eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Handel elektroniczny w 2005 roku

Handel elektroniczny w 2005 roku

2006-02-27 14:09

Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia


Analogicznie jak w bardziej rozwiniętych e-rynkach najgorętszym okresem w polskim e-handlu jest okres przed świętami Bożego Narodzenia. Od początku listopada, aż do końca grudnia, sklepy - zarówno tradycyjne jak i internetowe - odnotowują znacznie zwiększone obroty. Według badań przeprowadzonych przez firmę PriceGrabber.com, niemal połowa europejskich internetowych konsumentów zamierza dokonać świątecznych zakupów przez Internet.

Zainteresowanie wirtualnymi zakupami zauważają same sklepy, odnotowując wzrost wartości sprzedaży od kilkunastu do kilkuset procent. Można spotkać się z przypadkami sklepów, które w okresie przedświątecznym realizują niemal 90 procent rocznej wartości sprzedaży.

Na upowszechnianie się wirtualnych zakupów ma wpływ coraz łatwiejszy dostęp do Internetu, wzrost bezpieczeństwa zakupów w sieci, konkurencyjność ofert w stosunku do tradycyjnych sklepów (różnica cen pomiędzy artykułami w e-sklepie a sklepie tradycyjnym potrafi być nawet ponad stuprocentowa). Również obawa przed bożonarodzeniową gorączką w tradycyjnych sklepach ma wpływ na podjęcie decyzji o zakupach wykonywanych w spokoju z domowego komputera. Kolejną korzyścią płynącą z wirtualnych zakupów jest możliwość dokonania ich o każdej porze dnia i nocy. Internetowe sklepy działają 24 godziny na dobę. Jest to zdecydowanie najmocniejszy atut e-sklepów, z którym tradycyjne sklepy mają ograniczone możliwości konkurowania.

Co kupujemy?

Najbardziej rozwojowym segmentem e-commerce w Polsce są bilety tanich linii lotniczych, dopiero na dalszych miejscach plasują się usługi i sprzęt GSM, turystyka oraz książki i płyty CD.

Według zestawienia opracowanego przez Ceneo.pl - serwis porównujący ceny, w zakresie sprzętu komputerowego największym zainteresowaniem cieszą się laptopy oraz palmptopy. Tuż za nimi uplasowały się nagrywarki DVD oraz monitory LCD. Znaczną popularnością cieszą się też drukarki. Największe zainteresowanie wśród Internautów w tej kategorii budzą artykuły ze średniej półki cenowej.

Branżę RTV zdominowały telewizory z płaskimi ekranami. Dużą popularnością cieszy się sprzęt do odtwarzania muzyki, oraz dobry markowo sprzęt mp3.

Według ocen Ceneo.pl w segmencie AGD, klienci e-sklepów na ogół wybierają sprzęt dobry i niezawodny, niekoniecznie najtańszy. Ta branża jest zdominowana przez markę Bosch. Lodówkę, pralkę i piekarnik lubimy mieć jednej marki. Za to ekspres do kawy i odkurzacz - już niekoniecznie.

W segmencie sprzętu fotograficznego klienci e-sklepów wybierają sprzęt dobry jakościowo i atrakcyjny cenowo. Zdecydowanie najchętniej wybieranymi wyrobami są kamery i aparaty cyfrowe.

Dużą popularnością w sieciowych zakupach cieszą się również telefony komórkowe. Niekwestionowanym liderem w tej kategorii jest marka Nokia. W przypadku telefonów stacjonarnych hegemonem okazuje się Panasonic.

W branży motoryzacyjnej dominują zakupy opon. Rosnącą popularnością cieszą się też samochodowe urządzenia GPS.

W przypadku książek, kupujemy głównie bestsellery i książki z pierwszych stron gazet. Często kupujemy też specjalistyczne pozycje z literatury naukowej. Dużym zainteresowaniem cieszą się książki dla dzieci.

poprzednia  

1 2

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Wygoda kusi klienta

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: