Uppies czy oldschoolowiec? Sprawdź, jak konsumujesz media
2016-04-13 15:01
Jak konsumujesz media? © Kaspars Grinvalds - Fotolia.com
Przeczytaj także: Główny ekonomista Credit Agricole wygrywa ranking cytowań
W opracowanym przez platformę upday raporcie wyróżniono pięć najczęściej występujących grup konsumentów treści informacyjnych. Podziału dokonano na podstawie doboru mediów, z jakich korzystają Polacy, kategorii tematycznych, które wzbudzają ich zainteresowanie oraz parametrów natury demograficznej. Nazwy każdej z grup mają przywodzić na myśl ich cechy charakterystyczne.Uppies
Yuppies to skrót od Young Urban Professionals, czyli angielskiego określenia grupy młodych miejskich profesjonalistów. W latach 90-tych tym mianem określało się młode, ambitne, nastawione na karierę, zawsze zajęte i pozostające w ciągłym biegu osoby. Z terminu Yuppie zdecydowano się jednak usunąć „Y”, gdyż przymiotnik young (ang. młody) przestał, przynajmniej w rozumieniu metrykalnym, właściwie opisywać osoby, o których mowa.
Uppies tworzą najliczniejszą grupę spośród wyróżnionych przez autorów badania (27,9%), są dobrze wykształceni (w tej grupie spośród wyróżnionych występuje najwięcej osób z wyższym wykształceniem), zazwyczaj mieszkają w dużych miastach i konsumują najwięcej mediów.
Osoby należące do tej grupy robią przegląd prasy o nieregularnych porach i poświęcają na to prawie godzinę dziennie. Najchętniej czytają wiadomości online (98% przedstawicieli tej grupy wskazało tę formę), a codzienną prasę oraz tygodniki opinii w tej grupie można określić mianem istotnego dodatku (po ok. 30% wskazań). Wynika to z faktu, że najbardziej cenią świeżość informacji.
Interesują ich w zasadzie wszystkie obszary tematyczne, z przewagą newsów krajowych, które śledzą z wyjątkową uwagą. Chętnie czytają również o rozrywce, nowinkach ze świata, kulturze, gospodarce i sporcie.
Ciekawi świata
Ciekawi świata to druga pod względem liczebności grupa konsumentów mediów (23%). Przeważają w niej osoby poniżej 30 roku życia, mieszkające w dużych miastach (tzw. generacje Y i Z). Ponad połowę tej grupy stanowią kobiety (56%).
fot. mat. prasowe
Popularne typy konsumentów informacji
Ciekawi świata to osoby, które nie zaznały życia bez internetu. Nie dziwi zatem, że ich wyłącznym źródłem informacji są kanały online (100% wskazań). Codziennej prasy ta grupa nie czyta w ogóle, a tygodniki i miesięczniki przegląda bardzo rzadko (zaledwie 2% wskazań). Ciekawi świata poświęcają na prasówkę od 15 do 45 minut dziennie, zazwyczaj w godzinach popołudniowych i wieczornych.
Osoby należące do tej grupy najchętniej sięgają po newsy zagraniczne, co wynika z zamiłowania do kanałów online. Ciekawi świata dokonują doboru informacji w sposób świadomy. Śledzą swoich ulubionych autorów.
Nowocześni tradycjonaliści
Nowocześni tradycjonaliści stanowiący 28,1% konsumentów informacji w Polsce to osoby, które nie należą do żadnej konkretnej kategorii wiekowej. Zwykle mieszkają w mniejszych miastach i na terenach wiejskich. W tej grupie występuje najwyższy odsetek osób z wykształceniem zawodowym, gimnazjalnym lub niższym (52,3%). Liczebnie zdecydowanie przeważają mężczyźni (stanowią 57,2%).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Ulubione media polskich przedsiębiorców
-
Prasa, radio, Internet: media komplementarne?
-
Konsumenci chcą kontrolować technologie cyfrowe
-
Mass media online: wolność czy kontrola?
-
Najczęściej cytowane media III 2024. TVN24 wciąż liderem
-
Najczęściej cytowane media II 2024. TVN24, Wirtualna Polska i Gazeta Wyborcza na podium
-
Fałszywe promocje, czyli jak się chronić przed sztuczkami marketingowymi?
-
Protest rolników w mediach europejskich. Gdzie najwięcej publikacji?
-
Wzrosły wydatki na reklamę telewizyjną
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)