eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Świadomość obywatelska u młodych internautów

Świadomość obywatelska u młodych internautów

2006-02-25 12:47

Przeczytaj także: Portale społecznościowe źródłem informacji?


Drugie badanie, które prowadziła Danah Boyd, także z Northwestern, analizowało w jaki sposób młodzi ludzie używają MySpace.com. Strona, która jest piąta na liście stron o największej oglądalności w Ameryce, pozwala swoim 56 milionom członków na tworzenie swoich profili w sieci i korespondowanie z ludźmi o podobnych zainteresowaniach.

Pani Boyd odkryła, że członkowie, z których większość to nastolatki, używają strony od rozwijania swoich tożsamości, do poznawania przyjaciół i nawiązywania nowych znajomości. Pomimo nawału historii o pedofilach i łowcach polujących w Internecie, większość użytkowników doświadczyła kilku niechcianych kontaktów ze strony dorosłych. Większość z nich po prostu ignoruje i usuwa niechciane wiadomości. Boyd powiedziała: „To jest tak jak okazanie tożsamości – jak ja pasuję do społeczeństwa, kim jestem, kim są fajni nauczyciele w szkole. To nowe forum, na którym spędza się czas i które tworzy nową publiczność. Zniknęły lokale, w których dzieci mogą się spotykać. A centra handlowe są zakazane dla nastolatków bez opieki dorosłych. Zamiast tego mają Internet”.

Poprzednie badanie pokazało, że intensywne oglądanie telewizji negatywnie oddziałuje na umiejętności społeczne dzieci. Podobnie szkodliwy wpływ na dzieci mają gry video, częste korzystanie z nich prowadzi do otyłości i społecznej izolacji. Było kilka prac, które również badały wpływ aktywnych form technologii informatycznej, takich jak „chat room” na młodych ludzi. Praca profesor Cassell koncentrowała się na Junior Summit, zamkniętej społeczności sieciowej, którą tworzyło więcej niż 3000 dzieci w wieku od 10 do 16 lat.

„Jest takie wyobrażenie, że młodzi ludzie spędzający cały swój czas w Internecie robią coś szkodliwego, moje badania pokazują, że wcale tak nie jest” - powiedziała Cassell. „Musimy zadać sobie pytanie, czy dostarczamy dzieciom jakiejkolwiek przestrzeni, jakiej młodzi ludzie potrzebują do rozwijania swoich społecznych umiejętności. Przynależność do internetowego forum pokazuje poza wszelką wątpliwość, że dzieci chcą być towarzyskie i nie chcą być antyspołeczne. Wobec braku możliwości do budowania relacji z rówieśnikami w prawdziwym świecie, dzieci szukają ich w Internecie, dzięki sieci kreują własną tożsamość i poczucie wartości.”

• 92 proc. dzieci korzystało z Internetu na komputerach szkolnych, a 75 proc. w domu.
• 19 proc. dzieci ma dostęp do Internetu we własnych sypialniach.
• 41 proc. korzysta z Internetu codziennie, a kolejne 43 proc. korzysta z niego przynajmniej raz w tygodniu. Tylko 3 proc. uważa siebie za niekorzystających z Internetu, w porównaniu do 22 proc. dorosłych.
• 21 proc. korzysta z chat roomów.
• 46 proc. dzieci przekazuje osobiste informacje osobom poznanym w sieci, a 8 proc. spotyka się z nimi w rzeczywistości.

poprzednia  

1 2

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: