eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-booki, gry, wideo. Jak konsumujemy e-produkty?

E-booki, gry, wideo. Jak konsumujemy e-produkty?

2017-04-02 00:44

E-booki, gry, wideo. Jak konsumujemy e-produkty?

E-book © Piotr Adamowicz - Fotolia.com

Przed nami wyniki wspólnego badania PayPal oraz SuperData Research, którego autorzy pochyli się nad zwyczajami Polaków konsumujących treści cyfrowe, w tym seriale, filny, muzykę, gry oraz e-booki. Jakie zachowania konsumentów są typowe dla naszego kraju?

Przeczytaj także: Streaming i VOD. Kto walczy o popularność z Netflixem?

Kluczowe wnioski


  • E-booki na topie: 1/3 polskich e-czytelników sięga po nie od 1 do 3 razy tygodniowo, a jednorazowa lektura pochłania im od 30 do 60 minut.
  • Cyfrowe filmy i seriale mają przede wszystkim bawić: wśród wybieranych najczęściej gatunków króluje komedia, na którą stawia 82% oglądających.
  • Serwisy streamingowe umożliwiają dostęp do legalnych źródeł muzyki. Już niemal połowa Polaków deklaruje, że co miesiąc opłaca tego rodzaju usługi.
  • Gry dominują na smartfonach (66%), laptopach (61%) i komputerach stacjonarnych (59%). Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się konsole, ci jednak, którzy je wybierają najczęściej wybierają PS4 (17%).

Poważne lektury


Badanie dowodzi, że polscy amatorzy książek cyfrowych nie mają zdecydowanego lidera, jeżeli chodzi o gatunek. Widać jednak delikatną przewagę literatury faktu oraz pozycji poświęconych biznesowi i ekonomii (31%), a także edukacji i kulinariom (po 30%). Dopiero na kolejnych pozycjach plasują się kryminały i thrillery (27%), oraz science-fiction i fantasy (26%).

fot. Piotr Adamowicz - Fotolia.com

E-book

1/3 polskich e-czytelników sięga po e-booki od 1 do 3 razy tygodniowo.


Okazuje się również, że Polacy są dość zapalonymi czytelnikami. 34% z nas czyta średnio od 1 do 3 e-booków na tydzień, na jednorazową lekturę poświęcając od 30 do 60 minut (38%). Co nieco zaskakujące, e-booki najczęściej czytamy na komputerze lub laptopie (51%), oraz smartfonie (46%). Tylko niespełna 1/3 czytelników korzysta z czytników. E-booki najczęściej towarzyszą nam w sypialni (73%) i w salonie (66%). 29% badanych lubi oddawać się lekturze na powietrzu.

Polacy za największą zaletę książek elektronicznych uznają możliwość zaczęcia lektury bez dodatkowego oczekiwania na przesyłkę (69%), a także ze względu na niższą cenę produktu (60%). Równocześnie, ponad połowa badanych (51%) czyta zarówno tradycyjne książki, jak i e-booki.

Najpopularniejszymi dostawcami e-booków są Empik (65%), Google Play Books (31%) i Amazon (22%). Uśredniając, w ciągu trzech miesięcy jedna czwarta respondentów (26%) wydaje na e-booki około 40-59 PLN.

Oglądanie dramatów na własnym podwórku


Filmy i seriale telewizyjne są dość popularne wśród Polaków – 38% polskich konsumentów cyfrowych treści wideo ogląda przynajmniej raz w tygodniu. Komedia to najpopularniejszy gatunek w tym obszarze: 82% fanów filmów i seriali cyfrowych wybiera ten właśnie rodzaj produkcji. Inne popularne kategorie to filmy i seriale akcji (66%) oraz dramaty (48%).

Większość Polaków ogląda wideo na YouTube (83%), wykorzystując w tym celu komputer (81%) albo smartfon (51%). Inne popularne serwisy to Google Pay (50%) lub wideo na żądanie od operatora sieci kablowej lub satelitarnej (38%). Polacy najchętniej oglądają wideo w domu: 76% wykorzystuje w tym celu salon, a 67% sypialnie – tłumacząc, że w domowym zaciszu łatwiej jest kupić film od razu niż specjalnie wybierać się do sklepu i czekać z seansem. 13% badanych ogląda filmy również na zewnątrz.

W trakcie trzymiesięcznego okresu, 22% polskich badanych, którzy zakupili i pobrali legalne filmy bądź seriale, wydało na nie kwotę w granicach 40-59 PLN.

Muzyka aż do 4 godzin dziennie


Według danych z badania, wśród ulubionych muzycznych kategorii Polaków jest pop (76%), rock (71%) i hip-hop (45%). 55% badanych słucha wybranej muzyki codziennie, z czego 46% minimum przez 1 godzinę. Najbardziej lubianym miejscem do słuchania muzyki jest salon (79%), sypialnia (70%), a także transport publiczny (64%).

Najpopularniejsze muzyczne serwisy w Polsce to Google Play Music (56% użytkowników kupiło muzykę z tego serwisu w ciągu ostatnich 3 miesięcy) i Spotify (49%), a także Apple iTunes (20%). Blisko połowa polskich słuchaczy (48%) twierdzi, że płaci za muzyczne serwisy streamingowe, a 20% z nich wydaje na to ok. 20-39 PLN co trzy miesiące.

Rozgrywka w łazience?


Jeżeli chodzi o gry, Polacy nie wyróżniają się na tle innych przebadanych krajów – 56% z nas wybiera gry akcji, następnie najchętniej sięgamy po FPS (49%) i gry przygodowe (45%). Równocześnie, kobiety chętniej grają w gry przygodowe, symulacje i puzzle, a mężczyźni częściej sięgają po gry wyścigowe.

Polscy gracze najchętniej grają na smartfonach (66%), laptopach (61%) i komputerach stacjonarnych (59%). Fani konsol są mniej liczni, jednak najpopularniejszym urządzeniem w tej grupie jest PS4 (17%).

Większość polskich graczy korzystających z komputerów stacjonarnych gra w salonie (78%) lub w sypialni (55%). 10% badanych przyznaje, że gra w gry również w pracy. Jeżeli chodzi o gry mobilne, Polacy najczęściej grają w nie przebywając w salonie (74%), sypialni (60%), łazience (46%) i na zewnątrz (35%).

Najpopularniejszym serwisem służącym do zakupu gier mobilnych lub dodatków do nich jest Google Play (91%) i Apple App Store (24%). Jeżeli chodzi o gry na PC, polscy gracze kupują je najczęściej na Steam (70%) i Origin (36%). Gry na konsole są najczęściej kupowane przez PlayStation Store (60%) i Xbox Live (38%).

Ponad jedna czwarta graczy (26%) korzystających z konsoli wydaje na gry ok. 200 PLN na trzy miesiące.

Metodologia
Badanie online zostało przeprowadzone w sierpniu 2016 roku, na grupie 1000 respondentów w każdym z wymienionych krajów: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Polska, Japonia, Niemcy, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Francja, Hiszpania i Włochy. Respondenci badania mieli ukończone 18 lat i zakupili w ciągu ostatnich trzech miesięcy przynajmniej jeden z wymienionych produktów cyfrowych: e-book, pełną wersję gry wideo, dodatek do gry, subskrypcja streamingowa lub odpłatne pliki muzyczne lub wideo.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: