecnie każdy tytuł można przekazać w formie eleganckiego vouchera, który możemy umieścić pod choinką lub wręczyć osobiście. Dzięki takiemu zabiegowi wirtualna książka zyskuje fizyczną formę i świąteczny charakter. – komentuje Martyna Bednarczyk z Virtualo.

Wartość sprzedaży książek elektronicznych to jedynie kilka % sprzedaży na tle całego rynku wydawniczego, ale internetowe księgarnie już zyskały swoich stałych klientów. Lista powodów, dla których Polacy kupują cyfrowe publikacje w e-księgarniach jest długa, ale jak pokazuje badanie Virtualo najbardziej kuszą ich promocje oraz duży wybór tytułów. Nie ruszając się z fotela i nie stojąc w przedświątecznych kolejkach, można wygodnie i szybko realizować książkowe zakupy przez Internet.

Informacje o badaniu
*Badanie „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: