eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: turyści dopiszą, ale w przyszłym roku

Wakacje 2016: turyści dopiszą, ale w przyszłym roku

2016-06-30 10:37

Przeczytaj także: Wakacje 2016: w biurach podróży pusto


Z kolei wniosek dla agentów powinien być taki, że obecny słabszy okres w żadnym wypadku nie powinien ich speszyć. Trzeba raczej zacisnąć zęby i przygotować się odpowiednio do nadchodzącego sezonu, który powinien stworzyć dawno nie widziane szanse dla biur agencyjnych, zwłaszcza z obszaru Polski B, na znakomity wzrost turystycznego biznesu. Przygotować powinni się również touroperatorzy, żeby wesprzeć akcelerację popytu na wycieczki na bazie bardzo szybko rosnącej siły nabywczej w mniejszych i średnich miejscowościach, tym bardziej, że nie są to (na razie) klienci, którzy swoją przygodę z zagranicznymi wakacjami zaczynać będą od wypraw organizowanych samodzielnie. Jakie mogą być w tej sprawie ważne kwestie oraz ewentualne zagrożenia będziemy poruszać w kolejnych materiałach.

A co z opiniami mediów o rozczarowujących danych gospodarczych ?


TravelDATA ocenia szanse na to, że w nadchodzących miesiącach kluczowe wskaźniki korelujące z popytem na wycieczki w Polsce B, takie jak dynamika wzrostu dochodów gospodarstw domowych z pracy najemnej wynikająca ze wzrostu zatrudnienia i wzrostu wynagrodzeń, (czyli nawet bez 500+) oraz generalna dynamika wzrostu sprzedaży detalicznej, mogą być słabsze od ubiegłorocznych na nie więcej niż 2 do 4 procent. To samo dotyczy wskaźników bezrobocia, które spadając wywierają również spory dodatni emocjonalny wpływ na nastawienie do zakupów.
Co więcej przewaga wskaźników z roku obecnego nad wskaźnikami z 2015 będzie stopniowo narastać, dochodząc do wielkości, które powinny zaskoczyć nawet największych malkontentów. Gorsze – i to nawet o ponad 10 procent – mogą być natomiast mało istotne dla turystyki wskaźniki jak dynamika wzrostu produkcji budowlano –montażowej, która wynika zresztą z chwilowego przestoju w wielkich inwestycjach współfinansowanych z unijnego budżetu.

Część mediów wydaje się obstawiać jednak inny scenariusz, ale najciekawsze w tej kwestii jest nie to czy lecz kiedy zmienią w końcu w tej sprawie zdanie. Sprawy prowadzące do tego kto miał racje będziemy monitorować i stosownie się do nich odnosić.

Rainbow powiększa przewagę sprzedażową nad rynkiem


W zeszłym tygodniu poznaliśmy bieżący raport giełdowy biura Rainbow o wielkości sprzedaży (łącznie z przedsprzedażą) oferty lato 2016 według stanu na dzień 15 czerwca tego roku. Zgodnie z informacją w nim zawartą organizator sprzedał do tego dnia 167.275 imprez turystycznych , co stanowi wzrost sprzedaży o 9,7 procent wobec tego samego terminu roku ubiegłego. Warto się jednak bliżej przyjrzeć tej informacji bowiem tego typu raporty Rainbow podawał już na koniec grudnia, lutego oraz kwietnia i dlatego można bez problemu obliczyć dynamikę liczby sprzedanych rezerwacji w kolejnych dwumiesięcznych okresach (ostatni jest krótszy, bo półtoramiesięczny).

Wynika z tego, że organizatorowi sprzedaż idzie coraz lepiej, a jego przewaga nad rynkiem jako całością (według dostępnych danych na ten temat) osiąga wielkości znaczące. Sytuację obrazuje poniższy wykres:

fot. mat. prasowe

Rainbow na tle rynku turystyki wyjazdowej

Przewaga firmy Rainbow nad rynkiem jako całością (według dostępnych danych na ten temat) osiąga wielkości znaczące.


Istotne w tej kwestii jest to, że dynamika sprzedaży w okresie 6 tygodni po majówce istotnie wzrosła, który to okres według dostępnych danych, w tym z raportów z systemu MerlinX, był bardzo słaby. To, że tak się działo, a także to, że przewaga tej dynamiki nad całym rynkiem jeszcze dodatkowo wzrosła, łączyć należy prawdopodobnie z faktem, że w tych tygodniach Rainbow wyraźnie zwiększył cenową atrakcyjność swojej oferty, co statystycznie dodatnio przełożyło się na zakupy klientów, dla których cena jest zwykle istotnym czynnikiem decyzyjnym.

fot. mat. prasowe

Rainbow w porównaniu z konkurencją

Zdecydowane podniesienie wyceny Rainbowa miało miejsce 17 maja.


Rainbow zwiększa wartość - doceniony wreszcie przez analityków


Rainbow przez kilka ostatnich lat udanie łączył szybko rosnącą sprzedaż z coraz lepszymi wynikami finansowymi. Nie miał jednak zbyt wiele szczęścia do giełdowych notowań gdyż rynkowa cena jego akcji długo pozostawała poniżej szacowanej przez nas różnymi sposobami realnej wartości. Po dobrych wynikach i sporych wzrostach cen spółki na warszawskiej giełdzie we wrześniu 2014 roku wydawało się, że spojrzano na spółkę już łaskawszym okiem co zmaterializowało się w tzw. rekomendacji KUPUJ wydanej przez BM BGŻ z docelową ceną 24,85 złotego, którą po dwóch miesiącach podwyższono do 29,09 złotego. W końcu czerwca 2015 roku (zapewne pod wpływem oczekiwanego pogorszenia się turystycznej koniunktury) obniżono jednak cenę docelową spółki do 25,09 złotego.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: