eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rainbow nie zawodzi. Dobre wyniki polskiego toroperatora

Rainbow nie zawodzi. Dobre wyniki polskiego toroperatora

2016-03-18 12:43

Przeczytaj także: Wakacje 2016: pozycja agentów słabnie


Średni i dłuższy termin powinien być dla Rainbowa korzystny


Z powodów raczej wszystkim znanych, to co się obecnie dzieje w na głównych kierunkach letniego wypoczynku nie sprzyja notowaniom firm turystycznych. Spojrzenie pesymistyczne broni się jednakże tylko z krótkoterminowego punktu widzenia. W średnim i dłuższym horyzoncie należy jednak jasno stwierdzić, że turystyka wyjazdowa, a zwłaszcza lotnicza, ma w Polsce bardzo duży potencjał rozwoju, który będzie napędzany szybkim wzrostem płac realnych, wzrostem zatrudnienia, dodatkowymi środkami z programu 500+, mocniejszym w przyszłości złotym i nadal niskim poziomem wyjściowym udziału zagranicznych wycieczek w naszym społeczeństwie. Gdyby nie brać pod uwagę presji na poziom notowań, wnoszonej przez wybitnie niekorzystną sytuację (takiej jeszcze dotąd nie było) na głównych kierunkach wypoczynku Polaków, to modele wyceny wskazują na duże i stale rosnące niedowartościowanie spółki w skali podobnej jak miało to miejsce w 2012 oraz I kwartale 2013 roku.

Poniżej przedstawiamy porównanie najważniejszych wskaźników Rainbowa z największymi europejskimi touroperatorami oraz komentarze dotyczące niektórych kwestii mających istotny związek z wyceną.

Porównanie Rainbowa z liderami europejskiej turystyki


Podanie w lutym wyników przez TUI Group i Thomasa Cooka – podobnie jak w czerwcu 2015 i w styczniu tego roku stworzyło możliwość wyjścia w porównaniach poza krajowych organizatorów i kolejnego przymierzenia osiągnięć Rainbowa do obu europejskich gigantów.

Dla wielu osób istotną trudnością przy takich porównaniach są bardzo duże różnice skali pomiędzy firmami i dlatego, podobnie jak to miało miejsce przed ośmioma miesiącami, w celu łatwiejszego porównania trzech firm w ich najważniejszych parametrach sprowadzono je jak gdyby do wspólnego mianownika przeliczając TUI Group i Thomasa Cooka do skali Rainbowa, której absorpcja jest dla polskiego odbiorcy dużo łatwiejsza.

Zestawienie obejmuje najnowsze wyniki touroperatorów w identycznym dla wszystkich okresie, czyli roku 2015. Wielkości bilansowe zostały przeliczone według kursów na koniec wrześnie 2015 roku, czyli 4,2475 za euro dla TUI Group, a dla Thomasa Cooka według kursu 5,75 złotego za funta, a dla przychodów według kursów średniorocznych odpowiednio eur/pln 4,18 oraz funt/pln 5,76. Wielkości w tabeli podane są w milionach złotych, chyba że jest to zaznaczone inaczej.

fot. mat. prasowe

Rainbow vs TUI Group i Thomas Cook

Zestawienie obejmuje najnowsze wyniki touroperatorów w identycznym dla wszystkich okresie, czyli roku 2015.


Jak pokazuje zestawienie, wiele parametrów w relacji do obrotów ogółem przyjmuje u wszystkich trzech touroperatorów dość podobne wielkości, co świadczy o tym, że klasyczny biznes touroperatorski w dużych i średnich firmach (Rainbow Tours) prezentuje strukturę dość podobną. Dotyczy to relacji przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych do przychodów ogółem, liczby klientów, czy też liczby osób zatrudnionych, co zresztą przy okazji sugeruje podobną wydajność pracy, zwłaszcza jeśli uwzględnimy relatywnie znacznie większą sieć własnych placówek sprzedaży Rainbowa i większe w niej zatrudnienie.

fot. mat. prasowe

Wartości rynkowe na 11 marca 2016

Wstępnie może się wydawać, że wartość Rainbowa mieści się w normie wyznaczonej przed te duże i zdywersyfikowane europejskie koncerny.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: