eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: turyści dopiszą, ale w przyszłym roku

Wakacje 2016: turyści dopiszą, ale w przyszłym roku

2016-06-30 10:37

Wakacje 2016: turyści dopiszą, ale w przyszłym roku

Turyści dopiszą, ale w przyszłym roku © Ivonne Wierink - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA przedstawił najświeższą, cykliczną analizę dotyczącą tegorocznych wyjazdów wakacyjnych poza granice naszego kraju. Autorzy opracowania tradycyjnie już wzięli pod lupę pierwsze siedem dni sierpnia, a więc okres, na który przypada tzw. wysoki sezon. Najnowsza porcja informacji to także próba odpowiedzi na pytanie o echa Brexitu, doniesienia o dobrych wynikach Rainbowa oraz rozbudzanie nadziei na przyszłoroczną poprawę w branży turystycznej.

Przeczytaj także: Wakacje 2016: w biurach podróży pusto

I. Istotne kwestie dla polskiej turystyki wyjazdowej
Niejednoznaczne raporty sprzedażowe


Miniony tydzień był kolejnym, który nie przyniósł jednoznacznych informacji odnośnie bieżącej sprzedaży w polskiej turystyce wyjazdowej. Ostatni raport bazujący na sprzedaży w systemie MerlinX pokazuje kolejne dość istotne spadki liczby sprzedanych imprez o 11,3 procent, a imprez lotniczych nawet o 13,0 procent, co zwiększa skumulowany spadek liczby imprez do 9, a imprez lotniczych do ponad 12 procent. Znacznie lepsze dane o sprzedaży skumulowanej lata przynoszą za to dane działającego głównie poza systemem MerlinX giełdowego Rainbowa. Wskazują one, że jego skumulowana sprzedaż przewyższa o blisko 20 procent średni wynik dla organizatorów operujących w systemie MerlinX. Jest to kolejna bardzo pozytywna informacja po innym raporcie giełdowego Rainbowa o wzroście do końca maja o 14,2 procent liczby sprzedanych imprez sezonu zimowego 2016/17 w porównaniu do tego samego terminu w poprzednim roku. Więcej w kwestii sprzedaży lata w biurze Rainbow w dalszej części materiału.

Wpływ Brexitu na koniunkturę w turystyce wyjazdowej


Najważniejszym wydarzeniem nie tylko tygodnia, ale i ostatnich lat, którym żyją obecnie media, to zaskakująca dla zdecydowanej większości obserwatorów, a nawet zarządzających inwestycyjnymi mega-funduszami (blisko 90 procent) decyzja Brytyjczyków o wyjściu ich kraju z Unii Europejskiej. Zaskoczenie i zamieszanie na światowych rynkach byłoby mniejsze gdyby brano jednak pod uwagę obecny generalny trend niechęci społeczeństw wobec politycznego establishmentu, który często powoduje, że wyniki rzeczywistych wyborów okazują się dla tego ostatniego często przykrym zaskoczeniem. Ta sama kwestia zwiększa również szanse Donalda Trumpa w jesiennych amerykańskich wyborach prezydenckich, mimo iż w bieżących sondażach na razie mocno przegrywa.


Ton obecnych wypowiedzi większości mediów odnośnie Brexitu to mieszanina złości, rozżalenia i przekonania, że Wielka Brytania wyjdzie na tym rozwodzie zdecydowanie źle. Ponieważ emocje nie są jednak zbyt dobrym doradcą zwłaszcza przy wyciąganiu pospiesznych konkluzji, dlatego lepiej jest trochę z nimi poczekać i dzielenie skóry na niedźwiedziu odłożyć na później.

fot. Ivonne Wierink - Fotolia.com

Turyści dopiszą, ale w przyszłym roku

Ten sezon w turystyce wyjazdowej jest w dużym stopniu osłabiony przez szereg kwestii dla niej niekorzystnych, czyli dość powszechne obawy przed terroryzmem, negatywne przekazy medialne odnośnie naszych perspektyw gospodarczych, w tym również w wyniku Brexitu, a nawet Euro 2016.


Jeśli chodzi o wpływ Brexitu na przyszłą koniunkturę w polskiej turystyce wyjazdowej, to może on przekładać się na nią dość bezpośrednio o tyle, o ile będzie przekładał się na kurs złotego wobec tych walut, które z kolei wpływają na ceny wycieczek. Ponieważ złoty jest już jednak wyjątkowo niedowartościowany, to jego osłabienie nie powinno być ani głębokie, ani długotrwałe.

Mniej jasne są skutki wpływu na koniunkturę w rozmaitych obszarach światowej gospodarki, jak przykładowo w transporcie lotniczym, którego reprezentanci, np. Ryanair, którego kurs spadł o ponad 20 procent, mogą szukać rekompensaty dla niepowodzeń w zasadniczych obszarach biznesowych, w pozostałych i mniej intensywnie dotąd eksploatowanych, czyli np. na kierunkach turystycznych. Pisaliśmy o tym wcześniej już kilkakrotnie, ale i tak na pierwsze wnioski w tym zakresie należy jeszcze spokojnie poczekać.

Sezon 2017 powinien przynieść branży zdecydowane odbicie


Ten sezon w turystyce wyjazdowej jest w dużym stopniu osłabiony przez szereg kwestii dla niej niekorzystnych, czyli dość powszechne obawy przed terroryzmem, negatywne przekazy medialne odnośnie naszych perspektyw gospodarczych, w tym również w wyniku Brexitu, a nawet Euro 2016. Na szczęście poza wielkimi aglomeracjami ludzie postrzegają realną rzeczywistość poprzez własną sytuację w zakresie większej pewności zatrudnienia, rosnących płac i świadczeń i zapewne w związku z tym ich nastroje po raz pierwszy w historii są lepsze – i to bardzo zdecydowanie – od nastrojów wielkomiejskich.

Agenci u progu nowej biznesowej ery


Skutek tego jest taki, że Polska B zaczęła stopniowo wzbierać silnymi nastojami pro-konsumenckimi, które z pewnym opóźnieniem - zwykle bywało to 6-9 miesięcy lecz okres może być teraz nieco krótszy - przełożą się również na popyt na usługi z wyższej półki, w tym turystyczne wycieczki. Jak wskazuje kalendarz przewidywanego wzrostu zatrudnienia, płac i programu 500+ pojawienie się takiego popytu powinno być zgrane mniej więcej z początkiem okresu sprzedaży wycieczek sezonu 2017.

 

1 2 ... 4

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: