eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: pozycja agentów słabnie

Wakacje 2016: pozycja agentów słabnie

2016-03-15 13:20

Wakacje 2016: pozycja agentów słabnie

Pozycja agentów słabnie © georgejmclittle - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA opublikował najnowsze, cykliczne opracowanie poświęcone tegorocznym wyjazdom wakacyjnym poza granice naszego kraju. Autorzy analizy tradycyjnie już wzięli pod lupę pierwsze siedem dni sierpnia, a więc okres, na który przypada tzw. wysoki sezon, podkreślając jednocześnie coraz trudniejszą pozycję rynkową agentów. Z drugiej strony nie można zapomnieć o kolejnym ataku w Turcji, który stawia tureckie wakacje pod dużym znakiem zapytania.

Przeczytaj także: Wakacje 2016: niewiele jest lepszych decyzji niż first minute

I. Materiały problemowe dotyczące istotnych kwestii w turystyce wyjazdowej


Na wstępie do tej części materiału przypominamy, że naprzemiennie co drugi tydzień, w miejsce szczegółowego omówienia kwestii poziomów oraz zmian cen imprez turystycznych, a także przelotów (LCC) na kierunkach turystycznych, zamieszczane są materiały ważne dla branży turystyki wyjazdowej o charakterze bardziej problemowym, które powinny przybliżyć odbiorcom czynniki, procesy i zależności mające istotny wpływ na branżę, na panującą w niej koniunkturę i mogące wyznaczyć potencjalne kierunki jej rozwoju i ewolucji. Tematyka cen wycieczek jest istotnie zredukowana do mapek obrazujących zmiany cen wobec ubiegłego tygodnia oraz tego samego okresu poprzedniego roku i relatywnie krótkich komentarzy. Naprzemiennie co drugi tydzień są przedstawiane materiały w ich dotychczasowej formie. Dziś, czyli dnia 14 marca 2016 roku, przedstawiamy zmienioną edycję materiału, co oznacza, że 21 marca będzie on miał swoją tradycyjną formę.


1. Invia.cz sprzedana


W piątek zaraz po zakończeniu sesji giełdowej podano informację o dokonaniu w dniu 10 marca 2016 roku sprzedaży za kwotę prawie 55,94 mln euro większościowego pakietu spółki Invia.cz a.s. O tej transakcji poinformował CI Capital S.A. (dalej "MCI") z siedzibą w Warszawie. Sprzedającym był PrivateVentures Fundusz Inwestycyjny Zamknięty z wyodrębnionym subfunduszem MCI.TechVentures 1.0., w którym MCI poprzez spółki zależne posiada 62,12 % certyfikatów inwestycyjnych, a nabywającym czeski fundusz Rockaway Travel SE z siedzibą w Pradze. Należy też pamiętać, że Invia.cz jest również dominującym (88 procent) właścicielem polskiego giełdowego pośrednika w sprzedaży wycieczek Travelplanet.pl.

fot. mat. prasowe

Rosja - dynamika nominalnych cen wycieczek i średnich płac

Jak widać wzrost cen wycieczek zagranicznych (lotniczych) znacznie wyprzedza wzrost ogółu cen, a jeszcze bardziej średnich wynagrodzeń.


O tym, że taka transakcja jest bardzo prawdopodobna pisaliśmy już w dwukrotnie przed ponad pięcioma tygodniami i podawaliśmy przybliżoną naszym zdaniem wycenę spółki, a mianowicie rzędu 300 milionów złotych w ówczesnych warunkach kursowych. Jeśli przyjąć, ze MCI posiadał 83,38 procent akcji Invii (takie są dane analityków), to oznacza jej wycenę przy kursie z 8 lutego na poziomie 298,1 miliona złotych. Taniejące ostatnio niemal z każdym dniem euro nieco zmniejsza tę kwotę. Reuters komentując wówczas wycenę Invii nieco ją przestrzelił podając wyższe szacunki, czyli 325 mln złotych.

MCI zainwestował w Invia.cz w 2008 roku. Spółka jest liderem na rynku turystycznym on-line w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Invia oferuje sprzedaż wyjazdów turystycznych, rezerwację hoteli oraz biletów lotniczych. Według niektórych informacji spółka w roku 2014 zanotowała obrót (nominalna wartość sprzedanych wycieczek, biletów lotniczych, ubezpieczeń turystycznych itp.) w wysokości około 550 mln złotych i zysk przed opodatkowaniem blisko 14 mln złotych.

Zakup Invia.cz zwiększy presję na turystycznych agentów


Invię.cz kupuje sprawny i silny finansowo właściciel, który prawdopodobnie dokona zasilenia spółki w fundusze pozwalające na dokonanie przez nią kolejnego istotnego postępu technologicznego. Konkurencyjność i zdolność do rynkowej ekspansji czeskiego, głównie internetowego, multiagenta może istotnie wzrosnąć i stanie się to zapewne w dużej mierze kosztem tradycyjnych agencyjnych biur podróży.

Mało jest bowiem prawdopodobne, że nowy właściciel liczy na odebranie części rynku własnym kanałom sprzedaży naszych liderów turystyki czyli biurom Itaka, Rainbow, czy TUI. Rosną one na ogół wyraźnie szybciej niż rynek, a ich sprzedaż własna jeszcze w nieco większym tempie. Najpewniej zakłada on natomiast stopniowe wypieranie z rynku tradycyjnych agentów i ma na to całkiem spore szanse.

 

1 2 ... 4

następna

Inflacja II 2016

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: