eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Bezpieczeństwo w internecie: jest świadomość, są i obawy

Bezpieczeństwo w internecie: jest świadomość, są i obawy

2017-02-07 13:29

Bezpieczeństwo w internecie: jest świadomość, są i obawy

Bezpieczeństwo w internecie © Fotos 593 - Fotolia.com

Ustanowiony przez Komisję Europejską Dzień Bezpiecznego Internetu służyć ma m.in. propagowaniu wiedzy na temat zachowań, które powinny towarzyszyć nam w sieci. Dziś obchodzimy go po raz trzynasty. Z tej okazji PAYBACK przedstawia rezultaty styczniowego badania przeprowadzonego wśród internautów. Wynika z niego między innymi, że cechuje nas coraz większa świadomość zagrożeń i ciągle duża skala związanych z nimi obaw. Spójrzmy, jak wygląda bezpieczeństwo w internecie wg statystycznego Kowalskiego.

Przeczytaj także: Niech Dzień Bezpiecznego Internetu trwa cały rok

Badanie zrealizowane przez PAYBACK dowodzi, że 7 na 10 Polaków obawia się, że ich udostępniane w sieci dane dostaną się w niepowołane ręce, a przeszło połowa (52%) boi się, że cybeprzestępcy obiorą sobie za cel jego komputer lub urządzenie mobilne.

Pomimo zgłaszania powyższych obaw, większość z nas (65%) jest przekonana że w dostateczny sposób dba o swoje bezpieczeństwo w internecie. Wśród stosowanych środków zapobiegawczych ankietowani wymieniają najczęściej:
  • nieudostępnianie nikomu haseł dostępu (81%),
  • nieotwieranie podejrzanych wiadomości e-mail (76%) oraz
  • nieotwieranie załączników z nieznanego źródła (75%).

Ponadto 3/4 respondentów deklaruje używanie programów antywirusowych lub chroniących przed złośliwym oprogramowaniem. Z rzadka jednak zmieniamy hasła dostępu do bankowości i portali internetowych - tego rodzaju działania podejmuje tylko 28% z nas. Tutaj bezpieczeństwo w internecie nieco kuleje.

Co dziesiąty badany przyznaje, że padł już kiedyś ofiarą cyberprzestępców, a kolejne 35% osób nie ma pewności, czy niegdyś nie próbowano ich oszukać.

fot. Fotos 593 - Fotolia.com

Bezpieczeństwo w internecie

Ponad 70% Polaków boi się wykorzystania swoich danych dostępnych w Internecie przez osoby niepowołane.


Polacy okazują się też być świadomymi i rozsądnymi rodzicami. 7 na 10 rodziców stara się dodatkowo chronić najmłodszych przed zagrożeniami, z jakimi wiąże się korzystanie z sieci. W tym celu najczęściej sprawdzają historię przeglądania stron internetowych (63%). Ograniczają także swoim dzieciom dostęp do wybranych witryn: albo poprzez samodzielne blokowanie wybranych stron w przeglądarce internetowej (47%), albo przy pomocy specjalnych programów (46%).

A co z urządzeniami mobilnymi?


Zagrożone wirusem czy atakiem cyberprzestępców są jednak nie tylko komputery, ale również urządzenia mobilne, których coraz częściej używamy do przeglądania Internetu. Ich ochrona nie jest jednak jeszcze aż tak popularna. Niespełna połowa osób zapytanych przez PAYBACK ma zainstalowany program antywirusowy na swoim tablecie czy smartfonie. Polacy chronią najczęściej swoje urządzenia mobilne poprzez pobieranie aplikacji tylko z oficjalnych źródeł oraz nieotwieranie linków wysyłanych SMS-em (po 57%). Automatyczną blokadę ekranu włączającą się po określonym czasie ma ustawioną ponad połowa ankietowanych (52%). Nieco mniej osób regularnie aktualizuje system operacyjny (48%) oraz wyłącza Wi-Fi i Bluetooth, jeśli z nich aktualnie nie korzysta (47%).

Chroń swoje pieniądze…


Już blisko 90% Polaków przyznaje, że korzysta z bankowości elektronicznej. Logowanie się do serwisów bankowych wymaga zachowania szczególnych środków ostrożności. Jednak tylko co trzeci ankietowany regularnie zmienia hasła dostępu do bankowości elektronicznej, a zaledwie 26% osób zapytanych przez PAYBACK korzysta z klawiatury maskującej, jeśli bank udostępnia taką możliwość. Polacy najczęściej po prostu nie udostępniają nikomu haseł dostępu do portali bankowych i zawsze wylogowują się z serwisu po zakończeniu operacji (po 83%). Ankietowani deklarują również, że nie logują się do bankowości elektronicznej na cudzych bądź nieznanych im urządzeniach i nie korzystają z funkcji zapamiętywania haseł w przeglądarce internetowej (po 71%). Z kolei 66% Polaków dba o bezieczeństwo w internecie, sprawdzając podczas logowania, czy połączenie jest szyfrowane.

… i dane osobowe


Załatwianie coraz większej liczby spraw za pośrednictwem sieci często wymaga podawania różnych danych osobowych. Do tych najczęściej udostępnianych na potrzeby wybranych osób czy firm (np. podczas rejestracji na portalach) należą adres e-mail (71%), imię i nazwisko (58%) oraz numer telefonu (45%). Inaczej sytuacja wygląda w przypadku udostępniania danych, które widoczne są dla wszystkich internautów. 38% ankietowanych twierdzi, że nie podaje do publicznej wiadomości żadnych informacji o sobie. Ponad 40% Polaków udostępnia swoje imię i nazwisko, 30% adres e-mail, a prawie co czwarty z ankietowanych dzieli się online zdjęciami ze swoim wizerunkiem. Bardziej skłonni do upubliczniania swoich danych są millennialsi. Prawie 60% z nich publikuje w sieci swoje imię i nazwisko, blisko 40% zdjęcia ze swoim wizerunkiem, a 32% datę urodzenia. 24% ankietowanych z tej grupy wiekowej odpowiedziało natomiast, że nie udostępnia w sieci żadnych swoich danych.

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach od 18 stycznia do 24 stycznia 2016 metodą ankiety online na grupie 496 osób. Grupa badawcza w wieku 16-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: