2018-12-18 11:14
Zakupy w sieci © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Mobile coraz silniejszym trendem w zakupach online
Porzucanie koszyka w e-sklepie to zjawisko, które staje się coraz bardziej powszechne. Potwierdzeniem tego są chociażby dane pozyskane wśród 1130 internautów w badaniu „Porzucony e-koszyk”. Odpowiedzi udzielone przez ankietowanych wskazują, że zakupy w internecie przerywa już co trzeci kupujący. Co więcej, dzieje się tak niezależnie od kategorii zakupowej, wykorzystywanego urządzenia czy ilości artykułów wrzuconych do e-koszyka. Uzasadnionym jest stwierdzenie, że zjawisko to jest wręcz naturalne dla rozwijającej się gospodarki cyfrowej i jest związane zarówno z rosnącą świadomością konsumentów i ich wymaganiami, ale również z ich zmieniającymi się zwyczajami zakupowymi. Ścieżka zakupowa jest dziś coraz dłuższa i podąża różnymi kanałami sprzedaży. Patrząc tylko na kanały cyfrowe, ostatni zakup dokonał się w jednym kanale - online lub mobilnym - w 66% przypadków. Oznacza to, że 1/3 zakupów wiązała się z przechodzeniem z jednego kanału do drugiego. Stwarza to nowe możliwości dotarcia do konsumenta, a z drugiej strony, także zwiększa ryzyko utracenia go na którymś z etapów i w którymś z kanałów.fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Zakupy w sieci
Porzucanie koszyków to zjawisko powszechne, co trzeci Polak przerywa swoje zakupy w Internecie.
W kontekście wyników badania, dla marek działających w obszarze e-commerce, kluczowe jest poznanie intencji i zachowań e-klientów, którzy porzucają koszyki zakupowe w bardzo różnych sytuacjach i z różnych powodów. Przykładowo, kierowanie komunikatu o dodatkowym rabacie do klienta, który jedynie „zawiesił” wypełnianie koszyka zakupowego, bo np. sprawdzał stan swojego budżetu albo chciał skonsultować zakup z bliską osobą, jest mało zasadne. Podobnie, jeśli konsument wszedł na naszą stronę, aby się zainspirować czy poszukać promocji, oznacza, że jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie procesu zakupowego i nasza zachęta w postaci rabatu, raczej go nie zachęci, a na pewno nie „pogoni”, aby dokonał zakupu teraz, tutaj, od razu. Niestety w e-commerce mamy dużą widoczność aktywności klientów – znacznie większą niż w sklepach stacjonarnych, co często - bez zadania podstawowego pytania „dlaczego konsument się w dany sposób zachowuje - owocuje „nerwowymi” ruchami ze strony menedżerów, niekoniecznie najbardziej trafnymi, czy optymalnymi. – Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor zarządzająca Mobile Institute.
„Nie rabat czyni cuda. Jak pokazują wyniki badania, klienci którzy porzucili koszyk, nie zawsze oczekują od marki rabatów. Najczęściej skłonni są dokończyć zakup w zamian za korzystniejsze warunki dostawy i zwrotu. Ta wiedza powoduje ze e-sklepy nie muszą brnąc w nieustanne rabaty - obniżając marże i niepotrzebnie narażają swój biznes. Tymczasem, często wystarczy wręcz tylko utrzymać historię zakupową i produkty w koszyku konsumenta, gdy on powróci.” - Patrycja Sass - Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
oprac. : eGospodarka.pl
Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy
Zakupy online coraz bardziej mobilne. Szczególnie odzieżowe
E-commerce: dlaczego klienci porzucają koszyk?
E-klienci. Wydają, ale wymagają
E-commerce: jakie zakupy online preferują Polacy?
E-commerce rozkwita. W 2021 r. sprzedaż w internecie rozpoczęło 120 tys.
Tylko zakupy online? Co 4. konsument rezygnuje ze sklepów stacjonarnych
60% Polaków robi zakupy online. Co i jak kupują?
Zakupy online: pandemia zmienia zachowania konsumentów
Witam serdecznie, bardzo dużo kupuje w internecie różnych towarów (na własny użytek - nie handluje), mam pewien sklep za granicą, gdzie za ...
Chciałem kupić tylną oś do mojego quada. W internecie a dokładniej na portalu olx znalazłem ofertę, która mówiła o kołach z osią gratis. ...
Dobra passa Catalyst
Panoramiqa - nowe mieszkania na Starołęce w Poznaniu od BPI Real Estate Poland
Ile wyniosą składki ZUS dla przedsiębiorcy po zmianie formy opodatkowania za 2022 r.?
Nadal słabną na GPW akcje banków
GPW w VI 2022 r. Na Catalyst wzrost o 325,2% rdr
Czy ceny benzyny zmieniają styl jazdy?
Wynagrodzenia w handlu w 2021 roku